9 manieren om meer geduld te hebben met je kind

  • door Mamabaas

Wat je moet leren als je kinderen hebt? Geduld hebben. Geduld. Geduld. En nogmaals geduld. Want die schatjes van patatjes kunnen soms (euhm, regelmatig?) weleens het bloed onder onze nagels halen. Maar misschien helpen deze negen tips van blogster Dani (Meraki Lane) wel om de kalmte te bewaren :-).

1) Wees bovenal geduldig met jezelf

Eentje voor de perfectionistische mama’s onder ons: als je geen geduld hebt met jezelf, is er ook geen ruimte om geduld te hebben met iemand anders - laat staan met een jengelend of uitdagend kind. Ook al baal je enorm van een tegenslag of een fout die je hebt gemaakt, gun jezelf een beetje respijt voor de dingen die je niet onder controle hebt. Het geeft je wat meer energie om geduld op te brengen voor je kind.

2) ‘Stille tijd’

Doet je kindje nog een dutje? Probeer dan gelijktijdig wat tijd voor jezelf in te lassen, al is het een kwartiertje. Tijd die je dus niet besteedt aan: zeven mails beantwoorden terwijl je de vaatwas vult, de vloer veegt en/of de was ophangt. Gewoon een moment van rust, om je gedachten op een rij te zetten.  

3) Sta vroeger op

Slik. Deze zien we zelf niet meteen zitten, maar de reden is niet zo onnozel: door vroeger op te staan, heb je tijd en ruimte voor jou alleen. Het helpt om de dag zachter te starten, door misschien eerst iets te doen dat je zelf leuk vindt, of het nu een online artikel lezen is of in stilte met een kop koffie uit het raam staren. Tegelijk kan je je voorbereiden op de boterhammen/zwemzakken, het vinden van sleutels en schoenen, wat de ochtendrush een pak rustiger maakt - en helpt om geduldiger te zijn.

Dit zal niet elke dag lukken (dank u vroege innerlijke klok bij kinderen) en vergt waarschijnlijk ook een aanpassing van het slaapuur (*kuch*) maar het is misschien een overweging waard ;-)

4) Stop met multitasken

Het is niet omdat we verschillende dingen tegelijk kunnen doen, dat we ook verschillende dingen tegelijk moeten doen. Zoiets. Ook al voel je je goed dat je verschillende dingen ineens hebt gedaan, ze hebben ook extra energie gekost en verhogen het gevoel van overweldigd te worden… Twee dingen die je geduld niet bepaald verhogen.

5) Vermijd triggers

Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar bekijk het als een manier om jezelf te helpen. Wat maakt dat jij geïrriteerd wordt, dat je je geduld verliest, dat je je gedraagt tegenover je kind(eren) op een manier die je eigenlijk niet wil?  Als het iets is wat je zelf kan vermijden of aanpakken, is dat weer een eerste stap richting een geduldige(re) mama.

6) Beweeg

Geen tijd, geen zin, geen energie, te duur, geen babysit… allemaal waar. Maar... we moeten het toch herhalen: bewegen kan een verschil uitmaken: het vermindert je stress, verhoogt je energie, je slaapt beter … en er komt mentaal ruimte en fysiek energie vrij voor dat beetje extra geduld. En thuis kan je ook best veel work-outs proberen, via YouTube, voor wie het huis echt niet kan of wil verlaten.

7) Afleiding voor de kinderen

Moet je iets afwerken of beantwoorden terwijl de kinderen je aandacht opeisen? Leid ze af - en een tablet of tv kunnen wat dat betreft wonderen doen. Het creeërt de rust en ruimte de je nodig hebt voor je geduldig met kindlief kan omgaan.

8) Perspectief

Ook iets dat we wel weten, maar dat zo vaak vergeten raakt: zet sommige dingen in perspectief. Soms ga je de strijd aan, met als gevolg dat je je geduld verliest, over dingen die het niet waard zijn of die niet mogelijk zijn voor je kind op dat moment. Focus op het grote plaatje, niet op elke seconde van elke dag.

Verwacht dus niet altijd perfect gedrag, want kinderen testen nu eenmaal graag grenzen.

Soms helpt het om te herhalen als een mantra: “dit is wat kinderen doen, dit is wat kinderen doen,...” Het wil ook zeggen dat het niet jouw schuld is (zoals we ook in dit artikel aanhaalden) en dat je het beter ook niet persoonlijk neemt.

9) Adem in, adem uit

We zeggen dat weleens lachend tegen mensen die overstrest zijn of paniekerig reageren - maar het is eigenlijk niet zo onnozel als het lijkt. Bewust in- en uitademen helpt om te kalmeren (denk aan yoga!)  en om meer zuurstof naar je hersenen en lichaam te voeren. Onder stress ademen we veel oppervlakkiger en krijgen we soms te weinig zuurstof binnen. Dit doen op een moment dat je kinderen je grenzen en zenuwen testen, vergt wat wilskracht maar kan zeker resultaat opleveren. Stap een andere kamer binnen, adem rustig in en uit terwijl je tot tien (of twintig… of dertig…) telt en kom pas terug buiten als je je kalmer voelt.

En remember: het is niet omdat het niet elke keer lukt, dat je slecht bezig bent. Go mama! *vuistje*