Geduld hebben als moeder …

  • door Gastmama

Na een lange dag thuis, de zoveelste ‘MAMA’ en de vierde driftbui op de dag, is de kans groot dat je zo nu en dan je geduld verliest. Je roept iets te hard terug of slaat net even iets harder dat keukenkastje dicht. Wie kent dat gevoel eigenlijk niet? Alle moeders hebben hier weleens mee te maken gehad. Het gevoel dat je bij het minste of geringste boos wordt of je geduld verliest. Het idee dat je geen controle over de situatie hebt of misschien wel jezelf niet helemaal onder controle hebt. Dat is echt geen fijn gevoel, zeg maar gerust een *** gevoel!

Alle ballen hooghouden

Als moeder krijg je een hoop op je bord. Je hebt genoeg ballen hoog te houden en er komt een hoop stress bij kijken. Als je voor een langere tijd onder stress staat raakt je batterij en je reservebatterij leeg. Dat resulteert in slecht slapen, een opgebrand gevoel, slechte concentratie, een constant gespannen gevoel en nergens meer aan toe komen. Jouw lichaam reageert hierop door in de overlevingsstand te gaan.

Dat wordt aangestuurd door ons oer-brein, oftewel het reptielenbrein. Het regelt zaken als ademhalen, voortplanting en stofwisseling. Hier hebben wij geen invloed over. Je lichaam wil overleven en daarbij is het van belang dat je alert bent of er geen bedreigingen voor je zijn.

Alarmbellen

Op zo’n moment staan bij jouw alle alarmbellen aan. Overal om je heen voelt je lichaam gevaar en angst. Jouw systeem is ingesteld op beter één keer te veel reageren dan één keer te weinig. Vandaar dat jij wat feller reageert op het minste of geringste.

Daarnaast is ons stresssysteem vrij fysiek. Gevoelens onderdrukken of vermijden werkt niet in je voordeel. Uiteindelijk ben je op en neemt je oer-brein het over. Dan werkt je denken, je mensenbrein, niet meer en reageer je minder genuanceerd, rauwer en bozer.

Tips

Maar wat moet je doen als je thuis bij je kleintjes in zo’n situatie zit? Ik deel een aantal praktische tips zodat jij hier gelijk mee aan de slag kan gaan.

  1. Grenzen aangeven
    Weet waar jouw grenzen liggen. Ga daar dan ook niet zelf overheen en laat iemand anders dat al helemaal niet doen. Over je grenzen heen gaan, kost je bakken met energie. Je hebt nu eenmaal maar een beperkt energiegehalte. Laat het niet zover komen dat je ‘op’ raakt en jezelf verliest.
  2. Stap uit de situatie
    Zodra jij merkt dat je geïrriteerd bent, je boosheid voelt opborrelen of het idee hebt dat je de controle aan het verliezen bent, stap ten alle tijden direct uit de situatie. Loop naar de gang, ga even naar boven of loop even een blokje om het huis. Adem een paar keer goed door. Pas wanneer je merkt dat je hartslag omlaaggaat en je je rustiger voelt loop je weer terug.
  3. Reageren
    Je kan niet altijd de rust zelve zijn. Ga, nadat je jezelf even hebt laten gaan, naar je kind toe en leg uit dat je niet zo had moeten reageren. Hier leert je kind ook van. Reageer nooit af OP je kind. Voel je dat je fysiek wordt? Loop naar je bed en pak een kussen of stamp even flink op de grond.
  4. Prioriteiten
    Zorg voor jezelf zoals je voor je kinderen zou zorgen. Zodra jij goed voor jezelf zorgt, kan je er pas écht zijn voor kinderen. Waar liggen jouw prioriteiten? Zorg dat ze eerst bij jezelf liggen en de rest dat volgt. Regel eigen tijd, voldoende ontspanning, ga je dromen of wensen eens opschrijven en zorg ervoor dat dat doelen gaan worden. Waar krijg jij energie van? Waar gaan jouw ogen van stralen?
  5. Controle
    Heb je serieuze klachten? Vind je het lastig om je in te houden? Neem dan zeker contact op met de huisarts of psycholoog. Laat het niet langer duren dan dat het al doet en zoek hulp.

 

Anouska van Tol – Moeder coach