Hoe leg je het begrip tijd uit aan een driejarige: het weekschema

  • door Mama

De lente, het is een drukte van jewelste: verjaardagen, schoolvakanties... Tijdens die hectische weken merk ik dat onze driejarige dochter eigenlijk graag wil weten wat precies wanneer te gebeuren staat.

Simply genius

Omdat begrippen als ‘over 3 weken’, ‘volgende week’ en zelfs ‘overmorgen’ voor haar erg vaag bleken te zijn, bedacht ik een oplossing om haar structuur te geven en tijdsaanduidingen te leren. Meet … De Kalender.

Even geniaal als simpel, en ondertussen niet meer weg te denken uit ons dagelijkse gezinsleven. Het is niet meer dan een groot blad, verdeeld in vier weken van zeven dagen. 

Van bloempot tot kalender

De dagen van de week hebben elk een specifieke kleur. Maandagen zijn geel, dinsdagen groen … Waarom net die kleuren? Op een oudercontact zag ik dat de juf in de klas zeven gekleurde bloempotjes had staan, die overeenkomen met de weekdagen, bedoeld om de kleuters vertrouwd te maken met tijdsbesef. Zo weet Mille dat ze op de gele dag turnt, dat de oranje dag een korte dag is en dat ze op de rode dag fruit krijgt van de juf. Die kleuren staan nu ook op onze kalender.

Staat het geraamte van de kalender er? Dan is het een kwestie van de juiste foto’s zoeken en afdrukken. En dan begint de pret voor dochterlief. Ze mag zelf uitknippen, lustig met Pritt smeren en kleven op de kalender.  

Een omietje printen

Wie of wat verdient een plekje op de kalender? Wij hebben een aantal vaste waarden die er altijd op te zien zijn. Een klasfoto voor de dagen waarop Mille naar school gaat bijvoorbeeld. Als ze haar vriendjes op de kalender ziet hangen, weet ze dat het een schooldag is. 

Meteen onder de klasprentjes plakken we wie haar komt ophalen om 15u30. Zo zijn er bij ons al omietjes uit de printer gerold, maar ook mammie’s (de andere oma) en tante Tita. En sinds kort plak ik er op vrijdag ook op, hoera! Verder gebruiken we het logo van de naschoolse opvang, voor de dagen waarop ze na een dagje in klas daar mag verder spelen tot papa haar oppikt.

Kalender

Specialekes

En dan zijn er nog de ‘specialekes’, gebeurtenissen waar ze erg naar uitkijkt, maar waarvan ze vroeger niet goed kon inschatten wanneer die nu precies vielen. Zo hangt er deze maand een autobus op de kalender, want ze trekken op schoolreis met de klas. Maar veel belangrijker: Mille wordt vier binnenkort. Dus plakten we haar snoetje er ook op, mét een bijgetekende, mooie kroon.

Er zijn natuurlijk ook de verjaardagsfeestjes, eentje voor de familie (‘Teken jij dan ook de taarten, mama?’) en eentje voor een de klasvriendjes (‘Waarom maar vier vriendjes mama? Er zijn er veel meer in mijn klas!’). En mocht je je afvragen wat ik op tafel tover op die feestdag …  Pannenkoeken. Tja.

Lang leve structuur

Het is iets eenvoudigs, die kalender. Maar we merken dat het Mille vooral ’s ochtends helpt. Ze weet hoe haar dag er zal uitzien. Bovendien kan ze nu veel beter inschatten wat ‘nog vier keer slapen’ wil zeggen. En het zorgt ook voor een fijn avondritueel, want in haar pyjama mag ze nog snel de dag die voorbij is doorstrepen en even vooruitblikken naar de leuke dingen die ze morgen zal beleven.