Hoe pak je de overgang naar het winteruur aan bij je kindje?

  • door Mamabaas

Aaah, de uurwisseling. Je hebt voor- en tegenstanders en mensen die er geen mening over hebben. Ik kan je echter garanderen dat ouders met jonge kinderen hier wél altijd een uitgesproken mening over hebben! Als ik echt moet kiezen, heb ik liever de wissel naar het zomeruur dan naar het winteruur, maar ook hier kunnen de meningen verschillen. Wat wel een feit is, is dat we met deze uurwisseling plots een uur ‘vroeger’ wakker zullen worden.

Als volwassene vormt dit geen probleem aangezien we nog even lekker snoozen totdat het tijd is om op te staan. Met kleine kinderen is dat natuurlijk een ander verhaal. Wanneer ze wakker zijn, tjah, dan moet de dag ook starten.

Tijdens de nacht van 26 naar 27 oktober 2019 is het zover. Ik heb al heel wat berichtjes gekregen van ongeruste ouders in verband met deze uurwisseling, daarom zet ik even de verschillende ‘opties’ om met deze uurwisseling om te gaan op een rijtje.  Hopelijk hebben jullie er iets aan en valt het allemaal beter mee dan gevreesd!

Optie 1: Niets doen

Als je niets doet, zal je kleintje op de dag van de uurwisseling in principe een uur vroeger wakker worden dan gewoonlijk. Als jouw kleintje dus normaal tot 6u30 slaapt, zal hij plots om 5u30 wakker worden. Als je zelf ook wakker bent en graag aan de dag wil starten, dan kan dit. Echter raad ik steeds aan om met kleine kinderen nooit de dag voor 6u te starten.

Als je kleintje al goed heeft geleerd om geduldig in zijn bedje te wachten totdat je hem komt halen ’s ochtends, dan pas je dit ook nu weer toe tot 6u.  Moest hij toch huilen, heb je 2 opties: telkens gaan troosten en de dag alsnog pas om 6u starten, of toch gewoon aan de dag starten voor 6u.

Vervolgens ga je meteen verder met het nieuwe uur. Bijvoorbeeld, als jouw kleintje normaal een dutje doet om 13u, laat hem op zondag dan ook een dutje doen om 13u en houd geen rekening met de oude tijd. Het kan zijn dat dit niet zo evident zal zijn op dag 1, maar het zal hem wel het snelste terug in zijn normale routine brengen.

Ook ’s avonds gaat je kleintje slapen op zijn normaal uur, eventueel iets vroeger als hij het echt niet meer trekt. Je denkt verder dus niet na over de uurwissel en je volgt meteen de tijd op de klok. Dit is de beste optie bij kindjes ouder dan 1 jaar die een langere wakkertijd dan gewoonlijk beter zullen aankunnen.

Optie 2: Proactief zijn

Je kan ook al proactief te werk gaan en het schema van je kleintje de dagen voor de uurwisseling al aanpassen. Dat is de optie die ik aanraad voor vroege vogels! Stop je kind elke dag 15 minuten later in zijn bedje bij dutjes en ’s avonds, en start de dag ’s morgens ook 15 minuten later. Je kan hier ook trager voor aan de slag gaan, en per 10 minuten werken.

Voorbeeld peuter 18 maanden, gebruikelijk schema: wakker om 6u30, dutje om 12u30, bedtijd om 19u.

Donderdag: Opstaan om 6u45, dutje om 12u45, bedtijd om 19u15

Vrijdag: Opstaan om 7u00, dutje om 13u00, bedtijd om 19u30

Zaterdag: Opstaan om 7u15, dutje om 13u15, bedtijd om 19u45

Zondag: Opstaan om 6u30, dutje om 12u30, bedtijd om 19u

Natuurlijk denk je nu dat je kind niet zomaar langer zal slapen. Dat klopt ook, tenzij je jouw kind nu reeds telkens moet wakker maken voor de opvang bijvoorbeeld. Het gaat er vooral om dat je telkens pas 15 minuten later echt aan de dag start. En misschien denk je ook: “Handig! Ik ga dit in het algemeen toepassen bij mijn vroege vogel!” Helaas werkt dit doorgaans maar tijdelijk, maar je kan het uiteraard altijd proberen.

Optie 3: Reactief zijn

Je kan je kleintje ook rustig laten wennen aan de uurwisseling nadat deze al heeft plaatsgevonden. Schuif dan net zoals met de proactieve methode alles op, maar pas vanaf zondag. Je kan dat gedurende 3 dagen doen, maar je kan hier gerust ook langer je tijd voor nemen indien je kleintje het moeilijk heeft met het langer wakker blijven. Op dag 1 ga je dan de dutjes en bedtijd 40 minuten voor de gebruikelijke tijd aanbieden, de volgende dag 20 minuten, en vanaf dag 3 op het gebruikelijke uur. Dit is de beste optie voor baby’s jonger dan 1 jaar die niet zomaar een uur langer kunnen wakker blijven tussen dutjes.

Voorbeeld baby 9 maanden, gebruikelijk schema: Wakker om 6u30, dutjes om 9u30 en om 13u, bedtijd om 18u40

Zondag: Opstaan om 5u50 OF 6u, dutje om 8u50 en 12u20, bedtijd om 18u

Maandag: Opstaan om 6u10, dutje om 9u10 en 12u40, bedtijd om 18u20

Dinsdag: Opstaan om 6u30, dutje om 9u30 en 13u, bedtijd om 18u40

Misschien had je er nog nooit over nagedacht en had je dus geen idee dat er verschillende ‘opties’ zijn om hiermee om te gaan. Ik hoop dan ook dat je er eentje gevonden hebt die bij jullie situatie zal passen!

 

Slaapcoach Nathalie Schittekatte, Snuggles and dreams