Hoe verlicht je je rugpijn tijdens je zwangerschap?

Als je zwanger bent, loop je automatisch met een holle rug. De medische term? Lordose. Hoe verder je zwangerschap vordert of hoe zwaarder je buik gaat wegen, hoe groter de lordose.

Alles voor het zwaartepunt

Een holle rug is niet te vermijden. Je zwaartepunt ligt immers anders. Als er geen lordose zou zijn van de onderrug, dan zou dat zwaartepunt te veel naar voor liggen. Kortom, dan zou je naar voren vallen – om niet te zeggen ‘op je gezicht gaan’.

Een spijtig gevolg van de toenemende lordose is echter dat je vaak geplaagd wordt door pijn in de onderrug, doordat de spieren strakker gespannen staan.

Ontspanningsoefeningen

Toch kun je de pijn wat verlichten met een aantal oefeningen en tips:

  • bekkenkantelingen: trek je benen naar je toe, draai cirkels met je bekken. Je buigt best je benen wanneer je op je rug ligt.
  • kussen: geef je rug extra steun met een kussen wanneer je lange tijd neerzit. 
  • kinesitherapie: je kinesitherapeut kan soelaas bieden en je klachten verlichten door de te gespannen spieren los te maken. 

Stap 1: trek je benen naar je toe

Met deze eenvoudige beweging stretch je je rug. 

vrouw trekt benen naar zich toe op mat

Stap 2: Bekkenkanteling 1

Je kantelt je bekken, zodat je een holle rug krijgt (zie de ruimte onderaan de rug die vrijkomt).

vrouw ligt op mat

Stap 3: bekkenkanteling 2

Bij deze bekkenkanteling duw je je rug plat tegen de grond. Door de twee bewegingen af te wisselen, zal je bekken ontlast worden.

vrouw op mat