Rust in je gezin, zélfs in coronatijden

  • door Mamabaas

Rust in je gezin, we snakken er in coronatijden allemaal naar. Een gezonde work-life balans lijkt bij veel mensen vandaag ver zoek, zeker als ze thuiswerken moeten combineren met de zorg voor hun gezin. Volgende tips kunnen misschien soelaas brengen.

1. Heb oog voor de gedachten en gevoelens op kindermaat

Een kinderhoofdje staat niet stil, zeker niet in coronatijden! Als je bedenkt hoeveel zorgen we ons als volwassenen al maken over deze situatie, kan het niet anders dan dat een kind hier ook hinder van ondervindt. Kinderen voelen heel sterk aan wat er leeft, zonder dat het is uitgesproken. Het is dus heel goed mogelijk dat ook zij ongerust of zelfs bang zijn.

Neem deze kindergevoelens en -gedachten zeker ernstig. Het helpt niet om ze weg te wuiven of weg te lachen of te zeggen dat ze ‘toch niet bang moeten zijn’ of ‘flink moeten zijn’. Zo werkt het niet. Dat is als een bal in het water duwen en hopen dat hij niet naar boven springt.

Wat wel helpt, is er rustig over praten. Vragen wat je kinderen ervan denken of wat zij voelen, zonder het te dramatiseren of te vergroten. Wel laten zijn, wat er is.

Je kan je kinderen nog een stapje verder helpen door hen op een andere manier met deze gedachten te leren omgaan. Deze ballon-meditatie geeft hen hiervoor de tools, op een zeer kindvriendelijke wijze (en eigenlijk is deze ook perfect bruikbaar voor volwassenen – want ook wij kunnen baas worden van onze gedachten!).

2. Neem tijd voor spanning én ontspanning

Kinderen kunnen soms heel druk zijn: druk in hun hoofd, maar zeker ook in hun gedrag. En oh wee, dat is niet altijd evident in een gezin in coronatijden. Want probeer maar eens te werken of de gezinstaken op te nemen met een wervelwind in huis!

Het is belangrijk dat kinderen hun energie kunnen blijven uiten. Laat ze dus maar volop spelen, springen op de trampoline of voetballen in het gras. In deze speciale tijden hoeft het zeker niet altijd volle concentratie zijn. Wat je wel aan je kinderen kan meegeven, is om na deze drukte en na deze spanning weer tot rust te komen. Zo kunnen ze zelf hun emoties leren reguleren.

In deze vulkaan-meditatie leren kinderen om de spanning los te laten en tot rust te komen. In situaties van overprikkeling en overdrive leren ze om hun vulkaan gecontroleerd tot ontploffing te laten komen. Op die manier kunnen ze hun energie toch nog kwijt, maar komen ze ook – samen met de ouders – tot rust.

3. Koester de verbondenheid

De coronasituatie maakt veel mensen onzeker. We hebben het gevoel dat alles anders loopt en weten niet meteen hoe lang het nog zal duren. Voor kinderen verandert er veel aan hun gewone leventje. De school, de hobby’s, de vriendjes, de familie… Alles lijkt veranderd en dat kan hen onzeker maken. Want hoe zal het verder lopen op school? En zullen ze hun vriendjes nog blijven zien? Ook kan het gemis van de familieleden of leerkrachten begint te wegen.

Deze meditatie neemt kinderen mee naar een wondertuin, waar ze bloemetjes kunnen plukken. Bloemetjes die ze kunnen schenken aan anderen én aan zichzelf. Op die manier kunnen ze hun eigen talenten benoemen en kunnen ze de verbinding met hun familie en vrienden blijven voelen.

4. Kom samen tot rust

Een goede nachtrust doet wonderen, ook voor kinderen. Als volwassene is het belangrijk dat je voor het slapen gaan écht tot rust komt. Dat kan door alle prikkels even uit te zetten: een bad te nemen, een boek te lezen of de sociale media en andere kanalen uit te schakelen.

Voor het slapen kan je dan met je kind echt tot rust komen en samen op een rustgevende manier de dag afsluiten. Deze trampoline-meditatie helpt daarbij.

Rust

Meer lezen?

In het boek ‘Rust’ vind je nog veel meer inspirerende en onmiddellijk toepasbare tips waar je onmiddellijk samen mee aan de slag kan. Zo creëren we met z’n allen een veilige haven, ook in coronatijden.

Meer info over het boek vind je hier. De meditaties en andere oefeningen vind je hier.

 

Nele De Ganseman