Wat als je last hebt van bekkeninstabiliteit?

Bekkeninstabiliteit komt voor bij zo’n 22 procent van de zwangere vrouwen. De ernst van de klachten kan sterk variëren, maar bij 5 tot 8 procent zijn de klachten zo ernstig dat normaal functioneren onmogelijk wordt. Expert Lieselot legt uit hoe bekkeninstabiliteit ontstaat en wat je eraan kunt doen.

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit?

Tijdens de zwangerschap ondergaat het lichaam een zeer grote hormonale invloed. Hormonen hebben ook invloed op de ligamenten (verbindingsbanden tussen de gewrichten), voornamelijk ter hoogte van het bekken. Dat heeft een reden: de doorgang voor bij de bevalling wordt daardoor groter gemaakt.

Door de grotere beweeglijkheid van het bekken kan er sprake zijn van kleine verschuivingen tussen de verschillende bekkendelen. Ons lichaam wil die verstoring corrigeren door verschillende bekkenspieren aan te spannen. En die foutieve spierspanning kan een zeer pijnlijk gevoel geven.

Wat zijn de symptomen van bekkeninstabiliteit?

Bekkeninstabiliteit kan zeer wisselende symptomen geven en zeer verschillend ervaren worden.

  • De pijn kan continu en zeurend aanwezig zijn of eerder scherp of branderig.
  • De pijn kan zich verspreiden van het schaambeen, de onderrug, stuit, bovenbenen, liezen enzovoort.
  • De pijn kan lokaal of eerder uitstralend zijn.

Hoe ontstaat de pijn bij een instabiel bekken?

Vaak wordt pijn als gevolg van bekkeninstabiliteit wel veroorzaakt door dagelijkse activiteiten: onder meer plots omdraaien in bed, trappenlopen of stofzuigen kunnen al voldoende zijn. En vaak gaan de klachten ook gepaard met darmklachten, een opgeblazen buik of zelfs incontinentieproblemen (disbalans van de bekkenbodemspieren). Bekkeninstabiliteit is dus vaak een complexe problematiek, maar met de juiste begeleiding is er vaak wel veel aan te doen.

Wat kun je doen aan bekkeninstabiliteit?

  1. Beweging

Door het krijgen van pijn raken vrouwen vaak het vertrouwen in hun eigen beweeglijkheid en lichaam kwijt en vermijden ze zoveel mogelijk te bewegen. Door die inactiviteit worden de klachten eerder in de hand gewerkt. Het is heel belangrijk om de conditie van de spieren in stand te houden. Daarom worden er tijdens kinesitherapie zowel algemene oefeningen als een juiste methode aangeleerd om dagelijkse activiteiten uit te voeren.

  1. Stretching van de te gespannen spiergroepen

Ook dit wordt tijdens de kine aangeleerd (in dit geval gaat het voornamelijk om de stretching van de adductoren en de bekkenspieren). Wanneer ook hier een betere controle over bestaat kun je het evenwicht van je bekken zelf beter herstellen.

Hoe stel je vast of je bekkeninstabiliteit hebt?

  1. Een eenvoudige test om te achterhalen of je misschien last hebt van bekkeninstabiliteit is de volgende:
    Je gaat in rugligging liggen, de benen gestrekt.
     
  2. Hef één been licht gestrekt en leg het terug neer.
     
  3. Herhaal met je ander been.
     
  4. Is dit moeizaam of niet mogelijk (meestal slecht moeilijk met 1 been)? Herhaal dit dan terwijl je druk geeft aan weerszijden van je heupen.
     
  5. Lukt de oefening beter, dan heb je waarschijnlijk een minder stabiel bekken. Lukt dit nog steeds niet dan vraag je best advies aan je arts.

Oefening bij pijn van instabiel bekken voor thuis

  1. Ga in rugligging liggen, hou de benen gebogen en de voeten gesteund.
     
  2. Laat beide benen heel rustig naar buiten vallen, terwijl de voetzolen tegen elkaar blijven. Zo laat je je adductoren op een zachte manier tot rust komen.
     
  3. Wordt de oefening te pijnlijk, dan breng je de beide benen opnieuw naar elkaar toe en herhaal je het openvallen later. Lukt het om die houding aan te houden, probeer dit dan minstens 15 minuten aan te houden om een optimaal effect te verkrijgen.

4 tips om bekkeninstabiliteit te voorkomen

  1. Probeer het hangen over een heup te vermijden (als je bv. op één been steunt).
     
  2. Beweeg zoveel mogelijk symmetrisch.
     
  3. Als je van lig tot stand wil komen, draai dan eerst op de zij.
     
  4. Luister naar je lichaam en neem op tijd en stond rust.

Lieselots gouden tip

Ook als er na de bevalling klachten aanwezig blijven, heb je baat bij de oefeningen.