¾ van de kids krijgt extra schermtijd in quarantaine

  • door Expert

Wij betrappen er onszelf op dat we de kinderen in quarantaine net iets meer schermtijd gunnen dan gewoonlijk. Omdat we ons daar soms ietsiepietsie schuldig over voelen, vroegen we ons af of andere ouders dat ook doen. 

Daarom organiseerden we samen met Yongo een enquête waarin we jullie vroegen hoe jullie dat aanpakken met die schermpjes in huis. Zijn die ook (te) aanwezig? En vinden jullie het stiekem ook ‘gemakkelijk’ als de kids even stil bezig zijn? 

Een kleine 500 ouders vulden de enquête in en (tromgeroffel) … zo zit het dus bij jullie! 

Bij 74% van de gezinnen die meededen aan de enquête mogen de kids meer en langer op de tablet of smartphone dan voor de quarantaine. De meeste kids zitten gemiddeld 1 uur per dag op de ipad (59%). (Niet echt verwonderlijk, want elke ouder heeft wel eens nood aan rust, nietwaar?) 36% geeft aan zelfs meer dan een uur éxtra tijd op de tablet toe te laten. De helft van de kinderen gebruikt de tablet ook als leermiddel.  

kind maakt huiswerk

Eigen tablet of smartphone

Ongeveer ¼ van de kinderen heeft zijn eigen tablet of smartphone, maar het grotendeel van de kids gebruikt de tablet of smartphone van één van de ouders. De meeste kids die er zelf eentje hebben, kregen het ‘afdankertje’ van mama of papa.  

Schermgebruik begint op heel jonge leeftijd. De helft van de peuters (tussen 1 en 4 jaar) mag al eens een spelletje spelen op de smartphone of tablet. De gemiddelde leeftijd waarop de meeste kinderen een eigen smartphone krijgen is 11-13 jaar. 

Ah, kost dat geld??

Meer dan de helft van de kinderen (59%) is zich niet bewust van bijkomende kosten bij het gebruik van een smartphone (abonnement of aankoop apps). 

79% van de ouders geeft aan nooit geld uit te geven aan de aankoop van apps en bij 87% mogen de kinderen zelf geen aankopen van apps doen. Slechts 2% van de ondervraagde ouders laat de kinderen vrij apps aankopen. 

Een eigen account

Kids jonger dan 10 jaar hebben meestal geen eigen account op sociale media (slechts 14%). De meesten kinderen (66%) krijgen tussen de 10 en de 13 jaar voor het eerst een eigen account op sociale media. De Ketnetapp en TikTok zijn populairst. Maar de ouders weten toch graag waar hun kroost mee bezig is, want 67% van de ondervraagde ouders controleert de gesprekken van de kinderen op sociale media.

videobellen

Videobellen is populair

WhatsApp is het meest populaire communicatiemiddel om met vriendjes of familie te communiceren. En dat gebeurt massaal want 88% van de ouders zeggen dat hun kids nood hebben om te videobellen met vriendjes of familie (grootouders). De ondervraagde ouders laten hun kids gemiddeld 2 keer per week bellen met vriendjes en maken daarbij afspraken rond tijdstip en tijdsduur. 

De helft van de ouders blijft in de buurt terwijl de kids bellen. Slechts ¼ van de kinderen mag zich afzonderen in de kamer om te bellen. 

Dank u!

Om alle invullers van de enquête en alle lezers van dit artikel te bedanken, geeft partner Yongo (een geniaal spaarplatform voor cadeaus en leuke hebbedingetjes voor ouders en hun kinderen) iedereen 20 euro cadeau die met Yongo start.  Klik hier en vul onze promotiecode BAAS in.

Meer weten over dit onderwerp?  Lees het artikel: Help! Mijn kids nemen mijn smartphone in beslag! 

kids op tablet

Wat is Yongo?

Yongo is een innovatief spaar-en belegginsplatform voor ouders, om zowel op lange termijn als op korte termijn te investeren in de toekomst van hun kinderen. Meer weten? Klik hier

Deze enquête en blog is tot stand gekomen in samenwerking met Yongo. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.

Yongo - platform van AG Insurance dat individuele levensverzekeringen Yongo Moon (tak 21 met gegarandeerde rentevoet) en Yongo Star (tak 23 waarvan het rendement gekoppeld is aan beleggingsfondsen) voorstelt, evenals Yongo Dreams (kapitalisatieverrichting tak 26). Deze producten, ontwikkeld door AG Insurance, die eventueel verkocht worden door je tussenpersoon, zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving. De algemene voorwaarden, de informatiedocumenten en de beheers reglementen zijn gratis beschikbaar op www.yongo.be. Het is noodzakelijk om deze documenten door te nemen vóór de aankoop van het financieel product. Alle klachten m.b.t. de producten, kunt u overmaken aan AG Insurance nv, Dienst Klachtenbeheer customercomplaints@aginsurance.be - Tel.: +32 (0)2 664 02 00), E. Jacqmainlaan 53 te B-1000 Brussel. Als de oplossing die AG Insurance voorstelt geen voldoening schenkt, kunt u het geschil voorleggen aan de Ombudsman van de verzekeringen info@ombudsman.as - Tel. 02 547 58 71 – Fax 02 547 59 75); Meeussquare 35 te B-1000 Brussel. AG Insurance nv – E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder codenummer 0079, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.