15 manieren om een angstig kind te kalmeren

  • door Mamabaas

Elk kind wordt er vroeg of laat weleens mee geconfronteerd: angst. Als ouders zouden we onze kinderen graag afschermen van die angstige momenten, maar omgaan met angst is een essentiële vaardigheid dat je kind nodig heeft in de komende jaren. Weet je niet goed hoe je je kind daarbij kan helpen, en hoe je je kind rustig kan krijgen als het echt bang is? Dan kan je misschien de volgende zinnetjes eens uittesten:

  1. Kan je het tekenen?
    Door te tekenen of te schilderen over zijn angst, geef je een kind een uitlaatklep voor zijn gevoelens wanneer het geen woorden vindt.
  2. Ik hou van je, je bent veilig.
    Wanneer de persoon die je het liefste ziet je zegt dat je veilig bent, dan is dat een krachtige bevestiging. Door te herhalen dat een kind veilig is, kan je het zenuwstelsel kalmeren.
  3. Laten we doen alsof we een grote ballon opblazen. We halen diep adem en blazen vijf tellen uit!
    Als je een kind tijdens een paniekaanval vraagt om diep in te ademen, dan is de kans groot dat je als antwoord krijgt “Ik kan dat niet!” Probeer er daarom een spelletje van te maken. Doe alsof jullie een ballon opblazen, en maak ondertussen grappige geluidjes. Door diep in te ademen en uit te blazen, kan je de stress-respons in het lichaam omkeren, en misschien krijg je je kind zelfs aan het giechelen.
  4. En wat gebeurt er daarna?
    Als je kind bang is voor een gebeurtenis, help hem dan om mentaal door die gebeurtenis te gaan en identificeer welke stappen er volgen. Zo krijgt je kind een beeld van wat er hem te wachten staat en komt de situatie minder dreigend over.
  5. Als je gevoel een monster was, hoe zou het er dan uitzien?
    Door een schets te maken van een angst, neem je een verwarrend gevoel en zet je dat om in iets dat concreet en tastbaar is. Op die manier kan je kind zelfs praten tegen zijn zorgen.
  6. Laten we je zorgen even in de kast stoppen terwijl we … (naar je favoriete liedje luisteren, een blokje om wandelen, een verhaaltje lezen). Daarna kunnen we die terug uit de kast halen.
    Wie vatbaar is voor angsten en zorgen, heeft vaak het gevoel dat hij die angst constant meedraagt, tot datgene waarvoor hij bang is echt voorbij is. En dat is vooral moeilijk als je kind bang is voor iets dat het niet kan veranderen in de (nabije) toekomst. Door de zorgen letterlijk opzij te zetten en iets leuks te gaan doen, help je je kind om zijn zorgen in perspectief te plaatsen.
  7. Dit gevoel zal voorbij gaan. Laten we het ons comfortabel maken tot het zover is.
    Door het comfortabel te maken, kalmeer je zowel de geest als het lichaam, waardoor je kind sneller rustig zal worden.
  8. Vertel mij eens meer daarover.
    Laat je kind zijn angsten verkennen door zoveel vragen te stellen als nodig. Kennis is macht.
  9. Laten we samen tellen.
    Dit is een afleidingstechniek waarbij je geen voorbereiding nodig hebt. Door te tellen hoeveel knuffels er in het bed liggen, hoeveel kindjes er ergens zijn of hoeveel rode auto’s je ziet, moet je kind goed observeren én nadenken, twee dingen die je kind afleiden van zijn angst.
  10. Sluit je ogen. Beeld je dit in…
    Visualisatie is een krachtige techniek die gebruikt wordt om pijn en angst te verzachten. Begeleid je kind bij het inbeelden van een veilige, warme en gelukkige plaats waar het zich comfortabel voelt. Als je kind intens luistert, dan zullen de fysieke symptomen van de angst verdwijnen.
  11. Vertel me eens: wat is het ergste dat er zou kunnen gebeuren?
    Nadat jullie gepraat hebben over het slechtst mogelijke resultaat, praat dan over hoe waarschijnlijk het is dat dat gebeurt. Vraag je kind daarna naar het beste dat er zou kunnen gebeuren. En daarna praat je over wat het meest waarschijnlijke is dat er gebeurt. Het doel van deze oefening is om je kind te helpen om beter te kunnen nadenken tijdens gevoelens van angst.
  12. Laten we een lijstje opstellen van alle mensen die je graag ziet
    Door te denken aan alle mensen die je kind graag ziet en waarom, vervang je de angst door liefde.
  13. Ik ben nu al trots op jou.
    Door te weten dat je blij bent met de inspanningen, wat het resultaat ook is, verdwijnt de nood bij je kind om iets perfect te doen – en dat is een bron van stress voor veel kinderen.
  14. Wat kan ik voor je doen?
    Vraag je kind wat hij precies nodig heeft van je. Dat kan een knuffel zijn, maar evengoed heeft je kind nood aan ruimte of een oplossing.
  15. Kom, we maken samen een wandeling.
    Beweging verlicht angst, omdat daardoor het teveel aan energie wordt verbruikt, gespannen spieren ontspannen en de stemming verbetert.  Als je niet kan gaan wandelen met je kind, laat je kind dan ter plaatse lopen, springen, stretchen of touwtjespringen.

 

Bron: the Mighty