Gezond eten OF extra tijd met de kinderen? Drie tips waardoor het allebei lukt

Gezond eten op tafel is belangrijk, maar om iedere dag weer te bedenken wat je kan klaarmaken en na het werk eerst nog langs de supermarkt te gaan voor je de kinderen ophaalt (of met drie kinderen in de winkel rond te hollen)... Niet evident. Drie tips uit Mama (di)eet!

Katrien Van der Vaerent:

Als mama van drie jongens (van 6, 5 en 2 jaar oud) heb ik altijd tijd te kort: ik wil tijd voor de kinderen, tijd voor mijn vriend, tijd voor mezelf...  én gezond eten voor het hele gezin. Ik wil het allemaal! Toegegeven, ik vind gezond eten best belangrijk, maar om nu iedere dag weer te bedenken wat ik ga klaarmaken en om dan na het werk eerst nog langs de supermarkt te gaan voor ik de kinderen ga ophalen (of met drie kinderen in de winkel rond te hollen)…

Dit zijn drie tips die het mij echt wel een stuk makkelijker maken:

1. Lang leve de diepvries!

In onze diepvriezer zitten sowieso altijd een aantal basisingrediënten: vlees, vis en enkele groentesoorten. En niet te vergeten, de onmisbare ‘crisismaaltijd’. Geen tijd om te koken, maar toch iets gezonds op tafel toveren? Dan zijn de crisismaaltijden mijn redders in nood. Ok, het vraagt wat voorbereiding. Als de kinderen in bed liggen of de oudsten naar de scouts zijn, zorg ik voor enkele porties spaghettisaus, chili sin carne, ratatouille... Die kan ik dan later opwarmen met wat pasta, rijst of couscous. Het perfecte alternatief voor de afhaalmaaltijd! Geef toe: in de tijd dat je je saus opwarmt en je couscous kookt, ben je echt niet heen en terug naar de frituur. :-)

2. A woman with a plan…

Wekelijks maak ik een planning met gerechten die makkelijk en snel te maken zijn. Het is vooral belangrijk dat het bordjes zijn die mijn hele gezin lekker vindt (met af en toe een uitzondering voor de jongste die momenteel volop in zijn ‘nee’-fase zit). En eens je wat leuke gerechten bij elkaar hebt gesprokkeld, kan je ze makkelijk ‘hergebruiken’.

Met een goede planning verlopen ook de boodschappen vlotter. Die doe ik bijna altijd online. Ideaal tijdens een ‘vrij’ momentje wanneer de kinderen zich uitleven in de zwemles. En zo bespaar ik me alweer een gênant moment met een zeurende peuter aan de kassa. Sommige supermarktketens hebben in hun e-shop zelfs een ‘onthoudfunctie’ voor mijn standaard boodschappen. Handig!

3. Hoera voor voorgewassen en/of voorgesneden (diepvries) groenten!

Ik gebruik ze voor soep, puree en ratatouille of in een gemengde salade, bij coleslaw… Ideaal als bijgerecht of als basis voor een maaltijdsalade.

Mama dieet cover

Meer lezen?

Lobke Husson, Sanne Mouha, Katrien Van der Vaerent

Hoe het zelfs lukt in de drukte van elke dag!

Geen klassiek dieetboek, maar een 'gewoon gezond'­-boek met duidelijke info, herkenbare mamaverhalen, praktische tips en heerlijke recepten.

Meer info vind je hier