Help! De kinderen nemen mijn smartphone in beslag

  • door Expert

"Mijn kinderen hebben veel aan elkaar (al was het iemand om mee ruzie te maken), maar het gemis van hun vriendjes begint na een maand quarantaine toch door te wegen. Meer en meer vragen ze mijn gsm om te videochatten met vriendjes of familie. Ik vind het fijn dat ze dat doen, want sociaal contact is heel belangrijk voor hen. Wel vervelend dat mijn smartphone meer bij de kinderen dan bij mij is op die manier. Onze oudste dochter is 11 en zou normaal binnen enkele maanden een gsm krijgen. Nu vragen we ons af of we er goed aan doen om haar wat vroeger een gsm te geven."

Is het een goed idee om de kinderen vroeger dan gepland een eigen gsm te geven? Pedagoge en gedragstherapeute Marijke Bisschop geeft advies.

kind smartphone

Plechtig moment

Het is niet meer dan normaal dat kinderen manieren zoeken om met vrienden en familie te communiceren nu we allemaal 'opgesloten' zitten. Dit kan voor sommigen momenteel enkel met de gsm van de ouders, wat wel eens voor wrevel kan zorgen. Voor veel kinderen is 11 à 12 jaar dé leeftijd om een eerste smarthpone te krijgen. Dat is een plechtig moment, iets waar lang naar uitgekeken wordt! Het idee om de kinderen sneller een eigen gsm te geven, is begrijpelijk en zeker te overwegen. Hierbij hou je best wel rekening met enkele voor-en nadelen. 

Voordeel: zelfstandig contact houden met familie en vrienden

Kinderen rond de leeftijd van 10 jaar willen graag bellen en skypen met hun grootouders, of in gescheiden gezinnen, met de andere ouder en met hun vriendjes natuurlijk! Eigenlijk zijn ze nog wat jong voor een eigen smartphone, maar we begrijpen dat je als ouder uitzonderlijk toch een smartphone zou willen aanschaffen. Het is een goed idee om de smartphone alleen te gebruiken tijdens deze lockdownperiode. Je kan met familie en vrienden samenleggen voor die smartphone. Met deze leeftijdsgroep kan je bijvoorbeeld afspreken om de smartphone na de quarantaine apart te leggen tot ze naar de middelbare school gaan. We kunnen dat heel goed aan onze kinderen uitleggen. Het zijn uitzonderlijke regels en afspraken voor bijzondere tijden!

Nadeel: extra uitgave bij minder inkomsten

Op dit moment leven we in een onzekere tijd. Ouders werken van thuis uit, of zitten tijdelijk zonder werk, en wat voor deze crisis nog heel gewoon was, is dat vandaag niet meer. Voor de crisis konden we alles doen en was het krijgen van een smartphone bijna vanzelfsprekend. We gingen gewoon naar de winkel en kochten er één. Nu hebben we die gelegenheid niet. We kunnen er zeker een online bestellen, maar is dit wel het goede moment? Misschien zijn we bezorgd over onze financiële reserves en willen we voorzichtig zijn. Veel inkomens vallen immers tijdelijk weg of worden een stukje kleiner.

kind met gsm

Oplossing: maak er een projectje van!

Wat je financiële situatie ook is, het is zeker het ideale moment om onze kinderen uit te leggen dat het nu even niet gaat, zoals we het gewoon waren. Kinderen kunnen dit ook leren begrijpen. We hoeven hen zeker niet bang te maken, maar we kunnen hen wel de financiële gevolgen voor ons gezin uitleggen in deze bijzondere periode. Zo begrijpen ze ook dat sparen nodig is om iets te krijgen dat je niet meteen kunt betalen of om wat reserve opzij te zetten voor later. 

Als ze nu al een smartphone willen, kunnen ze er een eigen spaarproject van maken. Bespreek dat er naast de aankoop van de gsm nog vaste kosten bijkomen. Wie gaat die betalen? Zo leren ze ook de waarde van geld kennen. Ze leren ook om reikhalzend naar iets uit te kijken en op het einde beloond te worden. 

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Yongo van AG Insurance. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.

smartphone

Yongo - platform van AG Insurance dat individuele levensverzekeringen Yongo Moon (tak 21 met gegarandeerde rentevoet) en Yongo Star (tak 23 waarvan het rendement gekoppeld is aan beleggingsfondsen) voorstelt, evenals Yongo Dreams (kapitalisatieverrichting tak 26). Deze producten, ontwikkeld door AG Insurance, die eventueel verkocht worden door je tussenpersoon, zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving. De algemene voorwaarden, de informatiedocumenten en de beheers reglementen zijn gratis beschikbaar op www.yongo.be. Het is noodzakelijk om deze documenten door te nemen vóór de aankoop van het financieel product. Alle klachten m.b.t. de producten, kunt u overmaken aan AG Insurance nv, Dienst Klachtenbeheer customercomplaints@aginsurance.be - Tel.: +32 (0)2 664 02 00), E. Jacqmainlaan 53 te B-1000 Brussel. Als de oplossing die AG Insurance voorstelt geen voldoening schenkt, kunt u het geschil voorleggen aan de Ombudsman van de verzekeringen info@ombudsman.as - Tel. 02 547 58 71 – Fax 02 547 59 75); Meeussquare 35 te B-1000 Brussel. AG Insurance nv – E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder codenummer 0079, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.