Het takenbord: eerste hulp bij organisatie

Noem me een controlefreak, maar ik heb echt nood aan mijn organisatiebord van 2 op 1 meter dat in de keuken hangt. Daarop heb ik in de kolommen alle dagen van de week geschreven met in de rijen de categorieën ‘menu’, ‘halen school’, ‘voeren school’ en de vijf namen van het gezin. Dankzij mijn Magische Bord lukt het me elke week ongeveer om de boel te doen draaien.

Het menu

Elke vrijdagavond stel ik een menu samen voor de komende week en op basis daarvan doe ik onze boodschappen. Een voordeel daarvan is dat ik alleen probeer te kopen wat ik nodig heb, waardoor ik op het einde van de week minder moet weggooien (twee keer gewonnen voor de portemonnee, met andere woorden). Ik krijg vaak de raad van collega’s om online de boodschappen te doen, maar eigenlijk ga ik wel graag naar de winkel, zodat ik op de hoogte ben van de laatste nieuwe smaakjes ;).

Ik ben geen keukenprinses, dus ‘worst met appelmoes’ en ‘spaghetti’ zijn gerechten die regelmatig terugkeren op het menu. Ik vind het wel belangrijk dat we ’s avonds samen als gezin eten (’s middags eten de meisjes boterhammen op school) en om te luisteren naar de verhalen van de kindjes. Ik geef toe dat ik in het weekend probeer te eten bij de ouders of schoonouders of in de Ikea, kwestie van mezelf het ook wat gemakkelijk te maken.

Voeren en afhalen van de kindjes

Bij het ‘voeren van de kindjes’ staat alleen maar mijn naam of de naam van mijn vriend geschreven en elke dag is anders. Mijn vriend heeft gelukkig een flexibele job en kan af en toe van thuis uit werken. Dat laat me toe om wat vroeger te vertrekken (weliswaar nadat ik de boekentassen heb klaargezet en de kindjes heb aangekleed). Mannen zijn volgens mij toch iets minder bestand tegen de stress van de ochtendrush :-).

Wat het ‘afhalen van de kindjes’ betreft, hebben we een beurtrol met de ouders van een vriendinnetje van Marthe en Anna. Aangezien we geen grootouders in de buurt hebben, redden we het zo. We kiezen elk apart een dag (behalve op woensdag, dan gaan we zelf om de kindjes) waarop we tegen 17 uur de drie meisjes meenemen, ze al een koekje en een drankje geven en ze nog wat laten spelen of tv laten kijken. Rond 18 uur pikken we onze eigen kindjes dan op. De reden voor deze regeling is eenvoudig: de opvang op school is maar tot 18 uur voorzien. Nu hoeven we niet te panikeren dat onze kindjes aan de schoolpoort worden gezet als we weer eens vastzitten in de file op de ring van Brussel. 

Het is een systeem dat we al drie jaar hanteren en het loopt heel goed. Het scheelt toch een pak minder stress ’s avonds. 

Schoolattributen en afspraken mee op het bord

Sinds de meisjes naar school gaan, ben ik toch onder de indruk van wat ze soms allemaal moeten meenemen naar school. Een carnavalsweek, een huisdierenweek, een doktersweek: elke week is het wel een ander thema en elke keer worden er passende attributen gevraagd door de juffen. Als ik dan themagerelateerde items in huis heb, wil ik die graag meegeven met de meisjes. Ook die dingen komen op het bord. En als er bijvoorbeeld een sinterklaasshow is en de kinderen niet op school, maar in het cultureel centrum moeten afgezet worden, schrijf ik dat mee op het bord. 

Baby Renée krijgt natuurlijk nog niet echt opdrachtjes mee van de crèche, maar als we naar Kind en Gezin moeten gaan, schrijf ik het er ook op. 

En als mijn vriend of ikzelf in het buitenland zijn of ergens vroeg worden verwacht, noteer ik mee op het bord.

Het Bord: eerste hulp bij praktische organisatie

Mijn bord is niet alleen handig voor mezelf, maar ook voor mijn vriend. Zo weet hij bijvoorbeeld altijd wanneer het zijn beurt is om de kindjes te gaan halen op school of wanneer hij de pasta moet koken (ha ja, want dat staat onder ‘menu’).

Denk nu alsjeblief niet dat er niets spontaans meer in ons huishouden gebeurt. Als ik bijvoorbeeld een slechte dag op het werk heb gehad of gewoon geen zin heb om te koken, dan gaan we om frietjes. Het bord biedt me gewoon rust en zekerheid en zo kan ik het elke week min of meer aan.