Hoe stimuleer ik mijn peuter om naar een boek te grijpen?

Wil je je peuter (1.5 - 3 jaar) graag een boek aanbieden? Ben je soms terughoudend uit vrees voor brokken? Ontdek hier hoe je samen met je peuter aan de slag kunt.

1. Kies de juiste boeken

Kies boeken geschikt voor de leeftijd. Voor peuters zijn dit onder meer boekjes uit karton of prentenboeken met herkenbare situaties.

Boeken vind je niet alleen in de boekenwinkel of in de bibliotheek, maar maak je ook gewoon zelf. Samen een fotoboek maken is bijvoorbeeld een aanrader!

Een catalogus van speelgoed is ook dankbaar materiaal. Hiermee leert je kind om dunne bladzijden om te draaien en is het niet zo erg als er toch eens een blaadje scheurt.

2. Reik je peuter boeken aan

Zorg ervoor dat de boeken zichtbaar en bereikbaar opgesteld staan. Presenteer ze als evenwaardig aan speelgoed. Eén boekje onderaan de speelgoedkast is dus niet zo'n goed idee.

3. Geef het goede voorbeeld

Lees zelf, zien lezen doet lezen. Kies de boeken die je zelf interessant vindt. Dat hoeven geen kanjers van romans te zijn, een tijdschrift lezen is ook goed. Een peuter die anderen ziet lezen, is zelf meer geïnteresseerd om een boek vast te nemen. Peuters imiteren immers graag.

Let wel: lezen op je smartphone of tablet hoort hier niet bij!

4. Stel jezelf juiste verwachtingen

Een realistische verwachting is ‘mijn peuter ontdekt een boek’.

Een boek lezen is best een complexe vaardigheid. Peuters moeten leren stilzitten, het boek in de juiste positie vastnemen, de bladzijden omslaan. Ze moeten ook interesse krijgen voor afbeeldingen.

Het is belangrijk je verwachtingen in deze fase niet te hoog te stellen. Boeken met een complexe verhaallijn zijn nog niet aan de orde. Een verhaallijn kunnen volgen start typisch pas rond de kleuterperiode.

Bekijk eerst aan welke stap je peuter toe is. Een blad vasthouden is al een goed begin. Houdt je peuter een boek ondersteboven vast? Verbeter hem of haar niet meteen. Laat hem ontdekken wat je met die rare verzameling van blaadjes allemaal kan doen.