Je kleuter op een speelse manier leren omgaan met geld, hoe doe je dat?

  • door Mamabaas

Je kleuter leren omgaan met geld, hoe doe je dat? Pedagoge en gedragstherapeute Marijke Bisschop helpt je op weg. 

De vraag van mama Katrien: "Winkelen met mijn dochtertje van 5 is de hel! Ze wil alles meenemen uit de rekken. Als ik zeg dat dat niet kan, omdat dingen centjes kosten, antwoordt ze: "Je kan toch geld uit de machine halen? Ik probeer haar te vertellen over werken en centjes verdienen, maar het lijkt niet door te dringen. Ik wil haar leren dat dingen niet gratis zijn. Is het nog te vroeg daarvoor? Of kan ik dit op een speelse manier aanpakken?"

Volgens pedagoge en gedragstherapeute Marijke Bisschop kan je je kleuter op een speelse manier leren kennismaken met geld, al hoeft een kleuter nog niet alles te weten. Hierbij enkele tips: 

winkeltje spelen

Tip 1: Speel winkeltje.

Stimuleer je kleuter om winkeltje te spelen. Zo leert hij speelgoedmuntjes in verschillende maten en kleuren kennen. Hij ontdekt dat verschillende muntjes verschillende waarden hebben, en dat je voor het ene product meer muntjes nodig hebt dan voor het andere. 

Tip 2: Gezinsmuntjes verdienen

Ontwerp je eigen unieke 'gezinsmunten'. Laat je kleuter deze muntjes verdienen wanneer hij z’n bord flink leeg eet of z’n speelgoed opruimt. Met de buit kan hij een extra verhaaltje of een spelletje ‘kopen’, of zelfs opsparen voor een grotere activiteit. Zo leert hij al spelenderwijs sparen. Dat blijft natuurlijk een spel… het is niet de bedoeling dat hij dagelijks voor iets moet ‘betalen’.

kind met geld

Tip 3: Bonnetjes op het schoolfeest

Met je kleuter naar het schoolfeest? Je kan op voorhand afspreken dat hij x-aantal bonnetjes krijgt. Zo leert hij dat hij niet zomaar alles kan kopen wat hij wilt. Maak hem duidelijk dat er niet te onderhandelen valt over extra bonnetjes: op is op. 

Tip 4: Maak een spaarpotje

Maak met je kleuter een doorzichtig potje. Daarin doen jullie af en toe een muntstukje. Dat mogen ook plastic muntjes zijn. Hij kan ze erin doen en eruit halen en sorteren en leren tellen.  Zo leert je kleuter de verschillende muntjes te onderscheiden.

Tip 5: Sparen voor een cadeau

Een kind leren sparen gaat niet vanzelf, want sparen betekent ook geduld hebben. En dat is iets wat jonge kinderen niet hebben. Makkelijker wordt het als je kleuter een concreet doel voor ogen heeft: een nieuwe fiets, een huis van Playmobil, een sprekende pop, een muziekinstrument, … Je kan een grote pot in de kamer zetten waar er centjes worden in gedaan. 

Of ontdek een 'moderne' manier van sparen waarbij je kind zijn op een kindvriendelijke app kan volgen hoeveel het al gespaard heeft. Met Yongo Dreams van AG Insurance leert je kind op een leuke manier sparen voor zijn favoriete cadeau! Familie en vrienden kunnen mee te sparen voor dat cadeau. Yongo Dreams is een tak 26-verzekering waarmee je samen met je kind kunt bijhouden hoeveel het al gespaard heeft. 

Waarom sparen op korte termijn met Yongo?

  • Familie en vrienden geven samen het cadeautje waar je kindje echt naar verlangt.
  • Je kind leert sparen via de kindvriendelijke Yongo-app.
  • Je kind leert dat dingen niet gratis zijn en dat het niet evident is om zomaar alles te krijgen. 
  • Meer nuttige cadeaus = minder rommel = minder verspilling= redden van onze planeet :-) 

Meer weten over kinderen en geld?

Mama Baas werkt samen met Yongo rond financiële educatie van kinderen. Op de blog van Yongo lees je alles over kinderen en geld. Een panel van pedagogen en financieel specialisten neemt op de blog alle aspecten van kinderen en geld onder de loep. 

Yongo -  individuele levensverzekeringen Yongo Moon (tak 21), Yongo Star (tak 23) en Yongo Dreams (tak 26). Deze producten zijn ontwikkeld door AG Insurance, worden eventueel verkocht door je tussenpersoon en zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving. De algemene voorwaarden, informatiedocumenten en beheersreglementen zijn gratis beschikbaar op www.yongo.be. Het is noodzakelijk om deze documenten door te nemen vóór de aankoop van het financieel product. Voor klachten m.b.t. de producten, kan je terecht bij Dienst Klachtenbeheer (customercomplaints@aginsurance.be - Tel.: +32 (0)2 664 02 00), E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel. Als de oplossing die wij voorstellen geen voldoening schenkt, kan je het geschil voorleggen aan de Ombudsman van de verzekeringen (info@ombudsman.as - tel. 02 547 58 71), Meeussquare 35, 1000 Brussel. AG Insurance nv – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.beBelgische verzekeringsonderneming toegelaten onder codenummer 0079, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel