Mama Bazen Annelies en Leen doen aan Weight Watchers en zijn terug aan het bewegen!

Leen en Annelies zijn al anderhalve maand bezig met Weight Watchers. En naast gezonder/bewuster eten zijn ze ook weer meer aan het bewegen. Hoe doen ze dat, temidden van hun drukke moederlijke, professionele en sociale activiteiten?

Annelies: Hello platte buik!

Op je voeding letten en bewuste keuzes maken is één ding. Een gezonde geest in een gezond lichaam is dan weer iets anders. Voor een optimaal resultaat met Weight Watchers wordt er aangeraden om, naast evenwichtiger te eten, ook meer te bewegen. Maar met een fulltime job en een huishouden is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Sporten voor en na de bevalling

Eerst en vooral is het belangrijk al even een nuance te leggen. Weight Watchers verlangt heus niet dat je drie keer per week 10 km gaat lopen of 300 sit-ups en 500 squads doet. Gelukkig. Elke vorm van beweging is goed. Even de fiets nemen naar de bakker in plaats van de auto, de trappen nemen in plaats van de lift, de hond uitlaten, stofzuigen, you name it… Zolang je maar niet van je bureaustoel naar je zetel strompelt (al kunnen zo’n dagen er ook wel eens tussen zitten).  

Ik heb altijd heel erg graag gelopen. Voor mijn zwangerschap liep ik makkelijk drie keer per week en nam ik aan quasi alle Spartacus-runs en de Antwerp 10 miles deel. Omdat lopen tijdens mijn zwangerschap niet meer zo goed ging, ben ik overgeschakeld naar aquagym en zwemmen. Dat heb ik tot 38 weken kunnen doen en ik vond dat heerlijk. Mijn schoonmoeder wijt haar actief kleinkind ook aan al dat sporten. ‘Jij zat ook nooit stil’ zegt ze dan. 

mama met baby

Terug aan het lopen

Zes weken na mijn bevalling ging ik vol goede moed weer lopen. En hoe… Ik liep vier maanden na mijn bevalling meteen de 12 km tijdens de Battle of Thor en hupla, ik was weer vertrokken. Dacht ik… Ik was iets te enthousiast zo bleek met (opnieuw) een heupontsteking tot gevolg en enkele weken kinesist. Ik ben sindsdien niet meer uit de startblokken geraakt.

Maar dankzij Weight Watchers heb ik opnieuw de nodige ‘schop onder mijn kont’ gekregen en heb ik mijn loopschoenen van onder het stof gehaald. Ik laat me dit keer wel begeleiden door Evy Gruyaert en ik ben opnieuw bij de basis gestart met Start to run.

Heb jij daar tijd voor?

‘Wanneer heb jij daar tijd voor?’, hoor ik je denken. Ik heb een fulltime job, een kind, een huishouden, een mama in het ziekenhuis en ondertussen ga ik naar de Weight Watchers-cursus en schrijf ik deze blogs. Je hoort me niet zeggen dat het evident is. Maar het is een kwestie van organisatie en kunnen rekenen op een wederhelft die mij in dat alles steunt.

Ik ga twee tot drie keer per week lopen. Soms zelfs met mijn dochter in de buggy (wel zo’n speciale loopbuggy). Ondertussen is het alweer een automatisme geworden. Het voordeel van lopen is dat je gewoon je sportkledij kan aantrekken, de deur kan dichttrekken om een goed half uur later terug binnen te staan. Het vergt een inspanning, maar je bent geen uren van huis weg.

Verder gaan we in het weekend vaak wandelen met ons gezin, neem ik vaker de trap en stofzuig en poets ik extra veel (oké nee, dat laatste is gelogen, ahum :-)). 

Maar de combi van evenwichtiger eten en bewegen levert mij echt tonnen energie op, mijn buik is al een pak platter en ik voel mij echt al een stuk beter in mijn vel. Dus: het loont, dat extra beetje moeite doen!

mama neemt selfie voor spiegel

Leen: Hello nieuwe kleerkast!

Voor alle duidelijkheid, de runnershigh ben ik nog niet tegengekomen. De ik-kan-weer-in-al-mijn-pré-zwangerschapskleren-high des te meer.

Ik heb plots weer een hele nieuwe kleerkast, en dus kan ik ook terug in mijn sportkledij (lees: die strakke paardrijbroeken kunnen weer aan!), maar ook mijn loopkledij past weer.

Duwtje dankzij app

Dat duwtje in de rug had ik nodig, en dat doet mijn Weight Watchers App wel. Elke week wordt er gelopen en paardgereden, maar het hoeven daarom niet altijd zo’n grootse activiteiten te zijn.

Een kleine dank u aan mijn werk bijvoorbeeld om mijn parkeergelegenheid 500 meter te verwijderen van de effectieve werkplek, neen echt oprecht, dank u! Die kilometer extra stappen doet me deugd (alleen mijn hakken die stof aan het vergaren zijn, zien er minder enthousiast uit).

Punten: check!

Ik ben alleen verrast van de hoeveelheid punten (Activ Points) die elke activiteit krijgt. Strijken is een absolute winner! Een half uurtje strijken kan tellen als vermageringskuur (en als puntenextraatje).

Persoonlijk voel ik het grootste verschil door te gaan lopen. Ik loop nooit lang of veel (zo’n 5 km – een 30 minuutjes lopen), maar je voelt je beter en de kilo’s gaan er sneller af. Ik voel vooral een verschil in de benen en de buik…

De tijd blijft mij wel achtervolgen. Zeker nu het snel donker wordt is het is niet altijd even gemakkelijk om een momentje te vinden om te gaan lopen. Meestal loop ik net voor het eten, als de kinderen door de papa in bad worden gestoken, maar ideaal is het allemaal niet. Alle tips welkom wanneer en hoe andere fulltime werkende ouders hun sport inplannen, want eerlijk, het blijft een hele moeilijke! 

Losse broeken

Maar op die ik-heb-een-nieuwe-kleerkast-high wil ik wel nog eens even terugkomen. De eerste keer dat je die broek van drie jaar geleden kan aandoen, en je die zelfs nog wat losjes op je heupen voelt zitten, wel, exact dàt gevoel is gewoon wow! Eerlijk, ik dacht niet dat dat me ging lukken. De boost die je daarvan krijgt is enorm. En dat is het resultaat van twee maanden gezond eten en bewegen met mijn App-duwtje-in-de-rug.

Elke zaterdag is mijn weegdag, altijd even zweten, maar tot nu toe is de curve nog altijd naar beneden aan het gaan, en dat wil ik nog even zo houden!

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Weight Watchers. Meer lezen over onze samenwerkingen kun je hier