Noten eten tijdens de zwangerschap zorgt voor slimmere kinderen

  • door Mamabaas

Dat noten gezond zijn, dat wisten we al. Maar nu blijkt uit een onderzoek van het Institute for Global Health in Barcelona dat vrouwen die veel noten eten vroeg in de zwangerschap zelfs intelligentere kinderen krijgen.

Tijdens het onderzoek werden 2.200 zwangere vrouwen gevolgd, waarbij hun eetgewoontes tijdens het eerste en derde trimester van hun zwangerschap werden geanalyseerd. Daarna werden hun kinderen opgevolgd, en werden die aan een aantal standaardtesten onderworpen toen ze 18 maanden, 5 jaar en 8 jaar oud waren.   

Betere score op intelligentietests

Wat bleek? Kinderen van vrouwen die tijdens het eerste trimester van hun zwangerschap regelmatig noten aten, scoorden beter op intelligentietests.  Hun cognitieve vaardigheden, aandachtspanne en werkgeheugen waren allemaal beter dan van kinderen van wie de moeder weinig of geen noten had geconsumeerd vroeg in de zwangerschap.

Onder ‘veel noten’ wordt trouwens een wekelijkse portie van zo’n 90 gram noten verstaan, meer bepaald walnoten, amandelen, pindanoten, pijnboompitten en hazelnoten.

Florence Gignac, eerste auteur van het onderzoek: “De hersenen ondergaan heel wat complexe processen tijdens de zwangerschap. Dit onderzoek toont aan dat de voeding van de moeder een bepalende factor is bij foetale hersenontwikkeling en zelfs effecten op lange termijn kan hebben."

Geen link in het derde trimester

De onderzoekers vonden overigens geen link tussen intelligentie bij het kind en de consumptie van noten door de moeder in het laatste trimester van de zwangerschap. In de studie wordt er geen verklaring gegeven over dat verschil in effect tussen het eerste en het derde trimester. Wetenschappers speculeren echter dat het tempo van de foetale ontwikkeling varieert doorheen de zwangerschap, en dat er periodes zijn waarin die ontwikkeling extra gevoelig is voor de eetgewoontes van de moeder.

Positieve effecten van noten

Noten stonden sowieso al gekend om hun positieve effecten: ze helpen het risico te verminderen op een verhoogde bloeddruk, oxidatieve stress en diabetes. Bovendien vermoeden wetenschappers dat ze een beschermend effect bieden tegen cognitieve achteruitgang op latere leeftijd.

 

Bron: The Telegraph