Perfecte mama’s bestaan niet: 10 manieren om een goed-genoeg-mama te zijn

  • door Mamabaas

Er bestaat niet zoiets als een perfecte mama. Punt. Zoveel vrouwen worstelen met hun verlangen om alles perfect te doen, maar dat is een onmogelijk streven. Als je perfect zou zijn, dan is er geen enkele reden om nog verder te groeien in je leven. Bovendien laat je op die manier je kind in de steek, want dan geef je het idee mee dat het faalt wanneer iets niet perfect is.

Kinderen moeten leren vanuit ons voorbeeld. En een deel van dat proces is dat ze fouten mogen maken. Ze moeten kunnen proberen, op hun bek gaan, en weer verdergaan. Trial en error. En terwijl je kind opgroeit, groei jij zelf ook als mama. Je wordt wijzer en hebt meer ervaring – en fouten maken en falen horen daar ook bij.

Dit zijn tien manieren om een goeie, imperfecte mama te zijn:

  1. Zorg goed voor jezelf
    Eén van de mooiste dingen die je je gezin kan geven, is goed voor jezelf te zorgen. Voor je lichaam, je geest en je gevoelens. Zoveel vrouwen zetten zichzelf als laatste puntje op hun to-dolijstje. Ze zijn zo gefocust op voortdurend alles aan iedereen geven zonder hun grenzen te bewaken dat ze uiteindelijk ziek worden, rancuneus worden of simpelweg vergeten hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen.
    Door tijd voor jezelf te nemen word je sterker en gezonder, en dat laat je toe om er écht te zijn voor je gezin en daar ook van te genieten.
  2. Accepteer jezelf en hou van jezelf
    Mama’s zijn fantastisch in het onvoorwaardelijk liefhebben van hun kinderen. Maar wat met die onvoorwaardelijke liefde voor jezelf? Hoe vaak hoor je een kritisch stemmetje in je hoofd dat je neerhaalt, je inspanningen beoordeelt en je bekritiseert? Probeer dat stemmetje het zwijgen op te leggen en praat op een positieve manier tegen jezelf, op dezelfde manier als waarop je tegen een vriend of je kinderen zou praten.
  3. Besef dat je mama bent voor het leven
    Je kind zal tijdens zijn/haar leven veel verschillende relaties hebben. De mama van je kind zijn is één van de relaties met de meeste impact, om niet te zeggen dé relatie met de meeste impact. Besef dat mama zijn van je kind een levenslang engagement is om voor hem of haar te zorgen, hem of haar dingen aan te leren, te leiden, lief te hebben en zijn of haar groei te ondersteunen.
  4. Bouw een leven op los van je kind
    Je kind zal jou op verschillende manieren nodig hebben doorheen zijn/haar leven. Een baby heeft zijn/haar mama onmiddellijk nodig om gevoed te worden, een verse luier te krijgen of om te knuffelen. Wanneer een kind opgroeit, veranderen ook de noden.
    Het is essentieel om er te zijn voor je kind, maar het is eveneens essentieel om een leven te hebben met vrienden, interesses, en hobby’s los van je kind.
  5. Leer je te verontschuldigen
    Wanneer je een fout maakt, iemand pijn doet, je geduld verliest of iets vergeet, dan is het belangrijk om de vaardigheid van je te verontschuldigen onder de knie te krijgen. Verwar dat niet met het voortdurend ‘sorry’ zeggen voor alles wat je zegt of doet. Je hoeft niet de hele tijd ‘sorry’ te zeggen voor elk klein dingetje, maar wel je oprecht kunnen verontschuldigen wanneer je een fout maakt of iemand kwetst.
  6. Sta open voor de feedback van je kind
    Kinderen communiceren veel dingen, zowel met woorden als via hun gedrag. Luister naar je kind wanneer het iets te zeggen heeft, geef hem/haar je onverdeelde aandacht. Misschien ga je niet akkoord met de feedback, maar door je kind de tijd en de ruimte te geven om zich te uiten help je het bij zijn/haar ontwikkeling en het opbouwen van zelfvertrouwen.
  7. Spendeer kwalitatieve tijd met je kind
    Ouders hebben het drukker dan ooit. Als mama’s worden we in verschillende richtingen getrokken om onze kinderen te ondersteunen op alle mogelijke manieren, maar die hebben vaak weinig te maken met kwalitatieve tijd met hen spenderen. Je kind heeft nood aan quality time met jou op regelmatige basis. Maak er elke dag een prioriteit van. Stel vragen, wees nieuwgierig. De antwoorden zouden je wel eens kunnen verrassen en verheugen.
  8. Neem “slecht gedrag” niet persoonlijk
    Je kent de term groeipijnen wellicht wel. Niet alleen kinderen hebben last van groeipijnen, ook ouders kunnen die groeipijnen ervaren als reactie op de groeiende onafhankelijk en autonomie wanneer een kind opgroeit.
    Onafhankelijkheid en groei resulteren maar al te vaak in conflicten. Soms is het gemakkelijker om een peuter te begrijpen wanneer die ‘nee’ roept en een driftbui krijgt dan wanneer een tiener gelijkaardig gedrag vertoont. Probeer doorheen de frustratie de boodschap te zien die je kind wil overbrengen en neem het gedrag niet persoonlijk. Dat gedrag heeft waarschijnlijk meer te maken met zijn of haar ontwikkeling dan met jou als persoon.
  9. Toon  je gevoelens, maar overweldig je kind niet
    Tonen hoe je omgaat met gevoelens is een belangrijke les voor kinderen. Als je je zus of zo voelt, vertel dat dan aan je kind. ‘Mama is een beetje van streek over iets dat vandaag op het werk is gebeurd, dus misschien ben ik een beetje stiller dan anders, dat wou ik je toch even laten weten.’
    Zulke interacties helpen je kind niet alleen om zelf op een gezonde manier om te gaan met stemmingen, maar het geeft je kind ook de kans om te begrijpen dat jouw gedrag en gevoelens niet het resultaat zijn van iets wat hij of zij deed. In een poging de wereld te begrijpen vullen kinderen vaak zelf een gat in, en dat doen ze soms door ervanuit te gaan dat het hun fout was.
  10. Geef je kind de ruimte om te zijn wie het is
    Persoonlijkheid en temperament kenmerken een kind. Natuurlijk willen we als mama onze kinderen vormen, beïnvloeden en kansen geven. Kinderen weten vaak wie ze zijn en wat ze willen. Het is een deel van onze job als ouder om het evenwicht te vinden tussen aanmoedigen en beïnvloeden.
    Laat je kind zijn wie het is, met jouw begeleiding, liefde en steun.

Het moederschap is een individuele reis, maar wel eentje met veel universeel gedeelde ervaringen en gevoelens: momenten van zorgen, angst, boosheid, frustraties, verveling, verdriet, vermoeidheid, schaamte, een gebroken hart, vreugde, dankbaarheid, geluk en tevredenheid.

Een gezonde mama is de basis om een goede mama te zijn. En onthoud: je kind heeft jou nodig - een gezonde versie van jou; niet een perfecte versie.
 

 

Bron: Motherly