Top 5 foute kerstcadeau's

  • door Expert

Nog één maand en het is kerst! Hoe pakken we het dit jaar aan om geen enkel familielid op te zadelen met een ongewenst kerstcadeau? Maar vooral, hoe vermijden we dat we zelf overladen worden door foute pakjes? 

Top 5

Volgens de site tweedehands.be is dit de top 5 van de meest doorverkochte kerstcadeautjes:

  1. Decoratie (22,3%): Tja, wat Tante Paula in haar huis zou zetten, is niet noodzakelijk hetzelfde als wat jij in je huis wilt. 
  2. Cadeaubonnen (19,5%): Een bon om samen naar een pretpark te gaan, super! Na het kerstfeest leg je die Bongobon in je lade, zodat je zeker niet vergeet dat je hem in die lade gelegd hebt. Twee jaar later ruim je de lades eens op en vind je de vervallen bon terug (of drie jaar of vier jaar later...) Oeps, dan zullen we zelf dat beloofde pretpark-uitje maar betalen, zeker? 
  3. Kleding (19,4%): Die skijas was echt een koopje, helaas gaan we dit jaar echt niet skiën met een baby van 10 maanden :-) En die roze babymuts gaat mijn zoontje ook niet vaak dragen, vrees ik. 
  4. Parfum en cosmetica (16%): Die zeemzoeterige geur van kinderparfum, bwèèèk! Tjah,... Over smaak en geur valt niet te twisten. :-) 
  5. Boeken en strips (11,5%): Mijn kinderen lezen nu eenmaal écht niet graag, al zou ik dat wel willen, sorry! 
grote teddybeer

Hoe vermijd je dat je kind foute kerstcadeau's krijgt?

Een levensgrote knuffel, puzzels, een houten schommelpaard... Tante Jaqueline vind het erg schattig voor je kind, maar jij zou niet weten waar je die spullen nu weer moet stockeren. Op zich fijn dat iemand je kind wil verwennen. Maar het liefst van al dan toch met cadeaus die van pas komen… Alleen zijn die wel eens duur: een spelcomputer of een trampoline bijvoorbeeld...  De prijs is dan vaak groter dan het budget van tante Jaqueline (of een andere schenker). Die kiest dan weer voor een zoveelste stuk speelgoed waarop je kind (en jij al helemaal) niet zit te wachten.

Plan B: de envelop

Anderen vullen een envelop met geld. Goed bedoeld en komt altijd van pas, alleen krijg je er als ouder de administratieve rompslomp bij: een tripje naar de bankautomaat om het geld veilig op de rekening van je oogappel te storten, weten wie hoeveel gegeven heeft aan welk kind… en natuurlijk: ervoor zorgen dat het evenlopje niet verloren raakt. (Zo raakte ik op het geboortefeest van mijn zoontje de envelop van mijn schoonpapa kwijt waar maar liefst 250 euro in zat! Dat was even balen. We hebben het hem maar niet verteld. :-)) 

HOHOHO geen fout kerstcadeau!

Gelukkig is er nu de oplossing voor alle cadeaufrustraties: Yongo. Met de Yongo-app kunnen je kinderen sparen voor iets wat ze écht willen. En dat op een leuke en educatieve manier. Jij of je kind kan via de app een event aanmaken, zoals ‘Kerstmis’. Aan de supporters van je kind geef je via Yongo makkelijk aan waarvoor je kind spaart: een gameconsole, fiets, smartphone…  Zo kunnen zij een centje bijleggen. Je kind krijgt een cadeau dat goed van pas komt en opa en oma zijn gerust dat ze hun geld niet verspillen aan een ongewenst geschenk. En heeft iemand een centje gestort? Dan kan je die persoon via Yongo heel makkelijk een bedankje sturen!

Win 100 euro voor al je kinderen!

Doe mee aan de leuke najaarscampagne en tel mee af naar kerst met Yongo! Schrijf je in voor de wedstrijd in de Yongo-advendskalender en maak kans op een Yongo t.w.v. 100 euro per kind! 

kind en mama met iPad

Yongo - platform van AG Insurance dat individuele levensverzekeringen Yongo Moon (tak 21 met gegarandeerde rentevoet) en Yongo Star (tak 23 waarvan het rendement gekoppeld is aan beleggingsfondsen) voorstelt, evenals Yongo Dreams (kapitalisatieverrichting tak 26). Deze producten, ontwikkeld door AG Insurance, die eventueel verkocht worden door je tussenpersoon, zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving. De algemene voorwaarden, de informatiedocumenten en de beheers reglementen zijn gratis beschikbaar op www.yongo.be. Het is noodzakelijk om deze documenten door te nemen vóór de aankoop van het financieel product. Alle klachten m.b.t. de producten, kunt u overmaken aan AG Insurance nv, Dienst Klachtenbeheer customercomplaints@aginsurance.be - Tel.: +32 (0)2 664 02 00), E. Jacqmainlaan 53 te B-1000 Brussel. Als de oplossing die AG Insurance voorstelt geen voldoening schenkt, kunt u het geschil voorleggen aan de Ombudsman van de verzekeringen info@ombudsman.as - Tel. 02 547 58 71 – Fax 02 547 59 75); Meeussquare 35 te B-1000 Brussel. AG Insurance nv – E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder codenummer 0079, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.