Vraag het aan de expert: ‘Mijn dochter doet heel moeilijk over huiswerk, hoe kan ik haar motiveren?’
Vraag mama: Hoe motiveer ik mijn dochter om haar huiswerk te maken?
Mama: ‘Graag wat wijze raad ... Mijn kind van acht jaar doet verschrikkelijk moeilijk om haar huiswerk te maken thuis. Op slag is ze verdrietig, nog voor ze eraan begint. Wenen, weglopen, woedeaanvallen tijdens het oefenen enz. Opmerkelijk: op school (waar ze al extra ondersteuning krijgt) en bij de logopedist doet ze dit niet, maar ook daar gaat het niet vanzelf. Er is een groot vermoeden van dyslexie, maar het is nog te vroeg voor een diagnose. Hoe ga ik hier het best mee om? Zijn er manieren om haar toch gemotiveerd te krijgen?’
Antwoord van kinderpsychologe Anky De Frangh
‘Onder gedrag gaan altijd gevoelens schuil. We moeten dus op zoek naar de gevoelens die eronder zitten. Het klinkt alsof je dochter huiswerk maken echt heel lastig vindt. De vraag is natuurlijk wat maakt dat je dochter het zo moeilijk vindt om huiswerk te maken? Als er sprake zou zijn van dyslexie, dan zal dit waarschijnlijk een hele grote rol spelen. Kinderen met dyslexie ervaren veel moeite met lezen en schrijven. Ze krijgen veel opmerkingen, want ze maken ook veel foutjes bij het lezen en schrijven. Je dochter zal daardoor mogelijk gevoelens ervaren als falen, tekortschieten, onzekerheid, stress, verdriet en frustratie. Alles wat met lezen en schrijven te maken heeft, vinden kinderen met dyslexie om die reden dan ook echt niet leuk en zullen ze proberen vermijden. Je zou voor minder!
Op school en bij de logopedie zal je dochter misschien niet durven te weigeren of haar emoties echt te tonen. Thuis, waar ze zich goed voelt, durft ze haar gevoelens wel te tonen. Dat uit zich dan in huilen, weglopen en woedeaanvallen. We mogen natuurlijk niet vergeten dat huiswerk maken na een lange vermoeiende schooldag op zich al extra lastig kan zijn.
Het belangrijkste wat je kan doen op zo’n moment is erkenning geven voor haar gevoel. Haar laten voelen dat je begrijpt hoe moeilijk het voor haar moet zijn. Je zou iets kunnen zeggen als: “Ik kan me voorstellen dat huiswerk maken echt frustrerend is voor jou. Omdat je eerst al een hele dag keihard hebt gewerkt en je nu waarschijnlijk moe bent. En omdat je het gevoel hebt dat, wat je ook doet, het toch nooit goed genoeg is.” (Uiteraard is het belangrijk om je eigen woorden hier te gebruiken en iets te zeggen wat volgens jou bij je dochter past.)
Vervolgens kan je proberen haar te troosten en gerust te stellen (bijvoorbeeld dat de leerkracht niet naar spelling kijkt bij het verbeteren, als dat zo is natuurlijk) om vervolgens samen na te denken over een oplossing: Het huiswerk moet nu eenmaal gemaakt worden, hoe kunnen we dat het best aanpakken? Het is waarschijnlijk een goed idee om dit plan te bedenken op een moment waarop er geen huiswerk gemaakt moet worden, dan staan haar emoties waarschijnlijk minder in de weg.
Zeker wanneer het een hele berg huiswerk is, kan het helpen om dit op te delen in overzichtelijke, kleine taken, zodat het minder overweldigend en onmogelijk lijkt. Misschien zijn er taken die ze makkelijker of leuker vindt dan anderen en kan ze hiermee starten, of misschien wil ze hier net liever mee eindigen? Probeer haar zoveel mogelijk zelf de keuze te geven. Wil ze taken alleen maken of liever samen met jou? Wil ze vlak na school aan het huiswerk beginnen of eerst even een rustmomentje?
Daarnaast kan het ook zinvol zijn om met de school te bespreken wat er echt noodzakelijk is en of het niet mogelijk is om het huiswerk tot een absoluut minimum te beperken. Als het alleen maar stress bezorgt, is het maar de vraag of huiswerk echt een meerwaarde is.'
Heb je zelf een vraag voor onze experten? Stuur een mailtje naar lore@mamabaas.com en dan leggen wij je vraag aan hen voor!