11 tips om de feestdagen door te komen op een gezonde manier

De aankomende feestdagen zijn voor velen onder ons eigenlijk meer 'eetdagen'. Maar hoe past dit binnen jouw (di)eetplan? Want genieten hoort er toch ook bij. Met deze tips kom je de feestdagen op een gezonde manier door... Of toch een beetje gezond ;-).

  1. Ga nooit uitgehongerd naar een feest. Hou hetzelfde patroon aan als de andere dagen, maar maak wel gezonde keuzes. Achteraf kan je een beetje compenseren, maar sla zeker geen maaltijden over.
  2. Geniet van je eten en de sfeer. Eet rustig en babbel met de mensen rondom je. Geniet van de gezelligheid en focus niet enkel op het eten. De ongezonde gerechten kunnen zeker, zolang je er echt van geniet.
  3. Probeer zelf je portie te bepalen, zodat je je niet overeet.
  4.  Zorg voor wat extra beweging tijdens deze dagen. Een gezellige winterwandeling bijvoorbeeld…
  5. Let op de drank: een glaasjes bubbels hier, wat glazen wijn daar, een cocktailtje… Op het einde van de dag begint dit wel te tellen.
  6. Ook alcoholvrije drankjes zoals vruchtensappen bevatten veel suiker.
  7. Serveer soep als voorgerecht: Supergemakkelijk, op voorhand klaar te maken en beperkt in kcal. Hier heb je een lekker receptje.
  8. Voorzie een ruime portie groenten.
  9. Serveer de saus apart, om makkelijker te kunnen doseren.
  10. Vermijd extra’s zoals boter, kaas en brood ...
  11. ... maar ook de pralines bij de koffie nadat je al vier gangen hebt binnengespeeld (mét een dessert).

Meer tips, en vooral tips voor de periode tussen nieuwjaar en kerstmis, lees je in Mama (Di)eet.  

mamadieet

Meer info over het boek Mamadieet vind je hier.