3 redenen waarom een zwangerschap emotioneel zo ingrijpend is

Ook al gemerkt dat je tijdens je zwangerschap hoge hoogtes maar ook erg lage laagtes kunt hebben? Dat je soms vaker dan gewoonlijk nachtmerries hebt over hoe je pakweg de baby niet goed zult verzorgen? Sommigen hebben hier totaal geen last van, maar voor wie wel: het is volledig normaal: je maakt namelijk een 'groeicrisis' door op emotioneel vlak.

3 manieren waarop je evolueert tijdens de zwangerschap

  1. Ik > mijn kind: net zoals de puberteit is een zwangerschap een groeicrisis die je uit balans brengt en waarbij je negen maanden de tijd krijgt om een nieuw psychologisch evenwicht te zoeken. Er zijn een paar grote klikken die je moet maken. Van het gegeven ‘ik ben zwanger, er gebeurt iets met mij’ evolueer je langzaam naar de gedachte ‘er gebeurt iets met mijn kind, met iets dat los van mij staat en waarover ik geen controle meer heb.’
  2. Kind uit je fantasie > werkelijke kind: van het imaginaire kind, het kind waarvan je altijd al droomde, groei je naar je werkelijke kind. Zelfs al van voor je zwanger was, droomde je ervan, van dat eerste kind. Tijdens de zwangerschap wen je heel langzaam aan het idee dat je reële kind er anders zal uitzien en zijn/haar fantastische en ook minder fantastische kanten zal hebben.
  3. Jij + partner > jij + partner + kind: daar waar je voordien met z’n tweeën was, evolueer je nu naar een totaal nieuwe situatie met z’n drieën. En heb je al kinderen, dan vergt elk nieuw kind erbij weer een aanpassing. Die negen maanden hebben dus ook wel degelijk hun nut om aan die nieuwe gedachte te wennen.

Waarom een zwangerschap een groeicrisis is

Een groeicrisis klinkt misschien nogal dramatisch, maar toch dekt het zowel iets positiefs (‘groei’) als iets negatiefs (‘crisis’): aan het einde van de rit zul je namelijk mentaal verder staan dan aan het begin.

De grootste uitdaging aan een zwangerschap is te leren omgaan met het onverwachte.

Vergelijk het met wat je doormaakt tijdens je puberteit: je kunt dan ook niet altijd goed plaatsen wat er met je gebeurt en waarom. Het is dan ook logisch dat je tijdens zo’n groeiperiode onbewust veel dromen en angsten beleeft; die ontstaan omdat we vaak willen anticiperen op iets wat gaat komen.

Ineens krijg je een nieuwe rol toegewezen en behoor je als het ware tot een nieuwe club, namelijk die van de mama’s. En dan stel je je automatisch de vraag hoe zij het doen. En hoe jij dat zult moeten doen. De moodswings die je in deze periode doormaakt, hebben dus wel degelijk een functie, en ze moeten ook bespreekbaar zijn. Heel veel vrouwen hebben er trouwens mee te maken tijdens de zwangerschap.

Tijdens beide zwangerschappen had ik af en toe een erge nachtmerrie. Ik droomde dat ik een slechte mama ben of word, dat ik mijn kindje verwaarloos, dat er hem/haar iets ergs overkomt. Het zijn het soort dromen waar je huilend uit ontwaakt. Af en toe lag ik ook wakker door gepieker over dingen zoals: ‘Ga ik dat wel aankunnen?’ ‘Kan ik werk en gezin wel op een goede manier combineren?’ ‘Komt ons huis wel in orde?’ — Ingrid

Tip: Focus op wat er nu is

Het helpt om te relativeren en te focussen op wat er nu is, in plaats van te veel te piekeren over het onbekende in de nabije toekomst.

De buitenwereld verwacht nogal snel dat een zwangerschap vooral draait om genieten, maar dat strookt niet altijd met wat er soms in je omgaat. Als je weinig last hebt van kwaaltjes, kun je wel genieten. Maar ‘Geníét er maar van’ is niet meteen een zinnetje dat je wilt horen als je al wekenlang ongelooflijk moe of misselijk bent of als je twijfelt over de gezondheid van je baby na een slechte screeningtest. En toch zul je het heel vaak te horen krijgen. Het kan een zware druk op je schouders leggen: je bent zwanger, dus móét je genieten. Maar neem het dag voor dag en leg jezelf geen onnodige druk op.

Mama Worden

Uit ons boek Mama worden

Meer info over ons zwangerschapsboek Mama worden vind je hier