3 tips voor kersverse mama's in de eerste kraamweken

De eerste weken als mama kunnen behoorlijk heftig zijn. Je bent doodmoe, de hormonen razen nog door je lijf en je bent nog volop je weg aan het zoeken als mama. Zeker als firsttime mama is dat niet altijd even gemakkelijk. Daarom een paar tips om het jezelf wat gemakkelijker te maken tijdens die intense weken!

1. Kraamzorg en -hulp kunnen je helpen

Een partner heeft in België en Nederland vaak maar weinig vaderschapsverlof (in Nederland twee dagen, in Vlaanderen tien!), wat wil zeggen dat je toch vaak alleen voor de zorg van je baby instaat. Zeker als je nog andere kinderen hebt rondlopen, kan extra hulp welkom zijn. Doorgaans wordt een onderscheid gemaakt tussen medische zorg door vroedvrouwen (kraamzorg) en kraamhulp door een professionele kraamverzorgster. Bij kraamhulp krijg je iemand aan huis die je een handje helpt in het huishouden (strijken, wassen, schoonmaken, koken), maar ook even op de baby kan letten als jij wat wilt rusten. Uiteraard is het best aan jou om te bepalen hoe je dit ziet en organiseert; als je veel hulp krijgt van familie of vrienden, heb je misschien minder nood aan kraamhulp. Het is gewoon goed om hier van tevoren over na te denken, want kraamhulp moet je op tijd aanvragen.

In Nederland heeft iedere vrouw na een bevalling recht op kraamzorg. Kraamzorg zit namelijk in de basisverzekering. Standaard heeft iedere vrouw recht op een basispakket van 49 uur kraamzorg (als je borstvoeding geeft), verdeeld over acht dagen. Dat is gemiddeld zes uur per dag. Het wettelijk minimum is 24 uur, verdeeld over acht dagen. Geef je geen borstvoeding maar kunstvoeding, dan bestaat het basispakket uit 45 uur kraamzorg. De kraamverzorgster neemt naast huishoudelijke taken ook de medische zorg op zich en zal de gezondheid van moeder en baby controleren in de kraamtijd.

Praktische info:

2. Zoek rust, maar vermijd isolement

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen zich die eerste weken graag afzonderen in een veilige cocon. Na een tijdje zul je weer snakken naar een beetje sociaal leven en soms echt naar buiten willen om wat mensen te zien, ook al ben je ongelooflijk moe en heb je geen schone kleren meer om aan te trekken. Uit onderzoek blijkt dat dat een heel normale evolutie is. Voel je de behoefte om eropuit te trekken, doe dat dan zeker!

Veel kersverse moeders zijn het grootste deel van de dag alleen met hun spruit. Zodra dat alleen zijn een beetje te veel begint te wegen, zoek dan zo mogelijk een kleine activiteit om te doen. Een korte wandeling maken met je pruts of een tochtje naar de winkel kan je al opkikkeren.

En heb je even behoefte aan wat me-time zonder je baby, aarzel dan ook niet om dat te doen. Het kan je ongelooflijk opladen en ervoor zorgen dat je alles weer wat beter kunt relativeren. Voel je ook niet schuldig als je dit een keertje doet. Het is niet omdat je wat ruimte en tijd voor jezelf nodig hebt, dat je je kind in de steek laat.

Mijn drie tips voor in de kraamtijd?
1. Houd bezoek zoveel mogelijk af en leer op je gemak en in alle rust je kindje kennen. Maak een agenda en plan bezoekmomenten in.
2. Doe je eigen zin. Luister niet naar alle tantes of(schoon)moeder. Volg je eigen moederinstinct.
3. Organiseer af en toe echt eens tijd voor jezelf, al is het maar eens een paar uurtjes shoppen. Je moet af en toe eens weg van de pampers en voedingen. — Wenke

3. Filter de meningen van anderen

Als je eenmaal moeder bent, zal het je snel duidelijk worden: iedereen heeft over alles wel een mening. Hoe je je baby aankleedt, hoeveel je hem voedt, hoeveel en waar hij slaapt. Meestal zijn ze erg goed bedoeld, maar de opmerkingen kunnen je erg onzeker maken, zeker als dit je eerste kindje is.

Probeer die meningen te filteren en de waardevolle van de minder waardevolle te scheiden. Weet dat iedereen het op zijn manier aanpakt, en dat het absoluut normaal is dat je ook niet alles weet vanaf het begin. Van vriendinnen of je naaste familie kun je misschien meer verdragen en ben je meer geholpen dan van die ene vrouw in de winkel die jou niet kent en toch een nare opmerking maakt over hoe je je kind hebt aangekleed.

Kortom: 12 survivaltips voor kersverse mama's

  1. Nee, het ligt niet aan jou dat de baby huilt. Je bent een goede mama. Je bent wél goed bezig. Baby’s huilen nu eenmaal. De ene wel wat meer dan de andere, dat is waar. Maar geen enkele baby kan al in volzinnen spreken ... 
  2. Vergeet jezelf niet. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is echt een héél belangrijke. Happy mom = happy baby.
  3. Koester de kleine, intieme momentjes met je baby. Ruik aan zijn huid en knuffel hem zoveel je kunt. Wacht niet tot die momenten er vanzelf komen, je kunt ze zelf creëren. Ze zijn de beste brandstof voor je mamamotor!
  4. Geniet van de momentjes waarop de baby op je lichaam in slaap valt (als ze zestien zijn, zal dat namelijk niet meer gebeuren).
  5. Vergeet je partner niet. Hoe moe je soms ook bent: je hebt elkaar nodig.
  6. Durf hulp te vragen wanneer nodig. Je bent echt geen betere moeder door per se alles zelf te willen doen. Of het nu familie, vrienden of professionele kraamverzorgsters zijn: het kan een wereld van verschil betekenen.
  7. Die extreme vermoeidheid zal geleidelijk overgaan in de iets minder extreme, maar immer aanwezige en typische mamavermoeidheid. Met andere woorden: het wordt dus zeker beter (maar het zal nog wel even duren voor je weer helemaal uitgeslapen bent).
  8. Zet je favoriete serie of film op tijdens de voedingen. Nu heb je eindelijk tijd om ernaar te kijken!
  9. Laat je niet opjagen door je (schoon)moeder.
  10. Dat typische mamagevoel pers je er niet noodzakelijk mee uit tijdens de bevalling. Het is absoluut normaal dat je dat soms wat tijd moet geven.
  11. Je gevoel van aantrekkelijkheid pers je er dan weer wel spontaan mee uit. Maar ook dat komt wel weer terug, geen nood!
  12. Yep, jouw baby is de mooiste, de beste, de liefste... van de wereld. Dus: het is al die moeite wel waard!
baby met mama in zetel

Uit ons boek Mama worden

Meer verkoopsinfo vind je op deze link.