7 tips voor gezonde en blije kids bij warm weer

  • door Mamabaas

De zon op je snoet, dat doet gewoon goed! De kids kunnen fijn buiten spelen, je krijgt extra energie. Maar als die schitteraar stevig werk levert en de temperatuur klimt, kan ze ook schade berokkenen. Zeker bij de jongsten. Enkele tips voor tijdens die warme, zonnige dagen.

Hoe bescherm je je kind het best tegen de zon? We zetten even wat tips op een rijtje. Misschien weinig nieuws onder de zon, maar herhaling kan nooit kwaad!

1.    Smeren, smeren, smeren

Met zonnecrème dus hé. De ieniemini’s houd je helemaal uit de zon. Maar smeer je baby altijd in, ook al ligt hij in de schaduw. Ook daar is er namelijk uv-straling. Vergeet zeker kwetsbare plekken niet, zoals de oortjes, handen, voeten … And repeat: smeer om de 2 uur opnieuw.

Maar hoe weet je welke zonnecrème je moet gebruiken bij kinderen?

·      Een milde en hypoallergene crème mét een hoge beschermingsfactor tegen uvA- en uvB-straling – ja, tegen beide soorten. UvA-straling maakt de huid ouder, uvB-straling laat de huid verbranden. Twee dingen die je wil vermijden! Een kindje met een gevoelige huid? Vraag raad aan je huisarts of apotheker.  

·      SPF staat voor de beschermingsfactor in de zonnecrème. Er zijn verschillende klassen: SPF 6-10 (lage bescherming), SPF 15-25 (gemiddelde bescherming), SPF 30-50 (hoge bescherming), SPF 50+ (zeer hoge bescherming) en SPF 100+ (sunblock).

·      Opgelet, een zonnecrème blijft niet eeuwig goed. Die heeft ook een houdbaarheidsdatum. In het oog houden dus.

2.    Zwemmertjes, opgelet

Een klein plonsbadje in de tuin of een groot zwembad op vakantie: water staat gelijk aan pret (en afkoeling). De meeste kinderen zijn geboren waterratten.

Maar … water weerkaatst de zon, dus extra voorzichtig zijn bij het zwemmen. Dat wil zeggen: insmeren met waterproof zonnecrème voor de duik, én opnieuw smeren erna – ja, ook bij een waterproof product – want water beschermt niet tegen uv-straling.

3.    Drinken maar

Warme temperaturen? Ping, alarmbelletje voor het drinken! Bij warm weer geldt: laat kinderen meer en vaker drinken dan normaal. Weet je niet goed hoeveel kinderen normaal moeten drinken per dag? Valvert heeft een megahandig geheugensteuntje: de waterkalender. Je kind kan er elke dag op aanduiden hoeveel hij/zij drinkt. Voor elk glas eentje inkleuren. Heel eenvoudig, maar een prima motivator!

En schrijf als tweede gouden regel maar op: laat ze drinken voor ze dorst krijgen. Als ze om drinken komen vragen en dus dorst hebben, is het eigenlijk al een beetje te laat en zijn ze op weg om uit te drogen.

Geef ze geen te koud water. Daar is hun maag en spijsvertering niet zo dol op – de jouwe ook niet trouwens. Ook water met koolzuur mijd je het best.

4.    De kleren maken de kiddo

Is het warm, dan is lichte en katoenen kledij de beste keuze. Het bovenstuk (hemdje of T-shirt) van je kindje houd je echt het liefst zoveel mogelijk aan. En de outifit is niet af zonder een hip petje of zonnehoedje! Zitten jullie op het strand of ergens aan het water? Een T-shirt met lange mouwen en/of pet met uv-filter is een meerwaarde.

5.    Het oog wil ook wat

Zet je minimister of -miss cool een zonnebril op. Van in de maxi-cosi, want jong geleerd is oud gedaan, weet je wel. Een goede zonnebril beschermt niet alleen tegen verblinding, maar filtert ook zoveel mogelijk uv-stralen.

Hoe kies je een goede zonnebril?

Ga enkel voor een modelletje met een CE-teken, gevolgd door een cijfer van 0 (tot 20 % absorptie van licht) tot 4 (92-97 % lichtabsorptie).

·      0: voor bewolkt weer

·      1: voor zwak zonlicht

·      2: voor matig zonlicht

·      3: voor helder en fel zonlicht

·      4: voor uitzonderlijk fel licht (bijvoorbeeld in de bergen)

Voor ons zonnetje in Midden-Europa volstaat meestal de universele filtersterkte 2. Aan zee en op het strand is 3 zinvol, en voor skiërtjes is 4 een must.

6.    Keep it cool

Vrij rondlopen en ravotten, er is niks leukers. Maar houd kinderen genoeg in de schaduw. Is je kindje jonger dan 1? Nooit rechtstreeks in de zon, maar onder een parasol of in een schaduwrijke plek. 

Kids van 1 tot 3 jaar mogen wel met blote armen en benen in de zon, maar niet te lang. En vermijd het heetste moment van de dag, tussen 11 en 16 uur, als de zon op haar felst schijnt en de uv-straling ongenadig is – hoe spijtig ook. Ja, ook als ze ouder zijn, houd je ze het liefst vooral in de schaduw.

Zeker bij erg warm weer is voldoende afkoeling noodzakelijk.

·      Las op tijd en stond verfrissing in: een zwembadje, douche, fris plekje …

·      Pas je kindermenu aan aan de warmte en geef iets dat licht verteerbare is. Dus zeker niets wat je die dag zelf niet zou eten. Als dat kleine maagje iets zwaars moet verteren, gaat de lichaamstemperatuur de hoogte in, wat de kans op uitdroging of hitteslag vergroot.

·      Probeer de slaapkamer zo aangenaam en fris mogelijk te houden. Dat wil niet zeggen dat je tocht creëert. En een ventilator verplaatst enkel warme lucht, dus dat is eigenlijk ook geen winner.

7.    Toch te veel zon gehad?

Vind je water drinken eerder iets voor vissen of is een pet met flapjes niet stoer genoeg? Sla je alle bovenstaande tips liever in de wind? Let dan goed op voor een zonneslag … Dorst is het eerste alarmteken.

Zonnesteek? Niet twijfelen: zoek meteen de koelte op, zorg voor een afkoelende douche en voldoende water (eventueel met ORS, een rehydratatiemiddel dat bij uitdroging de lichaamsvloeistoffen helpt aanvullen en de vocht- en zoutbalans herstelt). Heeft je kind ook last koorts, misselijkheid, koude rillingen? Neem dan contact op met je huisarts.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Valvert. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.