ADHD blijkt wel degelijk een ontwikkelingsstoornis

  • door Mamabaas

Tegenwoordig lijkt het soms een modetrend: ‘lastige’ kinderen krijgen automatisch het etiket ADHD opgeplakt. Veel mensen denken bovendien dat kinderen met ADHD eigenlijk slecht opgevoed zijn en dat je hen ‘gewoon’ wat meer structuur moet geven. Ouders van kinderen met de aandoening botsen dan ook vaak op een muur van onbegrip. Onterecht, zo blijkt nu.

Bepaalde hersendelen kleiner

Uit een grootschalig onderzoek onder leiding van de Radbouduniversiteit in Nijmegen blijkt namelijk dat de aandoening wel degelijk een ontwikkelingsstoornis van de hersenen is. Tijdens het onderzoek werden hersenscans van meer dan 3.200 kinderen en volwassenen geanalyseerd en met elkaar vergeleken. De helft van de groep leed aan ADHD, de andere helft niet. Zo konden wetenschappers aantonen dat bepaalde delen van de hersenen kleiner zijn bij mensen die aan ADHD lijden.

Het gaat hierbij specifiek om delen van de hersenen waar bepaalde functies gereguleerd worden waarop mensen met ADHD typisch minder goed scoren. Zo is het hersendeel dat instaat voor het herkennen en reguleren van gevoelens beduidend kleiner, net zoals het deel dat verantwoordelijk is voor het verwerken van beloning en straf. Daardoor zouden personen met ADHD eerder kiezen voor een snelle beloning, ook al is die kleiner dan een uitgestelde beloning. En ook het hersendeel dat motivatie en emotie reguleert blijkt kleiner te zijn.

Geen modetrend

Het valt trouwens op dat de verschillen het grootst zijn bij de kinderen. Naarmate de proefpersonen ouder zijn, nemen de verschillen tussen de twee studiegroepen af. De hersenen van kinderen met ADHD zijn pas later volgroeid, waardoor er dus gesproken kan worden van een ontwikkelingsstoornis. Daardoor zijn de verschillen bij volwassenen, als die er zijn, kleiner dan bij kinderen.

Het verschil is overigens niet zo opvallend groot dat er een diagnose kan gesteld worden met één blik op de scan. Toch zijn de verschillen van dezelfde grootorde als bij andere psychische stoornissen. En dus is het tijd dat ADHD serieus wordt genomen, en niet langer als modetrend wordt aanzien. Want door ADHD die stempel te geven, krijgen personen met de aandoening vaak het gevoel dat het aan hen ligt.

Meer flexibiliteit in het onderwijs

Ria Van den Heuvel, directeur van ADHD-expertisecentrum ZitStil pleit daarom ook voor meer flexibiliteit in het onderwijs voor kinderen met ADHD. Het zou bijvoorbeeld kunnen helpen om hen te laten rechtstaan aan hun tafel, want zij zijn er niet mee gebaat een heel lesuur stil te moeten zitten.

Bron: De Standaard