Baby's met toegewijde papa's leren sneller

  • door Mamabaas

Uit een Brits onderzoek blijkt dat baby’s sneller leren als hun papa in de eerste maanden van hun leven een actieve rol heeft. Op de leeftijd van twee jaar scoren deze kinderen opvallend beter in cognitieve testen. De studie toont het belang aan van de betrokkenheid van een papa, en dat voordeel uit zich al op een leeftijd van drie maanden.

Focus op interactie papa - kind

Er was tot nu toe al enorm veel aandacht voor de impact van mama's op de cognitieve ontwikkeling van hun kinderen, maar in dit onderzoek werd er meer gefocust op het verband tussen de interactie papa – kind en de ontwikkeling.

Uit eerdere studies was al gebleken dat mannen veelal op een stimulerende, krachtige manier met hun kinderen omgaan. Daarbij moedigen ze hun kinderen aan om risico’s te nemen en te verkennen, wat op zijn beurt de cognitieve ontwikkeling vergemakkelijkt.

Filmpjes en tests

Tijdens dit onderzoek werden papa’s gefilmd terwijl ze drie minuten op de mat speelden met hun baby van drie maanden, zonder speelgoed, en daarna nogmaals tijdens een voorleessessie wanneer hun kind twee jaar was. De filmpjes werden beoordeeld door getrainde onderzoekers, die de papa’s punten gaven op hun interactie. Op de leeftijd van twee jaar werd de cognitieve ontwikkeling van het kind gemeten op basis van tests, zoals het herkennen van kleuren en vormen.

De onderzoekers analyseerden de gegevens voor 128 vaders en – rekening houdend met factoren zoals inkomen en leeftijd – vonden een positieve correlatie tussen de mate waarin mannen betrokken waren bij hun baby op de leeftijd van drie maanden, en hoe hun kinderen later scoorden op de tests. Het positieve verband tussen betrokken vaders en hogere testscores was daarbij even hoog bij jongens als bij meisjes.

Kinderen met een teruggetrokken papa scoren minder

Kinderen van wie de vader meer teruggetrokken was of depressief gedrag vertoonde tijdens de papa – kind interactie, scoorden lagere punten in de cognitieve tests.
“Het is waarschijnlijk dat papa’s die op een afstand blijven minder verbaal en non-verbaal communiceren met hun kinderen, waardoor een kind minder sociale leerervaring opdoet.  Meer teruggetrokken vaders bieden mogelijks ook een minder stimulerende sociale omgeving, wat een impact kan hebben op de cognitieve vaardigheden van een kind.”

Professor Paul Ramchandani, die het onderzoek leidde: “Zelfs op drie maanden al kunnen de interacties tussen vader en kind een positief effect hebben op de cognitieve ontwikkeling twee jaar later, dus de kans is groot dat er ook een grote impact is op de latere ontwikkeling, en dat werd eerder nog niet echt aangetoond.”

Papa’s aanmoedigen betrokken te zijn bij hun kind meteen na geboorte

Dr. Vaheshta Sethna voegde nog toe: “We hebben ook gemerkt dat kinderen met een gevoelige, kalme en zelfzekere vader tijdens de voorleessessie op twee jaar een betere cognitieve ontwikkeling vertoonden. Dat uitte zich onder meer op het vlak van aandacht, probleemoplossend denken, taal en sociale vaardigheden.  “Dat doet vermoeden dat leesactiviteiten en educatieve referenties een kind helpen bij de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden en leervaardigheden. Onze bevindingen tonen het belang aan om vaders aan te moedigen positief betrokken te zijn bij hun kinderen tijdens hun eerste maanden.”

Wij weten al langer dat vaders onmisbaar zijn :-). Dus daddy's, laat jullie maar helemaal gaan in het knuffelen en koesteren van de baby! 

Bron: BBC