7707fi.jpg

Bijna drie kwart van de jongens durft niet met meisjesspeelgoed te spelen

21/10/2021
Mamabaas
Door Mamabaas

Onlangs deed het Geena Davis Institute on Gender in Media een grootschalige rondvraag bij duizenden ouders en kinderen. Dat deden ze op vraag van speelgoedgigant Lego. Uit de resultaten blijkt dat traditionele rollenpatronen nog steeds zwaar doorwegen.

Het onderzoek op vraag van Lego werd uitgevoerd bij zevenduizend kinderen tussen zes en veertien jaar en hun ouders uit veertien verschillende landen. Uit de resultaten ervan blijkt dat onze maatschappij helemaal niet zo ruimdenkend is als we misschien denken.

Bij de term ‘wetenschapper’ denkt bijvoorbeeld 85% van de mensen automatisch aan een man. En terwijl meisjes aan vertrouwen winnen door te spelen met jongensspeelgoed, geeft meer dan 70% van de jongens aan schrik te hebben om uitgelachen te worden als ze met meisjesspeelgoed spelen. Dat geldt trouwens ook voor hun ouders: zij vrezen dat hun zonen daardoor gepest zouden kunnen worden. Ouders zijn overigens bezorgder dat hun zoon gepest zal worden als hij met meisjesspeelgoed speelt dan omgekeerd.

Bovendien moedigen ouders hun zonen nog altijd eerder aan om aan om te sporten of aan wetenschappen te doen, terwijl hun dochters eerder in de richting van dans en verkleedpartijtjes (tot vijf keer meer) of koken (tot drie keer meer) worden geduwd.

Op basis van deze resultaten van de studie beslist Lego om komaf te maken met termen als ‘jongensspeelgoed’ en ‘meisjesspeelgoed’. Zo zal het op de website onmogelijk worden om producten te zoeken op basis van geslacht en zullen alle labels die zeggen voor welk gender bouwstenen bedoeld zijn verwijderd worden. Vanaf nu zullen bouwsets worden ingedeeld op basis  van belangstelling en zal je enkel nog kunnen zoeken op categorieën zoals ruimte, draken, gaming, dieren, prinsessen, auto’s, muziek, …

Het is een stap die steeds meer speelgoedfabrikanten zetten. “Dat kan ervoor zorgen dat kinderen minder met stereotypen in contact komen,” zegt pedagoge Els Consuegra (VUB) in De Morgen. “Dat is een goede stap in de richting van een genderinclusievere samenleving. Toch verandert er wezenlijk niets zolang jongens nagestaard worden wanneer ze met een pop spelen of als meisjes uitgelachen worden als ze willen voetballen.”

“Zelfs subtiele of goedbedoelde uitspraken kunnen kinderen beïnvloeden. Als een jongen bijvoorbeeld in een prinsessenjurk de woonkamer binnenkomt en je legt daar als volwassene veel nadruk op, dan voelt het alsof hij iets doet wat niet normaal is. Als je kinderen een breed palet aan personages en generrollen voorschotelt, dan zullen ze meer geneigd zijn om dat als een logisch deel van de realiteit te zien wanneer ze opgroeien. Uiteraard is speelgoed niet de enige factor, maar het speelt wel mee.”

 

Bronnen: VRT nws, De Morgen, Het Nieuwsblad

Bestsellers

cover ouders komen van mars

Ouders komen van Mars

€ 21.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes