Een gelukkig kind? Met deze tien stappen kan het!

  • door Mamabaas

Kinderen opvoeden is één ding, maar gelukkige kinderen opvoeden... is wat meer een uitdaging. Niet dat we slecht bezig zijn: over het algemeen zijn onze kinderen gelukkig: 75 procent van de 9 tot 11-jarigen noemt zich gelukkig tot zeer gelukkig. Het betekent ook wel dat een kwart niet gelukkig is. Niet dat we gelukkig zijn moeten overschatten: het is en blijft een piekervaring die je niet elke dag altijd constant kan bereiken. Maar met kleine dingen kunnen we wel veel bereiken, argumenteert schrijfster Christine Carter in haar boek uit 2010: 'Raising happiness: 10 simple steps for more joyful kids and happier parents'. Dat klinkt goed!

1) Wees zelf gelukkig

Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar de rolmodelfunctie geldt voor alles… en ook voor gelukkig zijn en gelukkig leren zijn. En ja, dat is wetenschappelijk bewezen: gelukkige ouders hebben vaker gelukkige kinderen, en er kon geen genetische link gevonden worden. Het ligt dus aan omgeving, en meest waarschijnlijk de thuisomgeving.

2) Leer hen relaties opbouwen

Iedereen weet dat relaties belangrijk zijn, maar hoe vaak probeer je echt bewust te leren hoe je ze maakt, onderhoudt of zelfs ontbindt? Hoe begin je eraan? Volgens Carter kan het simpelweg door ze te leren iets te doen voor iemand anders, om ze empathie te leren én het kan ze op lange termijn gelukkig maken, meer zelfvertrouwen geven en meer zelfzeker maken.

3) Dump perfectionisme

Ook een die simpel lijkt maar best uitdagend is in onze prestatiegerichte maatschappij - denk maar aan toetsen en rapportscores. Inzet telt voor meer dan gave. Wie quasi niet moet studeren en toch hoge punten haalt, leert niks als de punten geprezen worden. Wie zich inzet en mechanismen ontwikkelt om te leren en te blijven leren, kan het uiteindelijk verder schoppen - ook al zijn de cijfers niet altijd zoals de ouders het graag zien.

 

Ook dit is wetenschappelijk onderbouwd: ouders die zwaar inzetten op de punten en het presteren, hebben meer kans om kinderen met angststoornissen, depressies en kinderen die meer alcohol en drugs gebruiken. Wie geprezen wordt om hoe ‘slim’ hij of zij is, durft dan weer geen uitdagingen aan uit angst niet zo slim te zijn als gedacht. Wie geprezen wordt om zijn inzet en groei, werkt harder en gaat beter om met uitdagingen: zij hebben geleerd dat prestaties niet voor niets komen, maar dat je ervoor moet werken. Anders gezegd: ze weten dat een verloren veldslag geen verloren oorlog betekent.

 

4) Leer optimisme

Wie leert om de wereld positief in te zien, heeft minder kans op depressies later. En ze zijn over het algemeen succesvoller, gezonder, leven langer, zijn gelukkiger in hun relatie. Bijkomend voordeel: wie het vroeg aanleert, kan al in de tienerjaren de vruchten plukken door minder depressieve tieners te hebben rondlopen.

5) Leer ook emotionele intelligentie

In de jaren 90 het modewoord, nu een beetje uit de aandacht verdwenen maar niet minder belangrijk: emotionele intelligentie oftewel leren omgaan met emoties, weten wat ze betekenen, dat ze mogen bestaan en hoe je ze aanpakt. Een vaardigheid die altijd van pas komt.

 

6) Gelukkige gewoontes vormen

Het beste aan gewoontes is dat je er uiteindelijk niet meer over moet nadenken, je doet het gewoon. Voor het zover is, moet er wel wat werk verricht worden door herhaling, bevestiging en oefening. Door te leren focussen op één doel per keer, die doelen ook duidelijk te maken aan de buitenwereld en afleidingen uit de weg te ruimen.

7) (Zelf-)discipline aanleren

Zelfdiscipline is in deze tijden van onmiddellijke behoeftebevrediging moeilijk te leren en nog moeilijker vol te houden. Onderzoek wijst nochtans uit dat zelfdiscipline een belangrijke vaardigheid is: wie zelfdiscipline leert, studeert gemakkelijker, gaat beter om met frustraties en stress en nemen meer sociale verantwoordelijkheid. Hoe doe je dat? Om te beginnen: Neem de verleiding weg. Uit het oog, uit het hart…  

8) Meer spelen

Het is een mantra dat blijft terugkomen: kinderen moeten spelen en véél. Ongestructureerd, vrij, creatief spelen. Ook al heb je liever dat ze puzzelen of taalspelletjes op de iPad doen, van ‘gewoon’ spelen leren ze ook. Sociale vaardigheden bijvoorbeeld, maar ook cognitieve ontwikkeling wat leidt tot algemeen verhoogd welzijn.

 

9) Maak een gelukkige omgeving

Onze omgeving beïnvloedt ons meer dan we vaak beseffen. Ook wat we doen of door wie we omringd zijn kan ons geluk affecteren. Probeer een zo positief mogelijke omgeving te creëren voor je kind met mensen die het positieve en empathische versterken. In het boek wordt ook getipt om televisietijd te beperken. Uit onderzoek bleek al dat mensen die meer tv kijken vaker ongelukkig zijn, al is niet bekend of ze meer tv kijken omdat ze ongelukkig zijn of ongelukkig worden van meer tv te kijken.

10) Eet samen

Een veilige basis, daar komt het op neer: Tijd maken om samen te eten, de dag te bespreken of plannen uit te denken. Kinderen wiens familie regelmatig samen eet zijn emotioneel stabieler en zijn minder geneigd veel (te veel) alcohol en drugs te gebruiken. Ze hebben gemiddeld betere punten, zijn minder depressief, hebben minder kans op eetstoornissen of overgewicht.

 

Well... dat klinkt simpel genoeg... laten we beginnen met een van de eigen tips: één doel per keer... ;-)

Meer lezen kan via het artikel in The Week of via het boek Raising happy kids.