Een kick-ass ochtendroutine voor moeders

Onlangs las ik een artikel over hoe je je kan motiveren om uit bed te komen en er een stralende dag van te maken, kortom hoe je een ‘kick-ass’ ochtendroutine kunt hebben. De schrijfster van dat stuk heeft volgens mij geen kinderen (of ze is superwoman), en daarom ben ik zo vrij geweest dit te vertalen voor ouders met kinderen. Want wij willen toch ook een energierijke ochtend, zonder al om 4u. te moeten opstaan?! :-)

1. Hydrateer voldoende

Volgens het artikel: Het is belangrijk om je lichaam te rehydrateren nadat je 8 uur hebt liggen uitdrogen in bed. Zet een glas water naast je bed met een citroenschijfje in.

Volgens mij: De kans op dehydratatie is miniem, gezien een kersverse ouder het met heel wat minder uurtjes moet doen. Wat ik misschien wel voorstel, is om een fles water naast je bed te plaatsen en geen glas gevuld met water. ’s Ochtends kun je met je slaaphoofd nogal onhandig zijn en voor je het weet is de vloer nat…

2. Zweet!

Volgens het artikel: Een wandeling, gaan joggen, even stretchen of een halfuurtje yoga of pilates zijn al genoeg om je ochtend te kickstarten.

Volgens mij: Vervang het joggen en de pilates door iedere ochtend als een strijd tegen de klok te beschouwen. Concreet: loop achter de jongste, loop van hier naar daar in de keuken om de boterhammen te smeren en de boekentassen klaar te krijgen. Nog even de armspieren trainen door én baby én handtas én lunchbox in de auto te laden. Zweet? Check!

3. Motiveer jezelf

Volgens het artikel: Overloop je doelstellingen en andere to do’s voor die dag. Reserveer 5 minuten van je tijd aan het uitschrijven van wat je wil bereiken.

Volgens mij: Voor ouders die geen inspiratie hebben, hierbij een greep uit een paar doelstellingen voor iedere dag:

  • de kinderen op tijd op school en in de crèche afzetten
  • zelf op tijd komen op het werk
  • het hoofd erbij houden op het werk
  • eten op tafel toveren ’s avonds
  • proberen volwassen gesprekken te voeren op je werk

Er zijn wel een paar opties. Print dit artikel gewoon uit, dan bespaar je je die 5 minuten om het allemaal te moeten gaan opschrijven :-).

4. Blijf leren

Volgens het artikel: Voorzie elke ochtend in 20 minuten om iets te leren. Dat is iets wat je kan doen tijdens je ontbijt.

Volgens mij: Als iets lezen er niet direct in zit, probeer dan te leren van je kinderen. Zelfs al gaan ze nog naar de kleuterklas, er zijn altijd leuke wist-je-datjes zoals ‘slangen leggen eieren’ en ‘muggen die steken zijn meisjes’. Oefen ook je onderhandelingsskills met je kids. Bijvoorbeeld

‘Mag ik een snoepje?’

‘Als jij flink je avondeten opeet, dan mag dat, ja’

‘Ga je dan wel iets lekkers klaarmaken, mama?’

Zucht… Ik garandeer je: je marktwaarde zal erop vooruitgaan!

5. Eet!

Volgens het artikel: Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Volgens mij: Absoluut! Volledig mee eens! Er worden boterhammen gesmeerd voor de kinderen, voor de brooddozen en voor de man. Vergeet jezelf niet! Indien tijd ontbreekt, neem vlug een banaan en een toast mee voor in de auto. De kans dat je aanschuift in de file en dus de handen vrij hebt om te eten, is vrij groot.

Met deze tips garandeer ik je een kick-ass start van de dag! :-)