Feiten of fabels: Kunnen kinine en cafeïne kwaad tijdens de zwangerschap?

  • door Mamabaas

Wat is het? Een poeder dat aanwezig is in verschillende plantensoorten. Oorspronkelijk was het een geneesmiddel, maar nu geeft het aan sommige frisdranken, zoals tonic en bitter lemon, dat typische bittere smaakje. Effect tijdens de zwangerschap? In hoge concentraties kan kinine schadelijk zijn voor je baby en weeën opwekken. Concrete adviezen? Drink per dag niet meer dan één glas frisdrank ...

Kinine

Wat is het? Een poeder dat aanwezig is in verschillende plantensoorten. Oorspronkelijk was het een geneesmiddel, maar nu geeft het aan sommige frisdranken, zoals tonic en bitter lemon, dat typische bittere smaakje.

Effect tijdens de zwangerschap? In hoge concentraties kan kinine schadelijk zijn voor je baby en weeën opwekken.

Concrete adviezen? Drink per dag niet meer dan één glas frisdrank met kinine.

cafeïne

Cafeïne

Wat is het? Een bittere stof die je vindt in koffie, thee, cola en (minimaal) in chocolade. Het is een stimulerende stof die je hartslag en bloeddruk kan verhogen.

Effect tijdens de zwangerschap? Cafeïne geef je via de placenta door aan de baby in je buik. Hoewel je als volwassene redelijk bestand bent tegen de effecten van cafeïne, is een foetus dat niet. Je loopt de kans dat je baby er actiever van wordt. Ook kan het zijn dat het geboortegewicht lager ligt en de groei vertraging oploopt. Daarvan is echter nog niet veel bewezen, dus de nadelige effecten op je zwangerschap zijn vrij onduidelijk. Het kan natuurlijk nooit kwaad om je cafeïne-inname te beperken. Voor je kindje speel je toch liever op veilig?

Concrete adviezen? Over hoeveel cafeïne je al dan niet mag gebruiken, zijn de meningen verdeeld. Verschillende bronnen uit verschillende landen geven andere adviezen. De Belgische Hoge Gezondheidsraad raadt aan als zwangere vrouw niet meer dan 100 milligram cafeïne per dag – ofwel één grote kop koffie – in te nemen. Door raadgevingen uit andere landen te bundelen, besluiten we dat het absoluut raadzaam is om niet meer dan 300 milligram cafeïne per dag in te nemen. Niet meer dan drie koppen koffie per dag, dus. (Dat moet lukken! ) Bij die inname werden tot op heden nog geen nadelige effecten gezien in de postnatale ontwikkeling. Het hangt er natuurlijk ook van af hoeveel cafeïne je in niet-zwangere toestand drinkt. Als je sowieso al weinig tot nooit koffie drinkt, kun je dat tijdens je zwangerschap het best ook niet meer dan één keertje per dag doen.

TIP: zelfs bij een kinderwens is het gezonder om je cafeïne-inname alvast te matigen.

Alternatieven? Hoewel water altijd de allerbeste topdrank blijft, kan een decafkoffie een alternatief zijn. Toch zit er nog steeds zo’n 2 tot 4 milligram cafeïne in per kopje. Ga je resoluut voor 100 procent  cafeïnevrij? Kies dan voor bamboekoffie, cichoreikoffie of granenkoffie.

Eten als je zwanger bent

Meer lezen?

Meer lezen over eten tijdens je zwangerschap? Dat kan in ons gloednieuwe boek ‘Eten als je zwanger bent’. Voor meer info over het boek kan je hier terecht.