Klinkt dit bekend? Je gaat je kleuter dolenthousiast van school halen, benieuwd naar hoe die het heeft gesteld, maar er komt maar bitter weinig informatie uit. Je vraagt hoe het ging en het antwoord is 'goed'. Je probeert het nog eens met de vraag of er vandaag misschien een liedje is gezongen. Het blijft stil. Zelfs de vraag wat er werd gegeten, lokt nauwelijks antwoord uit. 'Eten' of 'patatjes'. Aaaaargh, frustrerend! Je wil weten wat er gebeurt in die klas, tussen die vier muren, wat er geleerd wordt en hoe!
Daarvoor heeft onderwijsmagazine Klasse de vertelkaart voor kleuters op zijn website gezet. En wij hebben hem meteen uitgetest!
Werkwijze
De kaart is eigenlijk een visueel hulpmiddel voor kleuters én ouders. De kleuters kunnen zich gemakkelijker gebeurtenissen herinneren en de ouders kunnen meer specifieke vragen stellen. Klasse geeft enkele suggesties zoals:
Met wie heb je vandaag gespeeld?
Wat vond je leuk vandaag?
Wat vond je niet leuk?
Ben je blij/boos/bang geweest en wanneer?
Klasse geeft nog de tip om het gesprek niet te lang te laten duren: drie minuten maximaal.
Zo gezegd, zo gedaan
Dat moesten we uitproberen. Proefpersoon: jongen van 3,5 jaar, eerste kleuterklas na een jaar instapklasje. Hij is zeer karig met informatie, hoewel hij meestal wel een zin extra informatie lost naast 'goed' en 'lekker'.
Na school en opvang kwamen we thuis. Vlak voor het eten waren er vijf minuutjes vrij en ik greep mijn kans. Ik nam de vertelkaart erbij, die meteen zijn aandacht trok. Felle kleurtjes, kindjes die spelen: duidelijk relevant voor de kleuter. Hij wist te vertellen dat hij met plasticine had gespeeld en een mond had geboetseerd (het ging die week over tanden poetsen). Teleurstelling voor hem: op de kaart waren geen kindjes die met plasticine speelden.
Hij kon wel aanduiden welke activiteiten hij had gedaan, wie er met hem mee ging naar het toilet en hij vertelde meer over de interacties met zijn vriendjes.
Het gesprek duurde geen drie minuten, maar het was een pak informatierijker dan alle andere pogingen (specifieke vragen incluis). Dat beschouw ik als een win, uiteindelijk moeten we het onszelf niet moeilijker maken dan het al is ;-)
De tweede poging was, toegegeven, minder succesvol: ons meneertje had geen goesting.
Conclusie? Het is best een handig hulpmiddel dat zeker het proberen waard is!