Groeimindset laat kinderen meer in zichzelf geloven

Ons doen en laten wordt bepaald door drie G’s: gedachten, gevoelens en gedrag. Deze drie G’s hangen sterk met elkaar samen. Hoe we ons gedragen, is slechts het topje van de ijsberg.

Heel vaak is de oorzaak of verklaring van gedrag te vinden bij onze gedachten en gevoelens en dat is ook bij je kind zo. Dat betekent dus ook dat werken aan het ene (bijvoorbeeld hinderlijke gedachten over jezelf) een gunstig effect zal hebben op de andere G’s (je zult je gelukkiger voelen en je zelfverzekerder gedragen).

Die gedachten of gevoelens zijn niet zozeer gebaseerd op objectieve feiten of de realiteit, maar op een interpretatie van een gebeurtenis of het gedrag van andere mensen. Het is vaak deze interpretatie van de werkelijkheid – hoe de situatie bij ons binnenkomt – die aanleiding geeft tot bepaald gedrag.

Onzekere kinderen

Onzekere kinderen denken vaak dat ze niet goed genoeg zijn, of dat ze niets kunnen. Anderen zijn in hun ogen vaak beter of leuker dan zijzelf. Zelfs wanneer ze eigenlijk best goed in iets zijn, kunnen onzekere kinderen dit vaak moeilijk voor waar aannemen. De hinderlijke gedachten die ze over zichzelf hebben, zijn vanwege hun terugkerende karakter zo geloofwaardig geworden dat ze maar moeilijk doorbroken raken.

Nochtans kun je (jezelf en je kind) echt leren om op een andere manier te denken en je zo een stuk beter te voelen. Positieve emoties leiden tot een grotere bereidheid en motivatie, en dit vertaalt zich vaak in bijbehorend positief gedrag.

‘Nog niet’

Carol Dweck – een bekende psychologe die werkt rond thema’s als motivatie, persoonlijkheid en ontwikkeling – beschrijft in een van haar boeken een secundaire school in Chicago, waar leerlingen de quotering ‘nog niet’ krijgen als ze voor een bepaald vak een onvoldoende halen. De kracht van deze twee kleine woorden is zeer sterk. In plaats van een veroordelend ‘jij kunt dit niet!’, wat heel wat hinderlijke gedachten met zich kan meebrengen, krijgen de leerlingen met ‘nog niet’ de boodschap dat ze in een proces zitten en dat hun ‘cijfer’ geen vaststaand feit is maar veranderlijk.

'Nog niet’ verlegt de focus van falen naar groei, de toekomst. Een onvoldoende op een schoolrapport hoeft zo geen drama te zijn, maar kan juist een aanzet zijn om het de volgende keer wél te kunnen.

Groeimindset

Kinderen met een groeimindset zullen volgens Carol Dweck meer durven stilstaan bij fouten en faalervaringen en hieruit proberen te leren. Deze kinderen overtuigen zichzelf ervan om het eens op een andere manier te proberen. Hun houding ten opzichte van leren (en het leven) verandert.

Koen wil heel graag kok worden, maar om praktische redenen moet hij daarvoor naar een internaat. Hij voelt zich onzeker en weet niet of hij dat alleen wel zal redden. Maar zijn ouders geloven in zijn keuze en laten dat ook merken. Hij heeft namelijk al grote stappen gezet in het verleden. Zoals die keer toen hij zelf zijn koffers voor het kamp bij elkaar moest pakken. Of toen hij samen met zijn jongere zus zelf naar school moest fietsen, twaalf kilometer verderop. Al deze uitdagingen heeft hij tot een goed einde gebracht, dus deze keer zal het ook wel lukken, denkt Koen.

Inspirerende zinnen om kinderen aan te moedigen

Twintig inspirerende zinnen die kinderen aanmoedigen om een groeimindset te ontwikkelen en in zichzelf te geloven:

 

  1. "Je hebt het probleem rustig bekeken en daarna een geweldige oplossing bedacht."
  2. "Wat ben jij vindingrijk!"
  3. "Dat heb je goed bedacht."
  4. "Ik bewonder de moed die nodig was om op te komen voor wat je gelooft."
  5. "Ik denk dat je uit deze ervaring iets zal leren."
  6. "Er is er maar één zoals jij!"
  7. "Wat ben je vastberaden!"
  8. "Je flexibiliteit heeft je zeker geholpen om met deze tegenslag om te gaan."
  9. “Je leert het snel."
  10. "Wat heb je hard gewerkt."
  11. "Je ruimdenkendheid is zo knap."
  12. "Ik wist dat je het kon."
  13. "Wat je deed, was heel attent."
  14. "Je bent zo vriendelijk."
  15. "Wat kan jij goed luisteren, zeg."
  16. "Daar ben je goed mee omgegaan!"
  17. "Ik zal altijd van je houden en je waarderen om wie je bent, en niet om wat je bereikt."
  18. "Daar kan je echt trots op zijn.”
  19. "Ik wil niet dat je iemand anders bent dan wie je bent."
  20. "Je hebt het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat je het kan."