Hoe kan je je kind troosten nadat je bent uitgevlogen?

  • door Mamabaas

Als ouders uitvliegen, dan zijn kinderen vaak helemaal overstuur. In theorie zouden ouders altijd hun kalmte moeten kunnen bewaren, maar de realiteit is anders. Vroeg of laat verliest zowat elke mama of papa weleens zijn of haar cool, want ouders zijn ook maar gewoon mensen. Maar hoe kan je je kind daarna kalmeren en troosten, en hoe kan je ervoor zorgen dat jullie basis van vertrouwen en veiligheid niet wordt aangetast?

De ideale situatie is natuurlijk dat je altijd en onder alle omstandigheden kalm blijft. Hoedje af voor wie dat kan, maar in de realiteit is dat helaas niet altijd haalbaar. En dus is het belangrijk om te weten hoe je achteraf de brokken weer kan lijmen.

Conflicten zijn onvermijdelijk

“Kinderen leren constant uit wat ze zien in hun omgeving, en dan vooral bij hun belangrijkste relaties,” zegt gezinstherapeute Shanna Donhauser. “Conflicten zijn daarbij onvermijdelijk. Maar door die conflicten op te lossen wordt de relatie versterkt en bouw je aan een basis van vertrouwen en veiligheid. “

Donhauser identificeerde vier stappen die ja als ouder kan doorlopen nadat de stoppen zijn doorgeslagen in het bijzijn van je kind. Want doen alsof er niets gebeurd is, is geen goeie oplossing. Als kinderen de emoties en de ervaring op zichzelf moeten verwerken, dan zullen ze misschien heel ongezonde conclusies trekken.

De vier stappen die je kan doorlopen

  1. Kalmeer
    Vooraleer je een kind kan proberen te troosten, moet je eerst zelf je emoties in de hand krijgen. Vergelijk het met de instructies die je krijgt op het vliegtuig: eerst moet je je eigen zuurstofmasker opzetten voordat je een ander kan helpen. Je kan ook je kind geen steun bieden als je zelf nog kwaad bent of probeert om rustig te worden.

    Het kan even tijd vragen om te kalmeren. Maar dan kan je dat uitleggen aan je kind, en hem ervan verzekeren dat je daarna zal praten over wat er gebeurd is.
     

  2. Denk na over wat je kind heeft ervaren
    Probeer de situatie te bekijken vanuit het perspectief van je kind. Als ouder ben je groter, sterker en luider. Waren er agressieve bewegingen, heb je een bepaalde houding aangenomen? Heb je iets gegooid of kapot gemaakt?

    Doe dit pas wanneer je al gekalmeerd bent, want door daarover na te denken zullen je emoties waarschijnlijk opnieuw een beetje aangewakkerd worden.
     

  3. Herstel
    Probeer een inspanning te leveren om het conflict op te lossen samen met je kind. Je kind uitnodigen om in een veilige en comfortabele ruimte te zitten kan een goed begin zijn. Sommige kinderen zullen niet rechtstreeks willen praten over wat er gebeurd is en spelen liever om zo hun emoties te verwerken. Dat is oké.

    Praat over je intenties en je emoties, en betrek je kind daarna in het herstelproces. Zo kan hij mee oplossingen zoeken voor het probleem. Kinderen zijn creatief en komen vaak met fantastische oplossingen als ze daar de kans toe krijgen. Als je een kind vraagt om een oplossing te bedenken, dan is de kans ook groter dat hij zal willen meedenken en volgen.
     

  4. Maak verbinding met je kind
    Zoek een mogelijkheid om opnieuw te connecteren met je kind. Ga samen naar het park, rij een eindje met de fiets, of speel samen een spelletje. Daarmee ‘maak je het niet goed’; in de plaats daarvan is het een manier om aan te tonen dat jullie band nog altijd sterk is.

    Ouders moeten inzien dat kinderen zich niet alleen fysiek bedreigd voelen door een uiting van kwaadheid, maar dat ze zich ook zorgen maken dat jullie band misschien in gevaar is. Daarom is het belangrijk om je kind duidelijk te maken dat je kwaadheid losstaat van jullie onderlinge relatie en band.

 

Bron: Fatherly