Foodhacks van een mama die van comfortfood houdt

  • door Mama

De laatste weken waren niet echt uitblinkers op vlak van gezonde levensstijl. Maar toch, zelfs in alle chaos en ondanks alle vermoeidheid waren er enkele “vaste waarden” die ervoor zorgden dat ik af en toe iets gezonds binnenkreeg en waardoor nu ook weer niet alle vooruitgang ineens verloren is gegaan. Ik zet ze hieronder op een rijtje, misschien hebben jullie er ook iets aan. Waarschuwing: als je op zoek bent naar tips waar je veel tijd in moet steken zal je hieronder niet veel vinden ;-).

Met glans op nummer één: soep! Ik kocht vorig jaar een soepmaker en deze is echt een lifesaver in hectische periodes. Qua inspanning leveren valt dat echt wel mee: je snijdt snel wat groenten die je hebt liggen in grove stukken (of je spreekt je voorraad groenten uit de diepvries aan, dat gaat nog sneller), doet er water en wat bouillonblokjes bij, je steekt de stekker in en je drukt op “start”. Voila, intussen kan je iets anders doen en twintig minuten later heb je een heerlijke soep, en dus een vitaminebom als tussendoortje.

Ik gaf al eerder toe dat ik een zwak heb voor hartige snacks met een hoog zoutgehalte. Dat is nog niet veranderd, maar intussen heb ik wel door wat er soms in de buurt komt qua alternatief. In mijn geval is dat een volkoren cracker die ik besmeer met een dun laagje gezouten roomboter. Daar dan nog een stuk fruit bij, en ik kan er weer tegenaan. Suikers, vet en zout bij elkaar, maar in een iets minder ongezonde versie. I know, er zijn nu ongetwijfeld mensen die zeggen dat roomboter ook niet meteen supergezond is, en dat is waar. Maar het is wel een voedzamere keuze dan chips en chocolade vreten. En ik vind het lekker. Dus voor mij werkt het.

Amandelen. Ik heb ontdekt dat die noten een vrij zoete smaak hebben en vrij verzadigend werken. Ik vind het dus gewoon lekker. En ook daar: noten zijn vrij vet en bevatten dus veel calorieën, maar het lijkt mij wel beter dan echte fastfood naar binnen werken. Aan calorieën tellen doe ik sowieso niet mee.

Ik hou heel veel van bakken (dat helpt om mijn hoofd leeg te maken), en probeer daar gewoon gezondere varianten te kiezen van zaken die ik maak, zonder aan smaak te moeten inboeten. Zo maakte ik onlangs pruimencake, maar dan met een groot deel van de bloem vervangen door volkoren haverbloem en met zusto als zoetmiddel (en een extra lepel donkere kandijsuiker, omdat dat nu eenmaal superlekker is ;-)). Je proefde niet dat het een “gezonde” versie was, het was gewoon megalekker, maar dus wel iets meer verantwoord. Het is wat zoeken, maar eens je weet hoe het werkt heb je in een mum van tijd gezondere varianten van je favoriete gebak bedacht waar je even goed van kan genieten.

Water met een smaakje. Soms heb je gewoon een “goestinkje”. En dan zeggen sommige mensen “drink eerst een glas water”, maar bij mij werkt dat niet. Tenzij ik water neem met een lekker smaakje (de supermarkten staan er tegenwoordig vol van, dus keuze genoeg). Dan vergeet ik daarna soms gewoon waar ik eigenlijk zin in had. En heb je daarna nog honger of goesting? Eet dan vooral iets en geniet er van! :-)

Dat laatste is misschien wel mijn belangrijkste tip: eet bewust, en als je jouw lievelingssnack bij de hand neemt, geniet er dan ook echt van. Of dat nu een kom soep is, of een suikerwafel met chocolade rond (mmmmm…). Het is niet één eetmoment dat heel je levensstijl bepaalt. Genieten van eten is minstens even belangrijk. En lukt het een dag niet zo goed (of een week, of 2, … :-)), dan is dat oké. Je doet je best. Meer kan en moet je niet doen.

 

Deze blog verscheen eerder hier