Kinderen die op tijd gaan slapen zorgen voor betere mentale gezondheid … van mama

  • door Mamabaas

Het was al langer geweten dat kinderen die op tijd gaan slapen gezonder zijn. Nu blijkt uit Australisch onderzoek dat ook ouders een betere mentale gezondheid hebben  als hun kinderen  op tijd in bed liggen.

In het onderzoek wordt gesproken van “op tijd gaan slapen” als kinderen slapen tegen 20u30 ’s avonds. Het niveau van melatonine (het hormoon dat helpt om in slaap te vallen) piekt bij jonge schoolkinderen gemiddeld rond 20 uur ’s avonds. We weten dat voldoende slaap een belangrijke invloed heeft op onze mentale gezondheid en onze gemoedstoestand. Bij kinderen wordt voldoende slaap ook gelinkt aan gedrag (en gedragsstoornissen) en zelf-controle.

Betere mentale gezondheid van mama

Bij een recente studie werden duizenden Australische gezinnen ondervraagd vanaf 2004, met een opvolggesprek om de twee jaar. De onderzoekers analyseerden informatie van ouders van kinderen die bij het begin van de studie 4/5 jaar oud waren.

Uit de studie bleek dat kinderen die vroeger gingen slapen een betere levenskwaliteit hadden op gezondheidsvlak in vergelijking met andere kinderen. Maar daar blijft het niet bij, ook hun moeders genoten van een betere mentale gezondheid. Dat bleek overigens het geval onafhankelijk van hoe lang die kinderen dan uiteindelijk sliepen, als ze maar op tijd in bed lagen.

Als kinderen op tijd gaan slapen, hebben hun ouders de tijd om tot rust te komen. Ze kunnen bovendien nog wat werk verzetten en hebben zo het gevoel dat ze alles onder controle hebben.

Een paar tips

Kinderen doen het beter als ze consequent vroeg gaan slapen, maar dat blijkt een probleem voor veel gezinnen. Wellicht is dat een gevolg van te volle agenda’s. Bovendien zien we dat digitale toestellen langzaam hun weg vinden naar de slaapkamer en de bedtijdroutine. Het blauwe licht afkomstig van deze toestellen hindert een kind om rustig te worden en in slaap te vallen.

Enkele tips om je kind vlot te laten inslapen:

  • Zorg ervoor dat ze voldoende beweging hebben tijdens de dag
  • Zet alle schermen uit tegen 19 uur
  • Geef hen tijd om tot rust te komen na het eten
  • Spendeer wat tijd met je kinderen voor je hen onderstopt

Door consequent je kinderen op tijd naar bed te brengen en een prioriteit te maken van hun bedtijd, gaat de levenskwaliteit er dus op vooruit voor het hele gezin.

 

Bron: Today