Mama Baas Leen doet aan Weight Watchers: de update!

  • door Mama

Leen is bezig aan week 2 van Weight Watchers (lees hier voor de vorige verslagen). Met een drukke job en drie kleine jongens is het niet altijd even gemakkelijk om op de kilo’s te letten, maar de app van Weight Watchers maakt haar toch een pak bewuster van haar voeding (en die van de kinderen). Het verslag!

weight watchers app

Geen dieet

We zijn een paar weken verder, en terwijl mijn WW-app me elke week proficiat wenst met de grammen en zelfs kilo’s die eraf vliegen is ook mijn omgeving daar met complimentjes. Voor iedereen die het wil proberen: het werkt! Ik ga het geen dieet noemen, maar een verandering in eetgewoonte, en wonderwel lukt het me deze keer wel om vol te houden.

De kilo’s gaan er traag maar zeker af (min 3 kg as we speak!), maar ik begin vooral mijn ‘lijn’ terug te krijgen, en dat kan wel tellen als egoboost.

Hoe langer je de app gebruikt hoe gemakkelijker het wordt. Mijn eetgewoontes beginnen erin te staan. Bij frequente ontbijtjes vind je al je ingegeven voedingsmiddelen terug, en dat werkt wel. Ik sta er ’s morgens alleen voor om drie kinderen onder de 3 jaar klaar te krijgen, en die 10 seconden uitsparen door maar één keer te moeten klikken zijn mij zeer kostbaar.

Bewuster met voeding

Je begint je ook veel bewuster te worden van wat je in je mond steekt. Zo stond ik gisteren na een moeilijke dag (en verschillende zware nachten) aan de snoepautomaat. Ik kan heel fel genieten van een Kinder Bueno, en ik dacht mezelf eentje cadeau te doen. Maar voor ik zover was, heb ik die Bueno toch even gescand. 7 punten, dat was het me waard! De zeer-bewuste-ik-eet-mijn-7-punten-ongelooflijk-lekkere-Kinder Bueno heeft mij dubbel zo hard gesmaakt.

Het scannen is trouwens zo gemakkelijk! Je zoekt de barcode op je product en voor je het weet, weet je hoeveel punten gelinkt zijn aan het product. Wel een klein puntje: ik scande vorige week een verse pizza uit de Colruyt. Resultaat: 8 punten, oef, dat viel wel mee (ik had gedacht dat ik er mijn hele weekextra erdoor ging jagen). Maar, wijze les: check ook even de kleine lettertjes, want die 8 punten golden namelijk voor een halve pizza. Mijn halve pizza heeft me in ieder geval goed gesmaakt, en de salade erbij gaf mij dan weer een goed gevoel, dus win-win zeg maar.

weight watchers app

Leve de recepten!

Nu lijkt het of ik alleen maar junkfood eet :-), maar dat valt wel best mee! Elke namiddag klik ik de receptenpagina van mijn app open. Het stukje eenpansgerechten is mijn favoriet.

F&A gaan nu enkele weken naar school en ’s avonds liggen ze in coma in de zetel. Een eenpansgerecht krijg ik er dan nog net in. Ik zie het niet zitten om voor iedereen iets anders te koken, dus ga ik bij de receptjes op zoek naar dingen die de kindjes ook kunnen eten. Vaak pas ik het receptje ook een beetje aan. Wat creativiteit in de keuken kan nooit kwaad.

De kindjes eten graag spaghetti bolognese (toevallig van heel wat mini’s het favoriete gerecht), dus ben ik op zoek gegaan naar een WW-receptje waar zij hun bolognese in herkennen. Na wat analyse zag ik dat het gewone gemengde gehakt werd vervangen door pure americain. En wat blijkt, ze eten het ook! Het grootste aantal punten zit hem in de pasta, dus daar krijgen zij wat meer van en ik wat minder, en zo lukt het ons allemaal om mee te eten.

Ik denk wel dat als de kindjes wat ouder zijn, het nog makkelijker is om het gezin hierin te betrekken. Bij ons is eten vaak nog een strijd en ga ik niet nog eens moeilijk doen door hen ’s avonds, na een vermoeide dag, nieuwe dingen te laten proberen.

mama met baby

Geen honger

Honger heb ik niet meer na een aantal weken Weight Watchers. je begint de trucjes te kennen.

Zit ik ’s avonds na het lopen met een hongergevoel, dan maak ik me bijvoorbeeld een kommetje aardbeien. Heb ik ’s morgens geen tijd om te ontbijten (kan eens voorvallen), dan neem ik een banaan mee in de auto en kan ik toch wel even verder. Fruit = 0 punten, en ik eet met veel plezier 3 tot 4 stukken per dag!
 

Het algemene gevoel zit ondanks de vermoeidheid (zieke kindjes olé) goed! Ik ben zoveel fitter (zowel door het sporten als door het gezonder eten), voel me beter in mijn vel, heb minder huiduitslag en ben mijn opgeblazen gevoel kwijt.

Vorige week een dagje Pairi Daiza gedaan: enkele sfeerbeeldjes ;-). Het eten viel daar dan weer wel tegen! Volgende keer neem ik boterhammetjes en een salade mee!

mama met gezin op uitstap
mama neemt selfie in spiegel

Woensdag frietdag en donderdag sportdag!

Ik heb heel wat mensen die me aanspreken op mijn blog. Vooral mama’s, die er ook graag aan willen beginnen. Doen zou ik zeggen, maar enkel als je er volledig klaar voor bent!

Je moet er moeite en tijd in steken en bij mij zou dat niet meteen na de bevalling zijn gegaan. Zo zat ik eergisteren met twee kersverse mama’s op restaurant (yes, ook dat kan nog tijdens je WW-dieet mits wat inschatten en gokken wat er op je bord ligt – ik geef dan altijd wat extra in, zo ben ik zeker!). Beide zijn nog geen 4 maanden mama, en geven nog borstvoeding. Ze zagen het resultaat bij mij en één van de vriendinnen wou er meteen voor gaan. Dat is niet nodig! Geniet maar eerst van de baby en van de heerlijke frietjes van de frituur.

Ik geniet trouwens ook nog altijd van die frietjes van de frituur: mijn woensdag-frietdag is heilig. Maar dan heb ik meteen mijn donderdag-sportdag ook heilig gemaakt :-).

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Weight Watchers. Meer info over ons advertentiebeleid lees je hier.