Mama Dieet: Ik ben moe dus ik eet: twee tips

Als mama loop je eigenlijk standaard moe rond. En spijtig genoeg: als je moe bent, heb je nog meer zin in suiker. Koffie met suiker, een heel pak koekjes, een boterham met choco en chocoladekorreltjes… Eigenlijk zit het in onze natuur om te snakken naar suiker. Als we suiker eten, gaan onze hersenen stoffen activeren die ons goed doen voelen. Je wordt er blij van en dus heb je er ook zin in. Zelfs baby’s hoef je suiker niet te ‘leren’ eten. Zoet smaakt.

Bovendien: mama is uitgeput en heeft nood aan snelle energie. Suiker wordt sneller opgenomen in ons lichaam en door iets zoets te eten, lijken we een boost te krijgen. ‘Lijken te krijgen’ wel want het is een valse boost. Het geeft je heel eventjes verlichting, maar die verlichting is van heel korte duur.  Want wat snel wordt opgenomen, wordt ook snel verwerkt. What goes up fast, comes down fast … Je zult je dus weer heel snel moe voelen en opnieuw zin hebben in… suiker.

twee tips

  1. Als je een hongergevoel hebt, probeer dan eerst iets te drinken (idealiter water). Vermoeide mama’s hebben trouwens niet alleen vaak zin in lekker, ongezond eten, ze vergeten ook heel vaak te drinken. Eigenlijk heb je per dag 2,5 liter vocht nodig om te functioneren. Je haalt gemiddeld wel ongeveer 1 liter vocht uit je eten, maar dat wil zeggen dat je nog 1,5 liter vocht moet drinken. En neen, enkel koffie drinken is dus niet voldoende en al zeker niet gezond! Door te weinig te drinken krijg je een vochttekort en daardoor word je nog vermoeider. Bovendien kan een dorstgevoel zich ook vermommen als een hongergevoel, waardoor je al snel naar iets (zoets) zult grijpen…
  2. Eet gezonde tussendoortjes die vullen en minder snel voor een nieuwe dip zorgen. Een portie fruit of zuivel bijvoorbeeld. Of soep en rauwkost (worteltjes om op te knabbelen).