Survivalkit voor na je bevalling

  • door Mamabaas

Hoera! Je baby is er eindelijk! Je hebt hopelijk al ongelooflijk kunnen genieten van die eerste momenten samen. Of misschien ook niet: mama worden is overweldigend en er is niemand die kan voorspellen hoe jij erop reageert. Of je nu op een roze wolk zit of het pijpenstelen regent – het is allemaal oké. Beide uiteinden van het spectrum zijn normaal. In welke mentale toestand jij je ook bevindt, één ding is zeker: de zetel (of je bed) zijn nu je beste vriend. Blijf de eerste dagen lekker binnen, doe het rustig aan en laat jezelf en je baby goed in de watten leggen. Zorg ervoor dat je de onderstaande spullen dicht bij de hand houdt, het is jouw survivalkit voor de eerste week!

1. Comfy clothes

Spendeer je tijd in je lievelingspyjama of je comfortabelste yogabroeken. Dit is niet het moment om te testen of je je in je pre-pregnancy kleren kunt wurmen. 

2. Water

Het is superbelangrijk om deze dagen goed gehydrateerd te blijven. Je lichaam is volop aan het herstellen van wat waarschijnlijk een van de meest extreme prestaties is die het ooit zal verrichten. En daarvoor heeft het water nodig. Ook voor het succesvol opstarten van de borstvoeding is het belangrijk goed gehydrateerd te blijven. Drink 2,5 liter per dag.  

3. Ice pack

Een ice pack kan zeer welkom zijn om op te zitten de eerste dagen na de bevalling! Geen ice pack voorhanden? Wees creatief: een condoom vullen met water en in de diepvriezer leggen werkt even goed.

4. Zakdoekjes

Die eerste dagen zijn je hormonen all over the place en kun je je behoorlijk slecht voelen. Deze toestand wordt de babyblues genoemd en is volkomen normaal! Houd wat zakdoekjes bij de hand en geef jezelf de toestemming om te huilen. Tranen zijn een manier om de stress uit het lichaam te bevrijden. Dat mag je letterlijk nemen: studies hebben aangetoond dat het adrenocorticotroop hormoon – het hormoon dat de productie van het stresshormoon cortisol stimuleert – teruggevonden wordt in tranen.

5. Chocolade

Dit is het moment bij uitstek om 100 % te genieten van een lekker stuk chocolade zonder enig schuldgevoel. De calorieën kun je alvast gebruiken na zo’n zware prestatie, en bovendien zit zwarte chocolade vol antioxidanten die je lichaam helpen herstellen. 

6. Ja graag!

Aanvaard alle hulp die je kunt krijgen! De was, het huis opruimen, koken, laat het allemaal aan anderen over. Repeat after me: ‘Ja graag, dat zou fantastisch zijn!’ 

7. Gepaste lectuur

De eerste dagen (en weken) slaapt je baby veel. Heel veel. Gebruik deze momentjes om zelf bij te slapen, maar ook om iets leuks voor jezelf te doen. Een boek lezen is de ideale me-time. Als ik je één boek mag aanraden in de post-partumperiode is het Het is een fase van Rien de Mey. Dit is dé gids voor zelfzorg na de bevalling. En grappig op de koop toe.

Fit en gezond tijdens en na je zwangerschap

Meer lezen?

Fit en gezond tijdens en na je zwangerschap staat boordevol handige tips, leuke recepten en heuse work-outs. Meer info over het boek vind je hier.