Totale Sinterklaasfactuur bedraagt gemiddeld 150 euro

  • door Mamabaas

Uit een grootschalige online bevraging blijkt dat 94% van de ouders met kinderen jonger dan 12 voor Sinterklaas zal spelen. De gemiddelde factuur loopt daarbij op tot 150 euro. Ouders tasten dus diep in hun buidel, en gaan bijgevolg op zoek naar de beste deals en promo’s om hun kinderen een mooie Sinterklaas te kunnen schenken.

De online bevraging werd uitgevoerd bij 1.608 Belgen, en gebeurde in opdracht van BD myShopi, dat bekend is van de promofolders die in 4,5 miljoen Belgische brievenbussen worden verdeeld.

Gemiddeld 50 euro per kind

Uit de bevraging blijkt dat de helft van de volwassenen cadeaus kopen voor Sinterklaas: voor hun kinderen, kleinkinderen, pete- en metekinderen of hun stiefkinderen. Bij de ouders met kinderen jonger dan 12 loopt dat percentage dus op tot 94%.  Gemiddeld geeft de Belg daarbij 50 euro per kind uit. Bij baby’s en peuters tot 3 jaar gaat het om een bedrag van 47 euro, terwijl dit budget bij twintigers al oploopt tot 61 euro.

Opvallend: terwijl zo goed als alle mama’s voor Sinterklaas spelen, is dat bij de papa’s 9 op de 10. Maar mannelijke sinterklazen zijn dan weer guller, zij geven per kind gemiddeld 57 euro uit, bij de vrouwen ligt dat bedrag op 43 euro per kind.

Wat het winkelen betreft, heeft 85% een duidelijke voorkeur voor fysieke winkels. De overige 15% zoekt liever online de leukste pakjes uit. Bij ouders van kinderen tot 3 jaar loopt dat percentage op tot 30%. Zij zijn de generatie ouders die meer vertrouwd zijn met het digitale en die vaak ook specifieke artikelen zoeken. Mama’s shoppen daarbij vaker op webshops (1 op de 4) dan papa’s (1 op de 6).

Sinterklaasfolders zijn enorm populair

Waar er ook gewinkeld wordt, de sinterklaasfolders zijn enorm populair. Ze worden massaal gelezen (92% van de kinderen tussen 4 en 12), en 6 op de 10 kinderen knipt speelgoed uit de folders om op hun sinterklaasbrief te plakken.  Zelfs bij de allerjongsten van 0 tot 3 jaar bladert ruim 1 op de 3 kinderen door de folders. En de volwassenen gebruiken de folders dan weer om zich te informeren over mogelijke cadeaus: 8 op de 10 ouders van kinderen tot 12 jaar leest de sinterklaasfolders.

Sophie Docx, Marketing Manager bij BD myShopi verklaart het succes van de folders: “De charme van de folder is dat hij als het ware de komst van de Sint “aankondigt” wanneer hij in de bus valt. En door het visuele karakter voelen kinderen zich sterk aangesproken. Ze kunnen zo gemakkelijker zeggen wat ze graag van de Sint zouden krijgen. Wat betreft de ouders, zij zijn vooral blij met de deals die ze erin terugvinden.”

De vaste waarden onder de sinterklaascadeaus blijven trouwens gezelschapsspelletjes, bouwspeelgoed zoals Lego en knutselmateriaal. 6 op de 10 geeft minstens 1 van deze geschenken.