Uitgetest: Start 2 Run – iets voor onze mama’s?

  • door Mamabaas

Een tijdje geleden deden we bij Mama Baas een oproep om het nieuwe praktische werkboek van Start 2 Run uit te testen. Met dit praktische werkboek word je als appgebruiker nog wat extra gemotiveerd om in 10 weken tijd 5 kilometer te lopen. We kregen heel wat reacties binnen. Tijd voor een review van 3 winnaars die 5 weken geleden vol goede moed de uitdaging aangingen!

Mama Tine: ‘Voor het eerst maakte ik gebruik van de Start 2 run-app. En voor het eerst hou ik het ook echt vol om op te bouwen volgens een schema. Met een paar goeie loopschoenen en de oortjes in, ben je al vertrokken.

De Start 2 Run-schema’s zijn op zich gewoon op het internet te vinden. Maar het feit dat Evy je vertelt wat te doen, zorgt ervoor dat je kan focussen op het lopen zelf en de klok niet voortdurend in de gaten moet houden. Op die manier kan je blijven focussen op je loophouding, je ademhaling en gewoon genieten van de buitenlucht en omgeving.

Bovendien krijg je tussendoor heel wat tips en aanmoedigingen. Vaak net op het juiste moment, als je dat extra duwtje in de rug kan gebruiken. Voor mij helpt dit zeker. Al kan ik mij inbeelden dat niet iedereen daar nood aan heeft. Dan is er goed nieuws: in de app kan je de aanmoedigingen ook uitschakelen. Je kan de audio-instructies zelfs aan- of uitschakelen, net als de updates over de afgelegde afstand, verbruikte calorieën en gemiddelde snelheid. Het zou mij trouwens niet verbazen dat er een motivatiepsycholoog heeft meegewerkt aan het programma en de aanmoedigingen :-), want ze weet op het juiste moment de juiste dingen te zeggen.

Voor het eerst train ik 3x per week. Vrij intensief dus en vooraf dacht ik ‘onhaalbaar’. Maar het feit dat ik gewoon aan onze voordeur kan vertrekken, maakt het haalbaar om momentjes te stelen tijdens de week en de training te kunnen afwerken. Meer nog, voor het eerst kan ik echt genieten van het lopen. Het schema bouwt geleidelijk op. En Evy herinnert je er geregeld aan dat je loopt voor jezelf, voor het plezier en dat snelheid en conditie wel zullen volgen. En effectief, elke week boek ik vooruitgang.

In een gezinsleven met kleine kindjes kan ik er ook helemaal van genieten om even mijn hoofd leeg te maken en even alleen op mijzelf te kunnen focussen. De batterijen weer op te laden om er daarna weer tegen te kunnen. De vooruitgang die ik boek en het plezier dat ik ervaar door niet over mijn grenzen te gaan, zorgen ervoor dat ik er vaak naar uit kijk om te kunnen gaan lopen. En wanneer die goesting er niet is, dan zorgt de ‘externe druk’ van het programma en Evy’s stem in mijn hoofd: ‘Die afspraak met jezelf, die verzet je niet zomaar’ er wel voor dat ik geen training oversla.

Het boek loodst je doorheen de trainingen. Ik lees de info in het boek week per week mee. Dit maakt het haalbaar en triggert mij ook om telkens wat meer te lezen. De info is behapbaar en aantrekkelijk gelay-out. De vele voordelen van lopen worden geprezen in het boek en worden tijdens het lopen via de app ook af en toe tussendoor besproken. Maar ook de valkuilen en aandachtspunten worden niet geschuwd. Van goede voeding, tot een goede uitrusting en een goeie looptechniek. Nooit gedacht dat er zoveel over te vertellen viel.

Eén van de topvoordelen die ik aan de lijve mag ondervinden: de endorfines geven een boost in zelfvertrouwen en lef. En hoe fijn is dat! Ik zou het nooit spontaan toeschrijven aan het lopen, maar ik geloof ten volle dat het klopt.

Ik ben fan! En zou het iedereen aanraden. Had je mij een aantal jaren geleden gezegd dat ik graag zou lopen en dat ik bovendien progressie zou maken: ik had het nooit geloofd. Dus ik geloof dat echt iedereen met het Start 2 Run programma kan starten en plezier in het lopen kan krijgen.’

Mama Evi: ‘Een tijdje geleden kreeg ik de kans om het Start 2 Run-programma te testen aan de hand van de app en het nieuwe boek dat daarbij aansluit. In het verleden had ik wel al eens wat loopconditie opgebouwd, maar door de jaren heen verminderden die wekelijkse loopkilometers stilaan tot er niet veel meer overbleef. Ik had mezelf al een poosje voorgenomen om er opnieuw in te vliegen, maar dat bleef steeds bij mooie voornemens. Tot ik de oproep op Mama Baas zag. En het stond in de sterren geschreven: ik werd geselecteerd als één van de gelukkige winnaars.

Als winnaar van de app en het boek vloog ik er dit keer met volle moed in. Alle begin is moeilijk, maar met Start 2 Run bouw je rustig op en heb je nooit echt het gevoel dat het te zwaar wordt. Het begeleidende boek geeft heel wat extra informatie en leest vlot. De voedingstips zijn mooi meegenomen als je naast het opbouwen van conditie ook wat kilo’s wil verliezen.

Eerlijk gezegd vond ik de app in het begin wel wat tegenvallen. Je krijgt om de 5 minuten een tussenstand van je verbrande calorieën, je afgelegde afstand en je gemiddelde snelheid. Als je nog in de fase zit waarbij je meer wandelt dan loopt is dat niet altijd even motiverend. Toch beet ik moedig door en gaandeweg merkte ik dat het lopen steeds vlotter ging.

Op dit moment heb ik het programma bijna helemaal afgerond en is het heel wat aangenamer om met de app te lopen. Mijn favoriete playlist op de achtergrond en af en toe komt Evy Gruyaert me vertellen hoe goed ik het doe. Oh wat ben ik blij dat ik heb volgehouden! Geen tong meer tot op de grond, geen hoofd als een tomaat, geen gemiddelde snelheid meer om door de grond te zakken.

Ik kijk al uit naar het vervolg, want ja... je kan gewoon doortrainen naar 10 km of meer! Wil je dus iets aan je conditie doen en zie je lopen wel zitten? Bijt dan even door die eerste weken heen, want het wordt echt wel beter en achteraf voel je je geweldig. Go for it!’

Mama Inge:Vijf weken geleden kreeg ik de kans om het Start 2 Run-boek en de nieuwe app uit te proberen. Na mijn bevalling had ik net de ‘OK’ gekregen om terug te beginnen sporten dus ik was heel enthousiast. De app zelf is heel gemakkelijk in gebruik en het is ook heel fijn dat je je eigen muziek kan kiezen. Op Spotify kan je verschillende Start 2 Run-looplijsten terugvinden, dus je hoeft zelf niet te beginnen samenstellen.

De eerste loopsessie was zwaarder dan verwacht. Wie had ooit gedacht dat 2 minuten lopen een uitdaging zou zijn als je al van 2 kindjes bevallen bent! Maar gelukkig liep ik de eerste les uit en elke les werd het gemakkelijker. Elke week nam ik ook even de tijd om in het boek het hoofdstuk van ‘die nieuwe week’ te lezen. Enkele dingen wist ik al van de eerste Start 2 Run die ik enkele jaren geleden volgde maar nu wordt er vaak dieper op ingegaan. Het boek bevat ook leuke oefeningen, enkele receptjes en een schema waar je kan invullen hoe je je voelde na elke loopsessie.

Tijdens het lopen vertelt Evi ook interessante weetjes en ze kan die vaak op een goed moment plannen. Wanneer je bijvoorbeeld die eerste keer 3 minuten moet lopen en voelt dat het wat zwaarder wordt, begint Evi net iets te vertellen waardoor je even afgeleid bent. En voor je het weet zijn die minuten op die manier voorbij. .

Intussen zit ik in het loopschema aan week 3. Ik heb spijtig genoeg wat vertraging opgelopen doordat er met 2 kindjes wat microben in huis rondzwerven en ik er ook niet van gespaard ben gebleven. Ik heb dan ook mijn rust genomen, maar het was fijn om te merken dat wanneer ik terug begon te lopen, ik niet alles kwijt was en gewoon verder kon bij de les waar ik gestopt was.

Twee tips die ik wil meegeven zijn:

  1. Haal je voordeel uit deze moeilijke periode. Door COVID-19 werkt mijn man van thuis uit. Tijdens de middagpauze vraag ik hem om op ons baby’tje te letten zodat ik snel even kan gaan lopen. Moest ik dit allemaal na zijn werkuren moeten doen, dan zou het me moeilijk lukken. Lopen tijdens de dag geeft ook veel energie voor de rest van de dag.
  2. Wees mild voor jezelf. Ik vond het best teleurstellend dat ik nog niet geraakt was waar ik moest zijn, nl. op 5 weken in het schema. Maar wanneer je ziek bent is rust nemen ook belangrijk. En dit loopschema is niet gemaakt om je extra stress te bezorgen, maar om je goed te voelen in je hoofd en je lichaam!' 
Start 2 Run

Meer lezen?

In Start 2 Run bundelt Evy Gruyaert alle vragen die ze over de jaren kreeg en volgt ze week per week mee in je looptraining. Wat als je nog nooit gesport hebt? Hoe kies je de juiste loopschoen? Wat is een goede hartslag?

Dit boek overstijgt het klassieke boek over lopen omdat het algemene en wetenschappelijk onderbouwde informatie over lopen aanbiedt, maar ook nog eens volledig jouw persoonlijke traject volgt! Ieder hoofdstuk vertelt iets nieuws en relevants voor de trainingen in die week. Net zoals de app dus, maar nog uitgebreider!

Meer info over het boek vind je hier.