Vijf tips om je goede voornemens dit jaar wél vol te houden (en maak kans op een reischeque!)

  • door Mamabaas

Het begin van een nieuw jaar, dat is hét moment om goeie voornemens op te stellen. Komaf maken met bepaalde slechte gewoontes zoals roken, of beginnen met gezonde, nieuwe gewoontes zoals sporten, het zijn veel gehoorde voornemens begin januari. Helaas beginnen veel mensen vol goede moed, maar zijn de helft van die goede voornemens halverwege de maand alweer gesneuveld. Maar niet met onze tips! 

 Ga dit jaar voor slimme voornemens en maak ze waar met deze vijf tips!

  1. Stel haalbare doelen
    Het klinkt natuurlijk heroïsch om van een regelrechte couch potato een echte fitnessfanaat te worden, maar als je je leven daarvoor al te drastisch moet veranderen, dan is de kans klein dat je die nieuwe levensstijl volhoudt. Begin daarom rustig en stel kleinere, haalbare doelen. Probeer bijvoorbeeld vaker te wandelen. Ook dan ben je in beweging, en die stap is net iets kleiner. Of begin met één keer in de week te sporten. Lukt dat vlot? Dan kan je een nieuw doel stellen, en zo stelselmatig opbouwen.
    Wil je gezonder beginnen te eten? Ban de koekjes en de chips thuis, maar overleef niet plots op een wortel en twee blaadjes sla. Stapje per stapje!
  2. Neem je tijd
    Zijn er de voorbije jaren wat extra kilootjes blijven hangen, of wil je eindelijk die zwangerschapskilootjes kwijt? Die kilo’s zijn er niet in 1-2-3 bij gekomen, dus het is weinig realistisch om die er op een paar weken weer af te krijgen. Idem met je conditie: als je in 2018 nooit hebt gesport, dan kan je niet verwachten dat je in 2019 een marathon zal lopen. Geef jezelf de tijd om iets op te bouwen en naar je doel toe te werken. Op die manier is de kans veel groter dat het een succes wordt én dat je volhoudt!
  3. Wees niet te streng voor jezelf 
    De kans is groot dat je vroeg of laat eens ‘hervalt’ en toch die hele doos koekjes leegeet of liever voor televisie hangt dan te gaan sporten. Dat is alleen maar menselijk, dus straf jezelf niet. Accepteer dat het normaal is dat je af en toe faalt, maar onthoud vooral dat het succes erin bestaat om de dag erna vol goeie moed te herbeginnen, en niet te denken “Het is nu toch om zeep…”
  4. Deel je goede voornemens
    Het kan veilig lijken om je goeie voornemens voor jezelf te houden, zo kan je niet afgaan als je het niet volhoudt. Toch is het net een goed idee om je familie en vrienden wel op de hoogte te brengen. Ten eerste kunnen zij dan rekening houden met jouw doel (en je bijvoorbeeld niet continu in verleiding brengen met allerlei lekkers), en ten tweede kunnen jullie misschien samen naar hetzelfde doel toe werken. Gedeelde smart is halve smart, nietwaar, dus als jullie elkaar kunnen steunen in de strijd tegen de kilo’s of samen alcohol of sigaretten afzweren maakt dat de strijd net iets makkelijker. Of misschien kunnen jullie gewoon samen sporten?
  5. Beloon jezelf
    Een goed voornemen volhouden, dat gaat niet vanzelf. Als je doorzet, dan mag je jezelf daar gerust voor belonen. Je kan op voorhand al bepaalde beloningen bedenken. ‘Als ik vlotjes 5km kan lopen, dan verwen ik mezelf met een dagje sauna.’ ‘Als ik 5kg ben afgevallen, dan ga ik eens goed shoppen.’ ‘Als ik twee maanden niet heb gerookt, dan maak ik met het geld dat ik heb uitgespaard een citytrip.’

Wat zijn jouw voornemens?

Goeie voornemens beperken zich natuurlijk niet tot meer sporten of gezonder eten. Zo kan je je bijvoorbeeld voornemen om gewoon meer te genieten van de kleine dingen. Of om meer ‘ja’ te zeggen en op die manier nieuwe dingen te proberen. Of je kan je voornemen om meer te reizen, waarom niet?

Maak kans op een reischeque!

Op 'slimme voornemens' kan je je persoonlijke lijstje met voornemens opstellen, en daarmee zelfs kans maken op een reischeque! Als dat geen goede motivatie is ;-).

 

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met OZ. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.