Zo bouwt je kind een goede weerstand op

Kinderen worden veel vaker ziek dan volwassenen. Dat komt omdat hun immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld is. Pediater Tamsyn Barlow legt uit hoe je je kindje zo goed mogelijk helpt om een stevige weerstand op te bouwen.

Immuunsysteem opbouwen

Een immuunsysteem kan alleen voorkomen dat je ziek wordt als het al met een bekend virus in contact is geweest. Dan vuurt het zijn antistoffen af. Het wordt opgebouwd tijdens de eerste levensjaren door veel in contact te komen met nieuwe ziektekiemen.

Aanvankelijk ‘profiteert’ een baby nog van de afweerstoffen die hij van zijn moeder opnam of via de moedermelk meekrijgt, maar na enkele maanden staat hij er alleen voor. Net op dat moment (op de leeftijd van 4 à 5 maanden) gaan vele kleintjes naar de crèche of onthaalouder...

Wist je dat een baby tijdens het eerste levensjaar gemiddeld 6 tot 8 verkoudheden oploopt? Maar wees gerust, dat is perfect normaal. Een baby moet immers zijn weerstand opbouwen voor later. Gelukkig zijn de infecties meestal maar onschuldig en van korte duur.

Sommige kinderen zijn echter ‘kwakkelkinderen’ en zitten elk najaar en elke winter een aantal keren thuis met een loopneus, luchtwegproblemen, keelproblemen of oorproblemen. 

Tips voor een goede weerstand

  1. Gezonde buitenlucht
    Een kind wordt ziek door virussen en/of bacteriën en niet door de weersomstandigheden (wind, regen, sneeuw ... ). Een muts, sjaal en wanten aantrekken is dus wel nuttig om het lekker warm te hebben (en om de grootouders een plezier te doen :-)), maar beschermen tegen infecties doet warme kledij niet.
    Het is wel zo dat virussen zich bij bepaalde weersomstandigheden beter en snel(ler) vermenigvuldigen en verspreiden. Het is belangrijk om veel buiten te spelen of te wandelen. De kans om besmet te raken is zo veel kleiner dan wanneer iedereen gezellig binnen zit te hoesten en proesten (indoor speeltuinen zijn dus ideaal wanneer je ziek wil worden ...)
  2. Gezonde voeding
    De juiste voeding is heel belangrijk voor een goede weerstand. Geef daarom zoveel mogelijk verse groenten en fruit (minstens 2 stukken per dag).
Vermijd snoep, want suiker ondermijnt de weerstand (als je op zoek ben naar een alternatief kan je rozijntjes of vijgen voorschotelen). De gezondheid van kinderen die vaak kampen met infecties aan de keel, oren en luchtwegen verbetert meestal enorm wanneer ze minder gaan snoepen en minder frisdrank en geraffineerde producten krijgen.
  3. Voldoende beweging
    Zorg ervoor dat je kind voldoende beweging krijgt. Het stimuleren om zich aan te sluiten bij een sportvereniging is een eerste stap, maar trek er ook geregeld op uit in de buitenlucht. Maak een leuke wandeling met de kinderen, speel voetbal in de tuin, laat ze buiten spelen … Manieren genoeg om je kind aan het bewegen te krijgen.
  4. Goede handhygiëne
    Ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen, reizen gemakkelijk mee via de handen. Zorg ervoor dat je kind meermaals per dag de handen wast, zeker na een toiletbezoek en voor het eten.
    Maar overdrijf ook niet, want té veel hygiëne kan leiden tot een verandering van de immuniteit. We zien het aantal kindjes met allergie, astma en eczeem (vooral in de geïndustrialiseerde wereld) de laatste jaren toenemen. Kinderen die geboren worden of wonen op het platteland zijn veel minder ziek dan kinderen die geboren worden in de stad (dit is allemaal volop in onderzoek).
  5. Veel water drinken
    Via water worden afvalstoffen door het lichaam afgevoerd. Hoe minder afvalstoffen er in het lichaam aanwezig zijn, hoe meer aandacht het lichaam kan schenken aan het bestrijden van ziekteverwekkers.
  6. Voldoende rust
    Je kind heeft voldoende nachtrust nodig om te ‘herstellen’ van een drukke dag. Zo kan het de volgende ochtend weer met hernieuwde - soms een teveel aan ;-) - energie aan de dag beginnen. Het lichaam bestrijdt ’s nachts trouwens ook ziekteverwekkers (8 uur slaap per nacht is dan ook het minimum voor veel kinderen). Ook wanneer kinderen ziek zijn (of geweest zijn) moeten ze voldoende tijd krijgen om te recupereren. Een verzwakt lichaam is immers een perfect doelwit voor weer andere ziektekiemen.

Extra vitamientjes slikken?

In gezonde voeding zit in principe alles wat je nodig hebt. Het lichaam kan bovendien maar een maximale hoeveelheid vitaminen opnemen, de rest verdwijnt gewoon. Vitaminen bewijzen hun nut wanneer iemand er onvoldoende naar binnen krijgt door een slecht of selectief voedingspatroon (wat bij kleuters vaak het probleem is).

Voor bepaalde groepen is het dus wel nuttig om extra vitamines of mineralen in te nemen (zoals zwangere vrouwen, baby 's tot 3 jaar, ouderen of mensen die bepaalde voedingsmiddelen niet mogen eten). Vraag altijd advies aan je arts over welk product het best geschikt is!