Zo help je zieke kindjes er snel bovenop of vermijd je dat ze ziek worden

“Het is niet de kiem die telt, maar de bodem waarop ze valt.” Die quote is al minstens een eeuw oud, maar nog altijd bijzonder actueel. Ik heb hem geleend bij Louis Pasteur, de Franse bioloog die hamerde op het belang van een sterke immuniteit. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat er vandaag maar weinig aandacht naar het thema. En da’s jammer. Want als we de weerstand van onze kindjes op een natuurlijke manier verhogen, worden ze minder snel ziek. Slaat er toch een infectie toe, dan versnelt de genezing.

Gezonde voeding is essentieel

Een gezonde voeding en voldoende beweging – bij voorkeur in de buitenlucht – zijn heel belangrijk. Baby’s, peuters en kleuters eten vaak nog niet afwisselend genoeg. Daarom is het nuttig om hen extra vitaminen of andere natuurlijke middeltjes te geven, zeker wanneer hun immuniteit op de proef gesteld wordt. Ik zet hieronder de voornaamste op een rijtje.

De eerste zon! En tóch loont het om vitamine D te blijven geven

De eerste lentezon laat zich al af en toe voelen. Heerlijk! Daardoor denk je misschien dat het flesje met vitamine D voor je kinderen tot volgende winter de kast in kan. Maar niets is minder waar. Onafhankelijk van het soort melkvoeding dat ze krijgen, hebben baby’s baat bij gemiddeld 1000 international units (IU) vitamine D3 per dag – en dat het hele jaar door. Vanaf één tot zes jaar kan je het best 2000 IU geven. Veel mensen beseffen dat vitamine D belangrijk is voor sterke beenderen, maar wetenschappelijk onderzoek heeft de laatste jaren aangetoond dat vitamine D ook echt onmisbaar is voor een sterke immuniteit.

Help de darmen een handje met extra probiotica

Een goede werking van de darmen en een gezonde darmflora zijn essentieel voor de afvoer van afvalstoffen en een goede immuniteit. Vezels en gezonde darmbacteriën mogen daarom niet ontbreken in de darmen van je kindje. Vezels helpen afvalstoffen af te voeren door de stoelgang te stimuleren en vormen een goede voedingsbodem voor de darmflora. Vezels vind je vooral terug in groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten- en zadenpasta. Gezonde darmbacteriën zitten dan weer in zure zuivel zoals yoghurt en kefir. Om je kind een handje te helpen, kan je dagelijks ook probiotica geven. Dit wordt extra belangrijk wanneer je kleintje antibiotica moet nemen. Er zijn heel wat probiotica geschikt voor kinderen.         

Het beste van bijen en bloemen: propolis voor de luchtwegen

Om kinderen vrijer te laten ademen, kan je hen dagelijks propolissiroop geven. Propolis is een kleverige bruine substantie die de bijen maken om de honingraat te verstevigen en kieren in de korf te dichten. Het goedje heeft een antiseptische werking en remt het de groei van bacteriën, schimmels en virussen af. Propolis vormt dus een ideale basis om de luchtwegen van je kindje te versterken. De propolissiropen die verkrijgbaar zijn in de natuurwinkel zijn vaak verrijkt met heilzame plantenextracten zoals echinacea (weerstandverhogend), salie en tijm (om de keel te verzachten) of grove den (om vrijer te ademen).

De neus spoelen als snuiten nog niet kan

De meeste infecties worden veroorzaakt door kiemen die ons lichaam binnendringen via de slijmvliezen van onder meer de neus en luchtwegen. Omdat kinderen hun neus nog niet zelf kunnen snuiten, doe je er goed aan om hun neusje dagelijks meermaals te spoelen met fysiologisch water. Zo verwijder je slijmen en eventuele ziektekiemen.

Verder kan je via voeding de slijmvliesbarrière sterker maken. Vitamine A helpt je hierbij. Idealiter kies je voor een variatie van dierlijke en plantaardige bronnen zoals rode en gele groenten (onder meer wortelen, zoete aardappel en pompoen), donkergroene groenten (bijvoorbeeld spinazie en broccoli), eierdooiers, boter en zure melkproducten.

Multivitaminen voor kinderen: doen of niet?

Bij een gevarieerde, gezonde voeding heb je in principe geen multivitaminen nodig. Maar omdat baby’s en peuters niet altijd voldoende en gevarieerd genoeg eten, kan het absoluut geen kwaad om je kleintje nu wat extra vitamientjes te geven in de vorm van een multivitaminesupplement voor kinderen. Let er dan wel op dat je niet te veel vitamine D geeft.

Voldoende rust is nu nog belangrijker

Tot slot is het uiteraard belangrijk om je kind voldoende rust te geven en, nadat het ziek geweest is, voldoende tijd om te recupereren. Een lichaam met minder energie heeft minder kracht om antistoffen af te vuren en is een perfect doelwit voor ziektekiemen. Aangezien bacteriën en virussen gemakkelijk meereizen met de handen, was je het best de handen van je kindje meerdere keren per dag, zeker voor het eten en na een toiletbezoek.

Extra aandacht voor …

Zorg dus voor een gezonde, gevarieerde voeding met extra aandacht voor vezels en  vitamine A en D. Haal gerust multivitaminen, probiotica en propolissiroop in huis om de komende maanden te geven.

Geniet, ondanks alles, van de eerste lentezon en ga gerust een frisse neus halen in de natuur!

 Dit artikel is geschreven voor baby’s en kinderen die zich normaal ontwikkelen. Als je het gevoel hebt dat er meer aan de hand is dan een onschuldig virus of een onschuldige bacterie, of als je kindje zich niet ontwikkelt zoals je verwacht, neem dan zeker contact op met je pediater. Vraag over de supplementen uiteraard altijd advies aan je pediater of de natuurwinkel. Zij weten welk supplement voor jouw kindje geschikt is en hoeveel je mag geven.