Meisje ligt in de zetel

6 tips om de weerstand van je kindje op te bouwen

14/09/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Je kindje gaat weer naar de opvang of school. En de herfst komt eraan. Je voelt de snottebellen en co al om de hoek loeren. Niet vreemd – en meestal gelukkig niet te erg – dat jonge kinderen tijdens het najaar met een virus naar huis komen. Maar om die microben toch zoveel mogelijk een halt toe te roepen, kan je de weerstand van schattebout(en) wat versterken.

Peuter en kleuter

1. Op het menu: gezonde en gevarieerde voeding

Vanaf 6 maanden is het tijd voor vaste voeding. Als je peuter 1 jaar oud is, mag er een extra bordje op tafel als de rest van het gezin eet. Vanaf 18 maanden mag je kindje zo goed als alles (mee)eten.

Drie maaltijden per dag en voldoende groenten, fruit (minstens 2 stukken per dag), zuivel- en graanproducten. Vermijd snoep, want suiker ondermijnt de weerstand.

De voedingsdriehoek is een goede leidraad. En laat je kindje voldoende water drinken, want dat voert afvalstoffen af door het lichaam. En hoe minder afvalstoffen, hoe meer dat kleine lijfje kan focussen op de strijd tegen microben.

2. Extra vitamientjes?

Normaal zit alles wat je kind nodig heeft in een gezonde, evenwichtige voeding. Maar als je kindje om de een of andere reden onvoldoende binnenkrijgt, dan kunnen wat extra vitaminen wel helpen. Ook jonge kinderen kunnen zo’n extra duwtje in de rug gebruiken.

Je kan de natuurlijke weerstand mee helpen ondersteunen met zogenaamde micronutritie. Alle essentiële vitamines en mineralen (vitamine D, vitamine C, seleniun …) in 1 tabletje. Makkelijk!

3. Handjes wassen

De handen zijn een favoriete plek voor bacteriën en virussen. Ze reizen mee als het hen uitkomt. Laat je peuter meerdere keren per dag de handjes wassen, zeker na een bezoek aan het potje of toilet, en voor het eten.

4. Neus spoelen

De slijmvliezen van de neus en de luchtwegen zijn de favoriete ingang van voor ziekmakers. Peuters zijn nog niet zo gedreven in het snuiten van hun neus – dat blazen is behoorlijk lastig, pff.

Een paar keer per dag die kleine toeter spoelen met fysiologisch water is een goed idee. Veel kans dat je dan ook slijmen en ziektekiemen meehebt.

5. Frisse neus halen en bewegen

Wind, regen of koude maken je kindje NIET ziek. Dat is een fabeltje. Bacteriën of virussen zijn de boosdoeners. Uiteraard is het zo dat die zich makkelijker verspreiden bij bepaalde weersomstandigen. Maar laat de winter je niet tegenhouden om met je kindje de deur uit te gaan.

Buitenlucht is belangrijk, dus ga geregeld ravotten in de (speel)tuin of wandelen. En zeker als de zon schijnt, want dan doet je peuter nog wat extra vitamine D op. Het is een win-win, want ook voldoende beweging is nodig.

6. Voldoende rust

Een lichaampje met minder energie heeft minder kracht om antistoffen klaar te stomen en af te vuren, en is een gedroomd doelwit voor microben. Dus op tijd en stond: slaap kindje, slaap.

 

Baby

Het eerste (half)jaar staat het immuniteitssysteem van je kindje niet helemaal op punt. Logisch, die afweer is zich nog aan het ontwikkelen. Moedermelk is een prima hulp. En ook een gezonde voeding helpt de immuniteit van je kindje vooruit.

Maar eens je baby volop in aanraking komt met microben (in de opvang, via broers of zussen die naar school gaan … ) kan extra versterking zeker geen kwaad. Microbiotica (6-tal -druppeltjes per dag) weten hoe je die extra vuist maakt tegen ziektekiemen. Zeker om de meest gangbare kinderziektes te voorkomen en behandelen. Kindjes die vaak ziek zijn, hebben er nog meer baat bij.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Metagenics. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.