8153fi.jpg

Iedereen gamet

9/06/2022

Het spelen van videospelletjes is over de decennia heen gegroeid van iets dat enkel voor ‘nerds’ bestemd was naar een populaire vrijetijdsbesteding onder kinderen en jongeren. Tegenwoordig speelt naar schatting 8 op de 10 jongeren videospelletjes. Internet en (online) games maken dus deel uit van de leefwereld van bijna elk kind.

Het aanbod videogames is gigantisch en de laatste jaren erg uitgebreid met verschillende soorten spelletjes, zoals sportspelletjes, racespelletjes of vechtspellen. De game-sector is een enorme industrie met een groei waar vele andere sectoren jaloers op zijn en die niet te stoppen lijkt. Belgische kinderen zijn anno 2019 in de ban van de razend populaire game Fortnite. In korte tijd is de gratis game uitgegroeid tot een van de populairste spelletjes ter wereld. Het concept bestaat eruit dat 100 spelers met elkaar moeten strijden tot er eentje overblijft.

Games spreken een massaal publiek aan omdat ze erg laagdrempelig zijn, dit is zeker zo met de opkomst van de mobile games: spellen die je op de smartphone kan spelen. Vaak worden games gratis aangeboden waardoor de drempel tot instap laag is. Let wel op, want er zitten addertjes onder het gras (betalen voor volgende levels, kleding of attributen). Kijk of ouderlijk toezicht op de apparaten van je zoon of dochter nodig is, vaak kan een regelmatig open gesprek al veel doen.

Soms staan volwassenen weigerachtig ten opzichte van videogames. Er leven een aantal vooroordelen, zoals ‘het spelen van gewelddadige spelletjes leidt tot agressie’.  Er zijn verschillende onderzoeken gebeurd om na te gaan of het spelen van gewelddadige spelletjes leidt tot agressie. Het is geruststellend dat tot nu toe geen enkel verband is aangetoond. Vaak heeft een voorzichtige benadering van volwassenen te maken met het feit dat ouders en leraren niet voldoende op de hoogte zijn van de voordelen van gamen omdat ze wat verder van hun eigen leefwereld af staan. Daarom is erover praten met je kind en kennismaken met deze online wereld een goed idee.

Games kunnen kinderen en jongeren stimuleren op verschillende vlakken. Ze hebben een goede oog-hand coördinatie nodig, probleemoplossende vaardigheden of een flinke portie strategisch inzicht. Kennis en vaardigheden worden aangescherpt en kinderen worden gestimuleerd door uitdagingen allerhande. Hoewel het niet altijd zo lijkt, hebben games vaak een sociaal aspect voor jongeren. Ze spreken af met vrienden om tegen elkaar te spelen of ze spreken online af in een gamegemeenschap met soms mensen van over de hele wereld. Het internet heeft als communicatiemiddel op die manier ongelooflijke deuren laten open gaan en communiceren gemakkelijker gemaakt. Wees als ouder wel aandachtig bij deze laatste situatie. Vertel je kinderen bijvoorbeeld om nooit iemand alleen te ontmoeten die ze alleen online kennen.

Als ouder bepaal je natuurlijk zelf welke spelletjes in jouw huis gespeeld worden en welke niet. Geef hierin een duidelijk signaal en motiveer ook je keuze. Hou toezicht bij jonge kinderen en volg de leeftijdsspecificaties die op de spelletjes staan. De PEGI-leeftijdsclassificatie (Pan European Game Information) kan ouders helpen een goed geïnformeerde aankoopbeslissing te maken. Deze logo’s staan steeds duidelijk vermeld op de verpakking van een game en geven een indicatie van de mate waarin het het spel geschikt is voor bepaalde leeftijdsgroepen met het oog op de bescherming van minderjarigen. Er zijn vijf categorieën: 3, 7, 12, 16 en 18 jaar. Daarnaast bestaat de informatie van PEGI uit een aantal symbolen die aangeven waarom een spel een bepaald leeftijdsadvies heeft gekregen. Deze symbolen zijn: geweld, grof taalgebruik, angst, seks, drugs, discriminatie, gokken en online game.