Thuiswerk: voor- en nadelen en tips om het vlot te laten verlopen
Als je niet in de zorg staat of een ander beroep uitoefent waardoor telewerk niet mogelijk is, is de kans groot dat je huis tegenwoordig ook weer je kantoor is. Wij wilden weleens weten hoe jullie na bijna 2 jaar switchen tussen kantoor en home office tegenover het thuis werken staan.
Bye rok, hallo joggingbroek!
Flexilbiliteit is het grootste voordeel, dat is duidelijk. En misschien kom je nog wel wat voordelen tegen die je nog niet had ontdekt.
Jullie voordelen op een rij:
- Tussendoor een was insteken of een ander taakje kunnen klaren. Nog nooit zo goed op schema geweest met dat huishouden. En het dan ook een keer gedaan eens de kinderen in bed liggen (oké, niet elke dag, we gaan niet overdrijven).
- Geen of minder ochtendrush. En wat langer in bed – nu ja … als de kindjes meewerken.
- Avondspits verloopt vlotter.
- Geen woon-werkverkeer en dus bye bye tijdverlies in files. Tijdswinst! En je bespaart brandstof. Dus ook nog goed voor de portemonnee en het milieu.
- Sneller thuis ;-). Vertrekken op het werk om 17u30, thuis om 17u31.
- Geen opvangstress voor de kinderen. Je staat snel aan de crèche of school om de kindjes op te pikken.
- Meer quality time met de kinderen.
- Geen stress in een overvolle trein, tram of bus.
- Rustigere lunch. Of gewoon de nodige tijd nemen voor een lunch. En lunchen met de partner.
- Wandelingetje of boodschap tijdens een pauze.
- Op tijd kunnen beginnen aan het avondeten.
- Meer rust en concentratie tijdens het werken. Geen getater van andere collega’s bijvoorbeeld ;-).
- Pyjama, jogging of homewear all day! Foert als ik eens geen douche neem ’ s ochtens. Wel ja, waarom ook niet: geen bh :-). En gewoon snel een hemdje aantrekken over je joggingbroek bij een videomeeting, hihi.
- Ook de huisdieren genieten van het gezelschap.
- Strijken tijdens een webinar.
- Betere work-life balance. Het werkritme zit beter en ook het privéleven is evenwichtiger.
- Minder gevaar voor coronabesmetting.
- Altijd een proper toilet.
- Lekkere koffie.
- Rustig kunnen kolven.
- Zelf de thermostaat bedienen.
- Je bent thuis als er pakjes geleverd worden ;-).
De keerzijde van de medaille
Maar, laten we eerlijk zijn. Het is niet allemaal rozengeur en van die dingen. Er zijn natuurlijk ook wel nadelen aan zo’n thuiskantoor. Collega’s en zo’n leuk gesprekje missen we blijkbaar hard.
Dit vinden jullie niet zo plezant:
- Je bent alleen. Geen contact met collega’s. Snel iets vragen, gaat niet. Geen ontspannend babbeltje of even lachen tussendoor.
- Het teamgevoel is weg. Echt samenwerken valt ook weg.
- Een face-to-facegesprek ontbreekt. Via mail wordt niet altijd alles juist geïnterpreteerd.
- Nog maar weinig grenzen tussen thuis en werk. Alles loopt wat in mekaar over en stoppen met werken is soms moeilijk. De laptop roept soms te vaak, ook ‘s avonds.
- Altijd werken in dezelfde omgeving. Het wordt eentonig.
- Sneller bij de snoep- of koelkast voor een tussendoortje … Aiai.
- Je ziet de rommel liggen.
- Kleine stoorzenders op 2 beentjes. Kinderen én werk … geen topcombinatie!
- Minder betrokkenheid met mijn werk(gever).
- Geen me-time in de auto ;-). Of cool down op weg naar huis.
- Mijn wederhelft is er ook. Oeps :-).
- Sommige huisgenoten denken: thuiswerk = verlof. NOT!
- Pauze wordt snel iets anders fixen in huis. Geen pauze dus.
- Te weinig beweging, te veel zitten.
- Te veel schermtijd.
- Niet altijd alles bij de hand wat op kantoor wel aanwezig is.
- Geen lekkere broodjes vanop het werk.
- De verwachting dat je altijd bereikbaar bent.
- Je partner is thuis als er pakjes geleverd worden ...
Tips voor vlot en evenwichtig thuiswerk
Nog wat nood aan tips om je thuiswerk beter georganiseerd te krijgen? Dit is jullie raad aan elkaar – pik er maar uit wat voor jou werkt:
- Loslaten. Ook bepaalde principes.
- Plannen, plannen, plannen.
- Voldoende chocolade eten ;-).
- Plan pauzes en persoonlijke afspraken in. Vergeet je me-time niet.
- Stel duidelijke grenzen voor jezelf. En waak erover.
- Forceer niet, ga niet voor het onhaalbare.
- Kleed je zoals je zou doen als je naar kantoor gaat. Get up, get dressed and get to it.
- Steek geregeld je neus eens buiten.
- Sta op tijd en stond recht.
- Wijn … :-)
- Maak een aparte werkplek in je huis, zodat je die ook kan ‘afsluiten’ na de werkdag.
- Geen aparte werkruimte mogelijk? Leg je werkspullen uit het zicht na het werk.
- Zorg voor een goede bureaustoel.
- Blijf een (nieuwe) routine of structuur aanhouden.
- Plan een ontspannend (online) babbelmoment in met collega’s.
- Bel gerust eens naar een collega in plaats van een mail te sturen.
- Zet een muziekje op – tegen de eenzaamheid.
- Kinderen af en toe omkopen om zich alleen bezig te houden is toegestaan. Desperate times, desperate measures hé ;-)
- Ruim je werkplek op voor je begint. Clean house, clean head.
- Blijven ademen. Ademhalingsoefeningen zijn trouwens echt een goede tip als het even teveel wordt.
- Hopen dat de baby veel en lang slaapt. En dat de crèche open blijft.
- Micro op tijd dempen tijdens een videomeeting ;-)
- Goed afspreken en afwissselen met je partner wie wanneer de kindjes entertaint.
- Koptelefoon met noise cancelling-optie aanschaffen.