vermoeide tiener tijdens de voorbereiding van een mondeling examen

Mondeling (her)examen? Plan het liever niet om 8 uur ’s ochtends…

6/08/2025
Mamabaas
Door Mamabaas

Scoorde je tiener niet zo goed op het mondelinge examen en stak hij dat op het tijdstip? ‘Tja, om 8u30 was mijn hoofd écht nog niet wakker!’ Dan kan hij weleens gelijk hebben. Want onderzoek wijst uit dat het moment waarop je een mondeling examen afneemt of een belangrijk gesprek voert een grote rol speelt in je slaagkansen. 
 

Staat er binnenkort een mondeling examen op de planning (of een spannend sollicitatiegesprek)? Dan is er goed nieuws voor iedereen die ’s ochtends nog wat slaapdronken rondloopt: je maakt meer kans op slagen als je pas rond de middag aan de beurt bent. Echt waar!

Een onderzoek dat gepubliceerd werd in het blad Frontiers in Psychology volgde meer dan 100.000 (!) mondelinge examens aan Italiaanse universiteiten. Wat bleek? De kans dat je een voldoende haalt, is het grootst tussen 11.00 en 13.00 uur. Dus ja: als je tiener mag kiezen, liever niet dat eerste tijdslot om 8.00 uur...

Waarom dat zo is?

Er zijn een paar verklaringen. Eén daarvan is dat jongeren nu eenmaal vaak avondmensen zijn. Ze draaien ’s ochtends nog een beetje op halve kracht – terwijl de leerkracht of professor aan de andere kant van de tafel dan juist op z’n scherpst is. En als je dan nog een beetje loopt te hakkelen terwijl je docent je verwachtingsvol aankijkt… tja, dan werkt dat niet in je voordeel.

Aan het eind van de dag zakt het slagingspercentage trouwens ook weer. Logisch: dan zijn de examinatoren (en de studenten trouwens ook) gewoon moe, prikkelbaarder en minder geduldig. Niet ideaal als je net dan je kans moet grijpen.

En niet alleen bij examens...

De onderzoekers denken dat dit effect niet alleen speelt bij examens, maar ook bij andere belangrijke momenten – zoals een sollicitatiegesprek of een functioneringsgesprek. Dus als je puber (of jij zelf) binnenkort ergens op gesprek mag of zelf iets belangrijks moet bespreken? Even nadenken over het tijdstip kan écht verschil maken.

Nog niet meteen de hele agenda omgooien!

Oké, eerlijk is eerlijk: er is meer onderzoek nodig om écht harde conclusies te trekken. Maar toch. Het is een interessante gedachte: dat wanneer je iets doet, soms net zo belangrijk kan zijn als wat je doet. Dus... volgende keer dat je puber mag kiezen? Mik gerust op een tijdstip rond de lunch. Zijn brein – en misschien ook de examinator – zullen je dankbaar zijn.

 

BRON: scientas.nl