tienerjongen kijkt ongelukkig

Perfect geluk bestaat niet: mentaal welzijn mag geen taboe meer zijn

10/10/2022

Er zijn van die dagen dat het niet gaat. Je weet al wanneer je wakker wordt dat het een rotdag wordt. Twijfel, onzekerheid, stress … het zijn gevoelens waarmee je tiener kan worstelen. Maar daar is hij of zij niet alleen mee! En dat is precies wat Vlaams Instituut Gezond Leven wil duidelijk maken. In oktober lanceren zij de hashtags #ookik en #perfectgelukbestaatniet.

De campagne leunt aan bij www.noknok.be, een website voor jongeren om hun mentaal welzijn te versterken.

#perfectgelukbestaatniet

Sociale media tonen vaak enkel een mooie kant. Maar de keerzijde, die misschien niet zo rooskleurig is, zie je meestal niet. En toch, iedereen heeft al eens een baaldag. Of misschien een baalweek of een baalperiode. Dat is perfect normaal, het maakt je helemaal menselijk. En vooral: je bent niet alleen.

Het is precies dat wat NokNok wil aantonen met de campagne en de bijhorende hashtags #ookik en #perfectgelukbestaatniet. NokNok wil tieners sterken, zodat ze met minder stress ervaren en positiever door het leven kunnen gaan. Het is een website voor jongeren van 12 tot 16 jaar, waar tieners tips, tricks en verhalen kunnen vinden om zich beter in hun vel te voelen.

Via een tool kan een tiener een profiel aanmaken. En daar hoort ook een schattig of gek NokNok-monstertje bij. Daarna kunnen ze volop aan de slag met een online (foto)dagboek, testjes en oefeningen.

Influencers tonen zich kwetsbaar

Ook bekende influencers doen mee en laten (zich van) hun kwetsbaarste kant zien. Vier bekende figuren op sociale media zetten hun schouders onder #perfectgelukbestaatniet: Elias Verwilt, Younes Idrissi, Jaël Ost en Anneleen Debaveye.

Zeggen deze namen je niets – wij moesten ze heel misschien ook eens googelen ... – vraag het dan maar even aan je tiener. Die praat je zo bij.

Deze jonge influencers tonen hun volgers hun meest kwetsbare kant en delen een persoonlijk verhaal met #ookik. Daarmee tonen ze aan dat iedereen met twijfels en onzekerheden zit, óók populaire influencers . De komende weken zullen zij volop verhalen en getuigenissen posten op hun accounts.

“Ik voel mij soms ook niet goed. Ik zit veel op sociale media en die veelheid van prikkels is soms echt te veel om allemaal te verwerken”, geeft Elias Verwilt toe.

Tegelijk willen Gezond Leven en de influencers ook tonen hoe je kan omgaan met twijfels en moeilijke momenten door hun persoonlijke tips te delen.

Mentaal welzijn is geen taboe

Mentaal welbevinden bespreekbaar maken is belangrijk. Want zolang het thema aanvoelt als een taboe, blijven jongeren nog te vaak lopen met hun twijfels en problemen. En dat terwijl iedereen wel eens stress, moeilijke momenten of tegenslagen ervaart. Want #perfectgelukbestaatniet.

Als jongeren niet de juiste kennis en tools meekrijgen om lastige momenten te doorstaan, of wanneer ze het gevoel hebben dat ze zich moeten schamen voor wat ze voelen, dan kiezen ze al makkelijker voor korte termijnoplossingen. En dat zijn vaak ongezonde en directe (coping)stratgieën. Denk maar aan zelfbeschadigend gedrag zoals krassen, zich afreageren, agressief worden, roken, overmatig alcoholgebruik, obsessief bezig zijn met eten … Vandaar de nood aan een vroege aanpak, zo vindt Gezond Leven.

En daarom is het belangrijk dat campagnes over mentaal welzijn niet enkel aan taboedoorbreking doen, maar dat er ook praktische tools worden aangereikt. Een website als noknok.be helpt hierbij door tips, verhalen en wetenschappelijk onderbouwde oefeningen aan te bieden.

Oproep

Gezond Leven roept jongeren tussen 12 en 16 jaar daarom op om hun verhaal te delen én anderen te helpen met waardevolle tips. Zij kunnen van zich laten horen via #ookik en #perfectgelukbestaatniet.

Sterke tips en verhalen van en voor jongeren worden, met toestemming uiteraard, verzameld op NokNok.

Bestsellers

cover ouders komen van mars

Ouders komen van Mars

€ 21.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes