7987fi.jpg

10 manieren om voor je mentale gezondheid te zorgen na een zwangerschapsverlies

4/03/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Een zwangerschapsverlies meemaken is hard. En als je het zelf niet hebt meegemaakt, dan is het quasi onmogelijk om de impact ervan te begrijpen. Het zorgt voor een rollercoaster aan emoties: schuldgevoelens, verdriet, boosheid …. Als het misgaat in je zwangerschap, kan het moeilijk zijn om daarna normaal te functioneren. Niet alleen is je droom uit elkaar gespat, je wordt ook geconfronteerd met hormoonpieken en een fysiek én mentaal genezingsproces.

Elke vrouw rouwt op haar eigen manier. Toch zijn er een aantal manieren om voor jezelf te zorgen na een zwangerschapsverlies die heel wat vrouwen hebben geholpen doorheen de jaren:

  1. Herdefinieer het begrip zelfzorg
    Zelfzorg hoeft niet te bestaan uit het clichébeeld van yoga, een bad omringd door kaarsjesof een bezoekje aan de wellness. Als je volop aan het rouwen bent, kan het helpen om dat perfecte beeld van zelfzorg overboord te gooien en gewoon te doen wat écht goed voelt. Voor de ene is dat je opsluiten met een glas wijn en hysterisch huilen, voor de andere is het je favoriete serie bingewatchen met kilo’s chocolade. En dat is allemaal oké.
  2. Schrijf je gevoelens neer
    Erover schrijven helpt om te verwerken wat er gebeurd is. ‘Door de woorden neer te schrijven, zag ik langzaamaan in dat het niet mijn fout of die van mijn lichaam was. De natuur weet het soms beter, en dan is er niets mis mee om in grote letters op te schrijven dat het totaal onrechtvaardig is en dat het gewoon kl*te is,’ zegt Amy Tangerine, die drie miskramen te verwerken kreeg.
    Kailey Clymer startte een blog na het verlies van haar ongeboren zoontje. ‘Mezelf kwetsbaar opstellen tegenover vreemden heeft geholpen in mijn genezingsproces. Velen van hen konden zich herkennen in wat ik schreef.’
  3. Ga op zoek naar mensen die begrijpen wat je doormaakt
    Het kan genezend werken om te praten met vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Het helpt om te weten dat je niet alleen bent, om te horen hoe anderen omgaan met de pijn en om iemand te hebben tot wie je je kan richten op de moeilijkste momenten. Zo zijn er speciale Facebookgroepen, kan je een afspraak maken bij een therapeut, of misschien is er iemand in je omgeving bij wie je terechtkan.
  4. Stel grenzen
    Mensen in je omgeving kunnen soms kwetsende commentaren of adviezen geven, ook al bedoelen ze het eigenlijk goed. Probeer jezelf te omringen met mensen die je een goed gevoel geven. Je hebt tijd nodig om te genezen, durf die tijd gerust te nemen en jezelf te beschermen door grenzen te stellen: je hoeft echt niet naar die babyborrel te gaan als je daar niet klaar voor bent; neem even een pauze van sociale media of demp op Facebook of Instagram de berichten van vrienden die constant foto’s posten van hun groeiende buik of hun schattige baby.
  5. Bijt niet te hard op je tanden
    Zet jezelf niet onder druk om te snel terug naar het normale leven te gaan. Onthoud dat het niet alleen om je fysieke gezondheid gaat, maar dat ook je mentale gezondheid belangrijk is. Als een zwangerschap misgaat, dan gaat je lichaam door heel wat hormonale veranderingen, en dat kan leiden tot een rollercoaster aan emoties. Wees geduldig voor jezelf, en laat verwachtingen los rond productiviteit en wat je zou ‘moeten’ doen. Neem de tijd om te luisteren naar je lichaam, te slapen en te vertragen. Neem hulp aan van vrienden en familieleden in het huishouden of voor je andere kinderen als ze dat aanbieden.
  6. Verwelkom afleiding
    Het is aan te raden om je verlies echt te verwerken om zo te genezen. Maar in de onmiddellijke nasleep van een zwangerschapsverlies kan wat afleiding heel welgekomen zijn. Dus verlies jezelf gerust in een podcast, bingewatch een serie of lees een boek. Bonuspunten als je iets luchtigs vindt waarmee je kan lachen, of herbekijk je favoriete kinderfilm. En vermijd vooral dingen die focussen op gezinnen, ouderschap of verlies.
  7. Wees niet te hard voor jezelf
    Schuldgevoelens komen vaak voor na een zwangerschapsverlies. Maar medische professionals zijn het erover eens: een miskraam is níet jouw fout. Praat jezelf dus uit het hoofd dat je iets fout zou hebben gedaan. Veel miskramen worden veroorzaakt door een foutje in de chromosomen, en heel vaak wordt er gewoon geen oorzaak gevonden. Maar dat je een stressvolle dag had, per ongeluk iets hebt gegeten van de ‘verboden lijst’ of jezelf te veel hebt ingespannen heeft dit zwangerschapsverlies niet veroorzaakt.
  8. Praat erover
    Als je niet praat over wat er gebeurd is met de mensen die het dichtst bij jou staan, dan kunnen ze er ook niet voor je zijn terwijl je rouwt. Door er open over te praten zal je ook merken dat je absoluut niet de enige bent die dit meemaakt. Die wetenschap verzacht de pijn misschien niet meteen, maar het kan wel helpen om te merken dat zij er door zijn geraakt.
    Als je het moeilijk vindt om erover te praten, dan kan je ook aan je partner of je beste vriendin vragen om de mensen te informeren van wie je wil dat ze op de hoogte zijn maar bij wie je je zelf niet comfortabel voelt om het te zeggen.  
  9. Zoek rituelen om te herinneren en af te sluiten
    Om op een mooie manier afscheid te kunnen nemen en het echt af te kunnen sluiten, is het een goed idee om op zoek te gaan naar je eigen rituelen. Zo kan je bijvoorbeeld een herinneringsboompje planten in de tuin.
  10. Erken je gevoelens
    Mensen kunnen kwetsende commentaar geven. ‘Gelukkig heb je al vroeg in de zwangerschap een miskraam gehad.’ ‘Je kan toch gewoon opnieuw proberen?’ ‘Nu weet je tenminste dat je zwanger kan worden!’ Ze bedoelen het wellicht goed, maar zulke commentaren kunnen je het gevoel geven dat je er ondertussen toch wel zou moete over zijn. Een zwangerschapsverlies is echter een heftige gebeurtenis: je verlies niet alleen je zwangerschap van acht dagen, acht weken of acht maanden; je verliest ook alle dromen en verwachtingen die je al had voor dat baby’tje. Bedenk dus dat het oké is om helemaal ondersteboven te zijn van wat er is gebeurd, en dat het tijd zal vragen om je beter te voelen.

 

Bron: Huffintong Post  

In ‘Mama’s vertellen. Als het misgaat tijdens je prille zwangerschap'  delen (wens)mama's en -papa's hun verhaal. Ze vertellen over hun zwangerschapsverlies en de impact ervan, over hun verdriet en het verlies en hoe ze daarmee omgingen. Want een miskraam mag dan nog steeds een taboe zijn, toch worden heel wat wensouders ermee geconfronteerd. Weten dat je niet alleen staat en (h)erkenning vinden in het verhaal van anderen is een belangrijk deel van het verwerkingsproces. Meer info over het boek vind je hier