10 tips om de - dubbel zo lange - vakantie door te komen

Heel wat ouders slikten toen ze hoorden dat de herfstvakantie met een week werd verlengd. Zeker wanneer je weet dat telewerken weer verplicht is en het niet meer geoorloofd is om de kinderen naar de grootouders te brengen. Daarom een paar tips.

1. Zorg voor voldoende zogenaamde parental space

Als je als ouder deze marathon wil uitlopen, zal je moeten zorgen voor voldoende ruimte voor jezelf. Nu we allemaal worden gedwongen meer dan ooit tijd door te brengen in ons eigen huis, is het belangrijk dat dit laatste ook een bron van rust is. Zorg dat je plaatsen hebt die ook echt van jou (en je partner) zijn en niet van je kinderen.

Ban speelgoed zo veel als mogelijk naar de berging, de wasplaats of zelfs op zolder of in de kelder;  plaatsen waar je niet per se wil ontspannen. Probeer de woonkamer maximaal speelgoedvrij te houden zodat je huis ook nog jouw thuis blijf.

Haal speelgoed eens om de zoveel tijd boven en zet het ook weg. Wanneer speelgoed niet voortdurend voorhanden is gaan je kinderen er weer bewuster voor kiezen. Vernieuwde interesse voor speelgoed houdt hen veel langer bezig.

2. Grenzen zijn nog nooit zo belangrijk geweest

Ouderlijke ruimte moet niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk worden geïnterpreteerd. Grenzen zijn van levensbelang voor zowel ouder als kind.  Ze geven kinderen houvast en zorgen er dus voor dat ze minder inadequaat gedrag stellen. En voor je eigen mentale welzijn is het van essentieel belang om het gevoel te hebben regisseur te zijn over je eigen leven. Grenzen zijn noodzakelijk voor het welzijn van zowel ouder als kind.

3. Help je kinderen vrij te spelen

Het is heel belangrijk voor kinderen dat ze tijd met hun ouders kunnen doorbrengen en zo diepe verbinding kunnen voelen. Maar minstens even belangrijk is dat ze vrij kunnen spelen. Wanneer ze dit (nog) niet kunnen, moet je het bij wijze van spreken afdwingen. Zowel in jouw belang als in het belang van het kind. Het zijn deze momenten die bijdragen tot creatief denken, een vaardigheid die ze meer dan ooit zullen nodig hebben in de toekomst. 

Concreet kan je dit organiseren door een kookwekker op te zetten en te zeggen dat je kind een uur alleen zal spelen, zonder dat hij/zij jou mag storen. Die duidelijkheid en die afbakening helpen hem/haar om dit gedaan te krijgen. Vaak helpt het om op voorhand samen door het speelgoed te gaan en enkele dingen samen klaar te zetten. Zie het als een soort hoekenwerk zoals in de klas. Wat je kind op school/in de crèche kan, kan het thuis ook!

4. Zorg heel goed voor jezelf

Wanneer je uitzonderlijke prestaties moet leveren, moet je ook uitzonderlijk goed voor jezelf zorgen. Ook als je kinderen thuis zijn is het belangrijk en mogelijk om voldoende te bewegen en rust te nemen. Het sporten kan vaak zonder problemen met de kinderen. Terwijl je jouw online work-out doet, leg je hoepels, springtouwen, wobbels … klaar en het wordt gezamenlijke beweegtijd. Mijn ervaring zegt dat een begeleidend leuk kindermuziekje heel helpend is hierbij. Maar zelfzorg kan en moet ook af en toe zonder je kind. Hiervoor verwijs ik graag naar de bovenstaande punten.

5. Wees mild: besteed dingen uit

Wees zacht voor jezelf. Als de zorg die normaal wordt ‘uitbesteed’ aan school op jouw schouders neerkomt, wat je kan je dan op een ander vlak uitbesteden? Je draagkracht kan niet eindeloos op de proef worden gesteld. Als het één erbij komt, wat kan je dan ergens anders verwijderen? Misschien kan je strijk worden uitbesteed aan een strijkdienst? De klusjes die je partner normaal voor zich neemt kunnen misschien worden gedaan door een klusjesman? Zorg goed voor het welzijn van alle gezinsleden zodat het voor iedereen draaglijk blijft.

6. Doe het zoals op de crèche/op school

Hoe meer structuur, hoe rustiger je kinderen zijn, hoe meer ze rustig alleen of samen kunnen spelen. Pak je gezin dan ook aan als een crèche. Het kan vele vormen aannemen. Het volgende voorbeeld is maar een van de talloze mogelijkheden. Begin met een ‘kringetje’ (lees: spel, boekje lezen, samenzijn, …) om de dag te beginnen. Dan is het tijd voor vrij spel. Daarna een fruitje met zijn allen. Daarna opnieuw vrij spelen. Dan is het middag, met de middagrust eraan gekoppeld. Kinderen die niet gaan slapen kunnen een luisterverhaal luisteren of schermtijd kan natuurlijk ook. Daarna een koekje en vrij spel tot het avondeten. Na het avondeten is er ruimte om even samen te spelen waarna het bedtijd is.

Dit heeft niet alleen het effect dat je kinderen rustig zullen zijn en makkelijker zullen samen spelen, het voorkomt ook heel wat gezeur. Schermtijd is alleen op het daarvoor voorziene moment, een snoepje/koekje net hetzelfde. Het heeft geen zin om hier tussendoor om te zeuren, want het wordt vanzelf aangeboden op het gepaste moment. In de crèche of op school loopt je kind immers ook niet de hele tijd te zeuren om schermtijd, een koekje of een snoepje.

7. Moedig het gedrag dat je wil zien aan

Naast straffen en belonen zijn er nog heel wat meer verbindende alternatieven om gewenst gedrag aan te moedigen. Denk hierbij aan je kind uitdrukkelijk bedanken voor bepaald gedrag, het steeds opmerken en benoemen van gedrag dat je apprecieert, maar ook het zogenaamde ‘positief roddelen’. Ga bewust hardop tegen je partner vertellen welke fantastische dingen je kind allemaal doet. Je zal je kind in je ooghoeken enkele centimeters zien groeien.

8. Kalmeer de gemoederen

Wanneer je zelf volledig overstuur rondloopt, zullen je kinderen dat ook doen. Ze voelen feilloos aan hoe jij je voelt, zelfs wanneer je het probeert te verbergen. Jouw gemoed werkt besmettelijk en zal snel in het hele huis voelbaar zijn. Voldoende zelfzorg probeert te vermijden dat het zo ver komt, maar soms haalt het leven ons in. Wanneer het dan zo ver is, is het belangrijk om hier even bij stil te staan en weer met zijn alleen tot rust te komen. Gewoon blijven doordoen zoals je bezig bent zal leiden tot veel frustraties en conflict, met nog meer stress tot gevolg. Even de stresslijn doorbreken door tien minuutjes gezellig samen een boekje te lezen kan fungeren als een vorm van reset-knop waardoor iedereen weer rustiger door kan.

9. Erken de emoties die de lockdown met zich meebrengt

Het zijn bevreemdende tijden, zowel voor ons als onze kinderen. Wanneer je voelt dat het wat met je doet (onzekerheid, angst, boosheid, frustratie, …) praat hierover dan met je partner, je familie of je vrienden. Wanneer je dit niet doet zal dit je rustig en kalm functioneren in de weg staan.

Durf ook met je kinderen te praten over emoties, want deze laatste kunnen nu meer dan ooit aanwezig zijn. Er zijn fantastische boekjes, liedjes en spelletjes over emoties ontwikkeld voor kinderen. Het kan heel helpend zijn om hiervan gebruik te maken in deze verwarrende tijden. 

10. Het leven is en blijft een feest

Er wordt ons heel wat vrijheid ontzegd in het kader van het grotere belang. Maar dat moet niet betekenen dat het leven plots geen feest meer is. Persoonlijk genoot ik ontzettend van mijn wekelijkse Zumba – en Pilateslessen, mijn man van zijn wekelijkse voetbal, mijn dochter van yoga en dans, mijn zoon van BMX-rijden. Geen van ons kan nog in clubverband doen waar we zo hard van genieten. Maar er zal des te meer worden gedanst in de woonkamer, samen yoga worden beoefend, gefietst in het bos en gevoetbald in de tuin. Er is zoveel dat we nog wel kunnen en mogen doen. Laat ons dat optimaal benutten samen met de mensen die ons het meest dierbaar zijn.

 

Meer informatie over verbindend opvoeden en ondersteuning voor mama’s vind je op Mamacoach.