5 tips om sporten gemakkelijker vol te houden

  • door Mamabaas

Het valt op: begin tot midden januari zie je talrijke joggers voorbij je raam passeren. Ook de fitnesscentra zitten weer aardig vol, en de wandelaars hebben hun beste wandelschoenen uit de schoenenkast gehaald. En toch denk je bij jezelf: “hoelang gaan ze dat sporten dit jaar weer volhouden?” Of: “Begin februari zie je ongetwijfeld niemand meer.” 

Fout! Wie slimme voornemens maakt en onderstaande tips ter harte neemt, houdt dat sporten ongetwijfeld wél vol.  

Tip 1: Maak er een vast agendapunt van

Het is met meetings of briefings ook zo: als je die niet onmiddellijk plant of een datum vastpint in je agenda … dan komt er NIKS van. Wil je dus sporten? En wil je er ab-so-luut zeker van zijn dat je binnen een 7-tal maanden nog altijd aan je conditie aan het werken bent? Maak er dan een vast agendapunt van. Tijd heb je niet, tijd moet je maken. Als je een die hard wil zijn en jouw goede voornemens langer wil volhouden dan de maand januari alleen, moet je sporten als een soort routine zien. Net zoals je dagelijks ontbijt, kinderen naar school brengt en naar het werk vertrekt. Plan bijvoorbeeld een uurtje of halfuurtje na schooltijd in. Of net voor of na het avondeten. Zet het desnoods op je dagelijkse to-dolijstje. Want wie vinkt er niet graag een taak af?

Tip 2: Kies een sport die je volhoudt

Ieder jaar zijn er wel een aantal hypes qua sporten. Denk maar aan Zumba, paaldansen, kickboksen, Insanity, enzovoort. Maar enkel de échte geïnteresseerden houden deze sporten tot het einde van het jaar vol. Kies daarom iets waarvan je zeker bent dat het ECHT iets voor jou is. Als je 45 minuten moet rijden om te gaan fitnessen, dan weet je zelf ook wel dat je dat geen half jaar zal volhouden.

Tip 3: Zoek partners in crime

Of lotgenoten. Noem het zoals je wil, maar zodra je enkele gegadigden vindt die samen met jou iets aan hun conditie willen doen, werkt dat als een extra motiverende factor. Stel: Je hebt even een mindere dag en je moet echt héél wat moed bijeen sprokkelen, maar je sportmaatje staat al vol enthousiasme aan de voordeur. Dan wil jij je toch niet laten kennen zeker?! Jij zal toch niet de eerste zijn die opgeeft? Hola maar! Watch me.

Tip 4: Zorg voor voldoende afwisseling

Okay. Jij ziet het helemaal zitten. Elke dag zo’n rondje joggen rond de Watersportbaan in Gent. Maar denk je niet dat je die omgeving op den duur wel hebt gezien? Probeer een beetje creatiever te zijn. Sla eens een andere weg in. Kies eens voor een rondje lopen in dat natuurreservaat of provinciaal domein. Verandering van omgeving doet sporten!

Tip 5: Hang je persoonlijke doel (letterlijk) voor je neus

Je kent dat wel. Zo’n rokje dat al 4 maanden in je kast hangt, omdat je er nét niet meer in kan. Of zo’n nauwe jeansbroek die je in je favoriete outlet store hebt gekocht, waarvan je de rits nauwelijks toekreeg. Maar dat gaf niet, want je zou toch nog een 5-tal kilo’s vermageren en dan ging die broek zonder problemen passen. Niet. Dus.

Heb je zo’n kledingstuk in je dressing liggen? Of heb je een droomjurk in de vitrine zien hangen die je ooit wil dragen? Hang dat stuk dan voor je neus. Het is een reminder op moeilijkere momenten. Want hey, die jurk of broek gaat niet van zichzelf een paar centimeter verbreden hoor. Wie mooi wil zijn, moet … euh … sporten :-).

Klaar om erin te vliegen? Of nog beter: klaar om het vol te houden? Mooi zo!

Heb je nog meer goede voornemens die je dit jaar langer wil volhouden? Kies je slimme voornemens via www.slimmevoornemens.be en wie weet, maak je kans op een toffe prijs!

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met OZ. Meer lezen over ons advertentiebeleid? Klik hier.